Saver 750 Cabin Sport: Komfortos mindenes

Ha eltekintünk attól, hogy eredetileg nem elektromos hajtásra tervezték a testét, akkor a Saver 750 Cabin Sport tökéletes e-hajó lehet a Balatonra. Paradox módon többek között éppen azért, mert nem kifejezetten erre tervezték…

Első alkalommal volt alkalmunk kipróbálni menetben is az olasz Saver alsó-középkategóriás modelljének számító 750 Cabin Sport elektromos hajtáslánccal szerelt változatát a Balatonon. Az ismerkedés jobban sikerült, mint vártuk.

OLASZ ÁM, CSAK MÁSKÉPP!

A Saver egy szicíliai hajógyártó vállalkozás, épp annyira olasz, mint az Invictus vagy a Riva. Mégis más, hiszen ez a dél-olasz cég kedvezőbb áron kínálja termékeit, mint az északi riválisai – pedig ezek a gazdaságos hajók is ugyanannyira olaszosak. Csak éppen kicsit másképp: elsősorban nem a stílussal, hanem a szűkös terek ügyes kihasználásával, kiváló ergonómiával és fifikás megoldásaikkal idézik meg Itália világát. A Saver 750 Cabin Sport esetében mindez azt jelenti: ez a hajó sokkal nagyobb teret kínál, mint azt a kategóriájában elvárhatnánk, és sokkal inkább használatra termett, mint az akár jelentősen nagyobb vetélytársai.

HÁTRÁNYBÓL ELŐNY

Kissé paradox módon a Saver 750-es előnyei ugyanabból fakadnak, mint az egyetlen érdemi hátránya: nevezetesen abból, hogy nem elektromos hajtásláncra tervezték, vagyis nem kis fogyasztásra és stabil iránytartásra tervezték, hanem arra, hogy kiemelkedjen a vízből. Ezért aztán kevésbé hatékony az energiafelhasználása, mint az eleve e-üzemmódra tervezett társainak. Viszont (és itt jönnek a már emlegetett előnyök) a tervezők nem is kényszerültek olyan kompromisszumokra, mint amilyenek az elektromos modellek tervezői kénytelenek kötni – ilyen például a nedvesített felület csökkentése. Ebből következően a 750-es testformája öblösebb, a hajó merülése nagyobb, mint ami az elektromos hajókra jellemző, így a kabin is tágasabb, és a kokpit helykínálata is nagyvonalú.

A fedélzeten hátul napozóággyá vagy étkezővé alakítható ülősarok található, a kabinban minden helyet kihasználtak a tervezők

MAXIMÁLIS HELYKIHASZNÁLÁS

A Saver 750 Cabin az olasz hajógyártó valamennyi leleményes megoldását felvonultatja: vagyis kompakt méretű, de kabinos hajó, amelyet alapvetően tengeri használatra szántak – és viszonylag kevés pénzért elég sok és jól használható teret kínál. A tervezők ügyességét dicséri, hogy a hajó elég jó kompromisszumot képvisel a fedélzet/kajüt arányelosztásával. Vagyis: a 750 Cabin kabinos hajóhoz képest elég nagy fedélzeti életteret kínál, ugyanakkor a kabin sem lett kényelmetlenül szűkös. A belmagasság viszonylag nagy (még ha nincs is teljes állómagasság odalent), ugyanakkor hátul, a kokpit alatt még külön vendégszállásnak is jutott hely. (Bár ez inkább csak gyerekek számára tűnik igazán komfortosnak, de nekik teljesen.) A toalett természetesen külön légtérben van, és jutott hely még egy kicsi, de egészen használható konyhasaroknak is odalent.

A mosdófülke külön légtérbe került, és van egy kis konyhasarok is

A fedélzeten hátul L-alakú, napozóággyá vagy étkezővé alakítható ülősarok található, az orrban pedig kétszemélyes napozómatrac. A hajó tágas helykínálatát jelzi az is, hogy a kormányállás hátuljába még egy kis wetbart is beépítettek, és persze rengeteg a pakolóhely is a fedélzet kisebb-nagyobb dobozaiban és rekeszeiben.

REMEK KEZELHETŐSÉG

A kormányállás remek kilátást biztosít minden irányban, és egyébként elég esztétikus is. A kormány meglehetősen precíz és remek visszajelzéseket ad, megkönnyíti a vezető dolgát manőverezéskor. A kikötői mozgás egyébként sem túl nagy kihívás a hajóval, és külön előny, hogy már meglehetősen kis tempónál is manőverképes a hajó. Bár a Saver 750-est eredetileg 2×150 lóerős külmotorral tervezték, folyókon és tengeren ez a hajtáslánc ideális is, de a Balatonra való opcionális Torqeedo elektromos hajtással is meglehetősen mozgékony. A végsebessége 13 km/h, ami bőven elég, hiszen így is egy órán belül elérhető a túlpart.

Az elektromos hajóknál megszokott 8-8,5 km/h cirkáló sebességet pedig 2,5 kW teljesítménnyel éri el, ami azt jelenti, hogy ebben a takarékos, mégis élvezhető tempóban 60 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel. Ügyesen beosztva az energiát akár 9 órás üzemidő is elérhető a hajóval, ami nem rossz egy siklótestű weekendertől.

Mindent összevetve az eredetileg belsőégésű motorral és tengeri használatra szánt Saver 750-es remek választás lehet folyókra is, ugyanakkor elektromos verzióban is simán megállja a helyét. Elég nagy teret kínál, és van benne minden, amire egy kisebb családnak egy hétvégi ottalvós hajózás esetén szüksége lehet.

FŐBB ADATOK:
SAVER 750 CABIN SPORT
TELJES HOSSZ: | 7,75 m
SZÉLESSÉG: | 2,6 m
ÜRES TÖMEG: | 2,0 t
HAJTÁS: | 12 kW elektromos
AKKUMULÁTOR: | 20 kWh LiFePo
KABINOK SZÁMA: | 2 db
SZÁLLÍTHATÓ SZEMÉLYEK: | 8 fő

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.