Elektromos hajók

I. Miklós orosz cár facsodájától indul az elektromos hajók majdnem 200 éves története. A környezetbarát vízi járművek sokat köszönhetnek a hadiiparnak, de talán még többet néhány barkácsoló kedvű vállalkozónak. És sehol a világon nem olyan elterjedtek, mint nálunk. Bemutatjuk az elektromos hajók evolúcióját, és megvizsgáljuk, miért lehet övék a jövő.
A hazai kishajópiac egyik legnagyobb forgalmazója az olasz Saver hajóknak köszönheti sikerét – az olasz márka pedig annak, hogy jó minőségű, de olcsó tömeghajókat gyárt. A kecskeméti Hírös Yacht horgászcsónkjairól és elektromos kishajóiról már többször is írtunk magazinunkban, most magát a gyártó céget mutatjuk be, azt vizsgálva, hogy mégis hogyan nőhetett egy kis családi vállalkozás csakis kishajókkal óriásira?
A sikló és az úszótestű hajók előnyös tulajdonságait ötvözik az olyan úgynevezett félig sikló testtel készülő elektromos hajók, mint amilyenek a Stickl Yachts gyárt. De ha ezek valóban minden téren jobbnak tűnnek, akkor miért nem gyárt mindenki ilyeneket? Ennek jártunk utána újabb technikai elemzésünkben.
Hat elektromos hajó viselheti a teljes Balatonkerülésért járó Türkiz Regatta érmet – ennyi teljesítette ugyanis a Kékszalag teljes távjával felérő első tókerülő kihívást, amelyet a Balatonfői Yacht Club rendezett meg augusztus 5-6. között. Bár az eseményt nem versenynek szánták a szervezők, így nyertest sem hirdetnek, de hivatalos rekord azért született: 21 óra 47 perc az új szintidő a teljes Kenese-Keszthely-Kenese távon – természetesen köztes töltés nélkül. A szervező Balatonfői Yacht Club sikeresnek ítélte a rendezvényt, olyannyira, hogy egész évben tartó, nyitott rekorddöntési kihívást hirdetnek az elektromos hajósok számára.
Hangsúlyos környezetvédelmi üzenettel rendezik meg a jövő héten az immár 10. e-hajós versenyt, a Zöldszalag Regattát Balatonkenesén: A hagyományos csillagtúra mellett lefutják (pontosabban inkább: lekocogják) a Kékszalag távjával felérő teljes tókerülést is, amellyel a zöld hajók növekvő hatótávját szeretnék demonstrálni, és nem mellesleg a 4Ocean számára is adakoznak a vizek tisztításának ügyéért.
A Solar Boat Team projektje azzal a céllal jött létre 2014-ben, hogy Magyarországon elsőként építsen meg egy ember által vezetett, napelemes versenyhajót. A továbbfejlesztéshez most szponzorokat keres a főként egyetemistákból álló, lelkes csapat.
Elkészült a BME Solar Boat Team új napelemes hajója, és sikeresen vette a hétvégi balatoni tesztet. Czibere Szilárd csapatkapitány és az elektromos csoport vezetője mutatta be a hajó tulajdonságait a likebalaton.hu-nak.
Minden korábbinál nagyobb flotta vágott neki az augusztus 21-én rendezett 9. Zöldszalag Regattának. Az elektromos hajók keleti medencében rendezett csillagtúrája szoros versenyt hozott: volt olyan kategória, ahol négyórányi út után alig 5 másodperc döntött egy dobogós helyezésről! A verseny sztár-résztvevője az idei Kékszalag győztese, Vándor Róbert volt, aki a kék mellé a zöld szalagot is begyűjtötte az idén a legnagyobb hajók kategóriájában.  
Megtette első tengeri útját egy magyar gyártású elektromos hajó. Gond nélkül kelt át a napokban az Adrián a balatonfűzfői Wia elektromos hajógyár 435-ös sorozatának egyik modellje, hogy elfoglalja állomáshelyét az olaszországi Gradoban.
Az autóiparban elterjedt gyakorlat sorozatgyártás előtt tesztelni minden új modellt – de a hajóiparban ez viszonylag ritka. Arra pedig még az autós cégek sem szoktak vetemedni, hogy szakújságírók véleményét kérjék ki egy termékükről még a gyártás előtt. A balatonfűzfői Aqwia azonban megtette ezt, felkérve a Vitorlázás Magazin főszerkesztőjét a cég belépőmodellje, a sorozatgyártásra kerülő 230 CC „előtesztelésre”.
Kövess minket a Facebookon is.