Infúzión pihennek az elektromos hajók

Nemrégiben foglalkoztunk magazinunkban azzal, hogy mit és hogyan célszerű téliesíteni a vitorlás hajókon a hideg közeledtével. Most pedig áttekintjük, mit kell tenni az elektromos hajókkal. Mert azokkal is van ám teendő!

Vitorlázó fejjel az ember azt gondolná: csak a vitorlásokkal van érdemi tennivaló a téli tárolás megkezdésekor. Hiszen az elektromos hajókról nem kell levenni a vitorlát, nem kell kihajtani a vizet a motor hűtőrendszeréből és még sorolhatnánk, mennyivel egyszerűbbnek tűnik az élet ezekkel. Ez azonban csak részben igaz – tudtuk meg Klausz Csabától, a hazai piacot uraló Wia elektromos yachtok operatív igazgatójától. Először is fontos tudni, hogy a mai elektromos hajtásláncok is többségében vízhűtésesek, így azokat ugyanúgy le kell üríteni a tél előtt, mint a vitorlások motorjait. És persze, akárcsak azoknál, úgy az e-hajók esetében is fontos a teljes fedélzeti vízrendszer fagymentessé tétele, hiszen azokon is elfagyhat minden, amit nem ürítünk le rendesen. Mindezt persze bárki el tudja végezni maga is, elég kinyitni a csapokat és beindítani a szivattyúkat (bár a korszerű motoroknál ezt csak szoftveresen lehet megtenni), hogy minden tartályból és csőből kiürítsük a vizet. De akárcsak magazinunk műszaki szakértője, Nádasdy András, úgy Klausz Csaba is azt tanácsolja, bízzuk inkább szakemberre ezt a munkát.

Nagyobb gond az akkumulátorcsomag kezelése. Vitorlás hajóknál célszerű kiszerelni az akksit és szoba-meleg környezetben tárolni, 4-5 alkalommal töltőre téve tavaszig. Az elektromos hajók hatalmas akkumulátor-csomagjait azonban aligha szerelhetjük ki… „Óva intenék mindenkit attól, hogy 32 összekapcsolt, nagyteljesítményű akkumulátor kiszerelésével próbálkozzon. Láttam már jó néhány villáskulcsot összeégve meghajolni” – mondta a szakember arra célozva, hogy mi történik akkor, amikor a 13-as villáskulcs véletlenül zárlatot okoz. „Előfordul, hogy a szó szoros értelemben megsemmisül a szerszám.” De mi akkor a teendő az érzékeny és persze nem éppen olcsó energiatároló rendszerrel télen?

„A legtöbb esetben a tulajdonosnak nincs sok tennivalója. A mai korszerű elektromos hajókban gondozásmentes akkumulátorok vannak, ezeket már nem kell kiszerelgetni minden télen és lecipelni a pincébe” – mondta el Klausz Csaba. A komolyabb forgalmazónak és gyártónak (így a Wiának is) van egy karbantartó és szolgáltató cége, amely, mint egy autós szakszerviz, elvégzi a garancia megmaradásának is feltételeként előírt téli/tavaszi karbantartást. A hajókat feltöltött állapotban, töltőn hagyva kell a parton (vagy vízen) tárolni. Ezek a mai berendezések (a Wia például a Victron Energy töltőjét használja a Hoppecke akksikhoz) már okos töltők, nem tudják túltölteni a tárolókat. Sőt, nyolcnaponta le is merítik egy kicsit, majd visszatöltik a rendszert, ezzel is növelve az akkumulátorcsomag várható élettartamát, nem hagyva „ellustulni” a pakkot.

Klausz Csaba szerint új, de egyre gyakoribb igény, hogy a tulajdonosok télen is vízen szeretnék tartani a hajójukat, hiszen az elmúlt évek viszonylag enyhe télnek és a mind több fagymentesített kikötőnek köszönhetően egyre többen hajóznak az őszi, késő őszi időkben. Hiszen nem mindegy, hogy 5 vagy 8 hónap a hajózási szezon! És aki télen is hajózni szeretne – mert erre is van már igény (és hajó is) annak azt kell megoldania, hogy fagybiztos hőtartományban, plusz 5 fok fölött lehessen tartani a rendszert. Ennek érdekében olyan utólagos fűtőrendszert kell kiépíteni a hajóba, amely kifejezetten a gépházat tartja a megfelelő hőmérsékleten.
És persze reménykednünk kell, hogy a leghidegebb napokon nem kapcsolják le a kikötőben pár napra a fűtéshez elengedhetetlen áramellátást…

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.