Wia 520: VILÁGSZÍNVONALÚ ZÁSZLÓSHAJÓ BALATONFŰZFŐRŐL

A világ élvonalába tartozó elektromos hajót mutatott be a Wia a Balaton Boat Show alkalmával. A fűzfői gyár új zászlóshajója nemcsak látványos formatervével és az első példány hupikék színével tűnik ki a tömegből, hanem technikai megoldásaival is.

Azt eddig is tudtuk, hogy a srácok a Wiánál szeretik a nagyvonalú (vagy talán már egyenesen túlzó?) méretgazdálkodást, na de hogy ennyire…? A szeptemberben bemutatott új zászlóshajó,

a Wia 520-as olyan hihetetlen fényűzőre sikerült, annyira fullba nyomja a luxust, hogy kb. olyan nehéz róla egyszerű hajóként írni, mintha átlagautóként vizsgálnánk egy Bentley-t.

A hasonlat nem is olyan túlzó, hiszen mindkettő alkalmas közlekedésre – de egyik sem a legracionálisabb eszköz ilyesféle hétköznapi célokra. Ha azonban tisztán stílus alapján választhatnánk magunknak vízi- vagy közúti járművet, aligha lenne alternatívájuk. Az már más kérdés, hogy lenne-e szívünk közlekedésre használni egy ilyen fényűző tárgyat…

De megpróbáltuk a lehetetlent és a szélesvásznú luxusköntöst lehántva, tisztán hajóként vizsgáltuk meg (egyelőre még csak álló helyzetben) a Wia új büszkeségét.

Úszik, siklik

Azért a hajó nem minden eleme szolgál tisztán esztétikai vagy komfort-célokat. A test formája remek példa erre, hiszen bár hatalmas és szép, de az 52 láb (vagyis 15,6 méter) hosszú hajótest különleges kialakításának köszönhetően képes rendkívül fürgén közlekedni a vízen, ugyanakkor páratlanul nagy hatótávolsággal is rendelkezik. Így nemcsak tavi, hanem akár tengeri használatra is alkalmas lehet.

Mindez nem véletlenül alakult így, hanem hosszas kutatási folyamat előzte meg a Wia tisztán magyar fejlesztésű új zászlóshajójának bemutatását. Ennek keretében a legjobb hazai szakemberek bevonásával és Svédország legkorszerűbb áramlástani laboratóriumában majdnem három évig dolgoztak azon, hogy olyan különleges hajótestet készítsenek, amely tekintélyes méretei ellenére képes rendkívül csekély áramfogyasztással is üzemelni, ugyanakkor fürgén is tud mozogni a vízen, ha kell. Az eredmény egy olyan félig sikló hajótest lett, amely alapvetően egy elektromos hajtásra optimalizált úszótest (vagyis hatékony energiafelhasználás mellett képes nagy távolságot megtenni egyetlen töltéssel), de bizonyos sebesség elérése fölött félig kiemelkedik a vízből, így nagyobb tempó elérésére is képes.

„Ezzel a hajóval nagyon nagy lépést tettünk előre az elektromos hajók fejlesztése terén, hiszen sikerült a félig sikló hajótest-koncepciót egy olyan méretosztályban is alkalmazhatóvá tennünk, amelyben ez még nem terjedt el eddig” – fogalmazott Viszkei András, a Wia alapítója. Éppen ezért az 520-as fejlesztésén dolgozó mérnökcsoport kiemelt figyelmet fordított a hajótest áramlástani tulajdonságainak. Ennek a koncentrált kutatási iránynak köszönhető, hogy a Wia 520-as képes akár 20 (!) órán át is közlekedni egyetlen feltöltéssel gazdaságos üzemmódban, de még a 20 km/h körüli végsebességgel is két órán át szelheti a habokat.

Akár 20 órás (!) menetidő egyetlen töltéssel

A méretes hajótestet mozgató, zéró emissziójú hajtáslánc egy 200 kWh-ás LiFePo4 akkumulátorpakkból és két, egyenként 50 kW-os teljesítményű elektromos motorból áll. Tengeri kivitel esetén a gyártó tervezi egy menet közbeni töltésről gondoskodó belsőégésű motor beépítését, de kizárólag energiatermelés céljára. Természetesen a hajó felszerelhető nagyteljesítményű napelemekkel is, amelyek segítségével a fedélzeti rendszerek egyes részei (pl: világítás, klíma, hűtők) a hajtáslánc energiaellátástól függetlenül is képesek önállóan üzemelni. A hajtáslánc energiatárolórendszere akár 6 óra alatt 80 százalékos szintig feltölthető, a teljes töltési idő pedig (megfelelő hálózatról) kevesebb, mint 8 óra is lehet.

