Fókusz - portré

Kötelező nyűg, vagy valóban szükséges műszaki ellenőrzés a hajók vizsgája? Vajon mire alkalmas a hazai hajószemle? Elkerülhető a vizsgáztatással a saját felelősség? Különböznek-e a külföldi példák? Erről elmélkedik lapunk korábbi főszerkesztője, Dénes D. István a vitorlazzithhon.hu oldalon közzétett vitaindító jegyzetében.
Elvonási tüneteink vannak, mert az idén még nem hajózhatunk a Balatonon? Enyhítsük hajós zenék hallgatásával! Összeszedtünk néhány remek vitorlázó dalt – de ha valakinek volna még további ötlete, írja meg! Íme a mi kis listánk!
Továbbra is drámai a helyzet a kikötőhelyeket illetően a Balatonon, de jövőre talán beindul némi mozgás. Hiába készül el nagyjából félezer új hely, ez biztosan nem lesz elég és a rohamos drágulási tendenciát sem töri meg. Az ínséget nemcsak az okozza, hogy mind több a hajó a Balatonon, hanem az is, hogy az újak egyre nagyobbak. Kikötői helyzetképünk következik.
Nem kell tengerész nemzet fiának lenni ahhoz, hogy valaki annyi mindent tudjon a hajókról, mint a világon kevesen. Még csak külföldre sem kell mennünk ahhoz, hogy ilyen embert találjunk. Mert itt van közöttünk, sőt, könnyen lehet, hogy valamelyik kikötőben már el is mentünk mellette, ahogy laptopja fölé hajolva elmélyülten dolgozott egy hajó elektronikus rendszerén. Tanulságos beszélgetés egy csodálatos elmével, akinek hozzáértését nem csak a hajósok, hanem a hajógyártók is nagyra tartják.
Az 53. Kékszalag történelmi győzelmet hozott az RSM-nek: nem csak győztek, hanem dupláztak is, amire rajtuk kívül eddig csak egy vitorlázó volt képes katamaránnal. A második győzelem azonban nem csak ünneplést és rajongást, hanem kétkedő, győzelmüket relativizálni próbáló felhangokat is hozott. Ezért megkérdeztük Vándor Róbert kormányost, és Kalocsai Zsolt csapatfőnököt, beleállnának-e abba, hogy hozsannázó versenybeszámoló helyett kereszttűzbe vegyük őket ezekkel az állításokkal. Ismervén őket nem meglepetés: beleálltak.
Napjainkban gyakorlatilag nincs olyan médium, ahol naponta legalább egyszer ne foglalkoznának az egészséges és helyes táplálkozással. A kor szelleméhez igazodva mi is megvizsgáljuk ezt a kérdést a nyári hajózás, vitorlázás szemszögéből. Alábbi cikkünk a Vitorlázás Magazinban megjelent írás remake-je Dr. Szabó Tamás és fia, Dr. Szabó Tamás tollából – hiszen mint tudjuk, az ismétlés a tudás anyja…
A magyar America’s Cup csapat létrehozásának ötletét hangsúlyozottan gondolat-kísérlet jelleggel nekiszegeztük a magyar vitorlás sport három talán legeredményesebb alakjának. Az olimpiai Finn dingi osztályban világ- és kétszeres Európa-bajnok Berecz Zsombornak, a Repülő Hollandiban tizenháromszoros világ- és hatszoros Európa-bajnok Majthényi Zsombornak és természetesen az ötszörös földkerülő, szólóvitorlázó, Vendée Globe 5. és 8. helyezett Fa Nándornak.
A magyar America's Cup-részvételt gondolakísérletként vizsgáló cikksorozatunk újabb része a hajó után a csapatról szól. Az eredményes magyar Amerika Kupás szereplés nélkülözhetetlen eleme a megfelelő csapat, a jó vezető és legénység. Vajon ezen a téren hogy állunk? Végiggondoltuk, és megkérdeztük az AC futamait szakértőként közvetítő Kékszalag-győztes Vándor Róbert és Kaiser Kristóf véleményét is. Véletlenül mindketten szereztek már tapasztalatokat AC-hajókkal – még ha nem is épp olyanokkal, amelyekkel manapság versenyeznek. Íme, mire jutottunk.
Hogyan épül fel egy Amerika Kupás csapat, mik a felkészülés legfontosabb tanulságai, és vajon mennyire jelent már meg a vitorlázás csúcskategóriájában a mesterséges intelligencia? – többek között ezekkel a kérdésekkel igyekeztünk a Prada Pirelli csapat technikai gurujával, Martin Fischerrel beszélgetve feltérképezni egy esetleges magyar csapat lehetőségeit.
Kövess minket a Facebookon is.