Lenyíló oldalfalak és „borospince”

Az új modellcsalád azonban nem csupán kiemelkedő technológiai színvonalának köszönhetően tarthat igényt nemzetközi figyelemre is, hanem tágas térkínálata és prémium kivitelezése is páratlan. A 12 fős befogadóképességű hajó rendelhető két vagy háromkabinos kivitelben, alapból két tágas fürdőszobával, és még egy akár borospincének is használható tároló is helyet kapott rajta. De nem hiányzik a kisebb vízijátékok (pl: Lampuga jetboard) elhelyezésére alkalmas „garázs” sem. A megfelelő hullámvédelmet biztosító, oldalt magasra húzott hajótestvonal ellenére az 520-as igazi strandhajó lehet, hiszen hátul teljesen nyitott a 4,7 méter széles hajótest. De ha mindez nem lenne elég komfortos, akkor a hajótest oldalfalai hátul lenyithatók, így egy több mint hat méter széles fürdőplatformmá lehet alakítani az amúgy is könnyedén átjárható és tágas hátsó teraszt.

A hajó középvonalától kicsit előrébb kapott helyet a divatos formai megoldásokat követő, T-fedéssel ellátott kormányállás, amely elegáns műszercsoportjával és kényelmes ülőhelyeivel luxusjachtok irányítópultját idézi.

A mindkét irányból kényelmesen megközelíthető orrban akár négy személy számára is kényelmes napozót alakítottak ki, amelyhez asztal is jár. Akárcsak a hátsó üldögélőn, úgy itt is elegáns, bőrhatású, steppelt kárpitozású párnák díszelegnek a bútorzaton.

A beltér is fényűző: a rejtett hangulatvilágítás, az elegánsan vastag padlószőnyeg, a minőségi anyaghasználat mind-mind olyan elem, amely minden pillanatban az ember eszébe juttatja, hogy luxuskategóriás hajón van. A lejárattal egyből szemben egy integrált konyhagéprendszer díszeleg, amely mikrót, hűtőt és jégkocka-adagolót, valamint kávéfőzőt is magába foglal. Mintha egy sci-fiből vágták volna ide.

A mosdó roppant tágas és jól használható, az orrkabin egyenesen hatalmas és természetesen teljes állómagasságot kínál. A hátsó kabin ebben a hajóban is inkább csupán szükségháló, de annak legalábbis nagyon elegáns. A tervezők nyilván úgy vélték, hogy aki ilyen hajót választ, az amúgy is inkább a parti nyaralójában vagy a kikötő hoteljében alszik, mint a vízen.

Zéró emisszió, zéró-közeli öko-lábnyom

A Wia 520 nemcsak azért igazán „zöld” hajó, mert a legkorszerűbb elektromos hajtással készül, így zéró emissziójú termék, hanem azért is, mert a balatonfűzfői gyár munkafolyamatainak kialakításakor nagy hangsúly került arra, hogy a lehető legkisebb legyen az ipari tevékenység öko-lábnyoma. Ennek érdekében sok újrahasznosított anyagot használnak fel és hulladékokat is a legnagyobb gondossággal, szelektíven gyűjtik és kezelik.

VM-vélemény: Rossz magyar szokás szerint akár fanyaloghatunk is azon, hogy minek egy ilyen hatlmas, már-már tényleg luxushajó a Balatonra, de racionalitást keresni egy olyan, eleve irracionális területen, mint a kedvtelési célú hajózás eleve nem túl ésszerű. Arra pedig nagyon is büszkék lehetünk, hogy a magyar hajóipar képes egy ilyen, valóban minden részletében lenyűgöző és fényűző, ráadásul tényleg csúcstechnológiát felvonultató hajó megtervezésére és legyártására. Mert ez igenis nagy teljesítmény.

Tudta?

Az egyelőre Cabrio változatban bemutatott hajó később tágas fedélzeti felépítménnyel rendelkező Hard Top változatban is elérhető lesz.

WIA 520 FŐBB ADATOK:
Hossz: 15,6 m
Szélesség: 4,7 m
Merülés: 0,9 m
Férőhelyek: max. 12 fő
Motor: 2×50 kW
Akkumulátor: 200 kWh LiFePo4, menetidő: 12-20 óra
Max. sebesség: 20 km/h

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink