Sunbeam 29.1: Sekélyebb vizekre

A felső-ausztriai Sunbeam tavaly kápráztatta el a vitorlázókat forradalmian új tavi hajójával, a 32.1-gyel. A folytatás várható volt, és lapzárta előtt kaptuk meg a kisebb testvér, a 29.1 első számítógépes képeit és előzetes műszaki leírását.

Remélem szereti az új Sunbeamet, ugyanis rövidesen érkezik valami ugyanebben a stílusban – írta nekem sokat sejtetően Gerald Kiska, a 32.1 formatervezője tavalyi hajóbemutatónk megjelenése után. Sokat nem kellett várni, hiszen már idén július közepén előrukkoltak a kistesó, a 29.1 első számítógépes fotóival. Igen, a stílus ugyanaz, ennek a hajónak is nagy alapterületű lebegő deckje és hullámfúró orrkiképzése lett, de Kiska nem lenne Kiska, és a Sunbeam nem lenne Sunbeam, ha nem csavartak volna még egyet a koncepción.

Nagy alapterületű „lebegő” deck, letisztult vonalvezetés, a testbe integrált orrsudár

Célkeresztben a csekély merülés

Mindannyian emlékszünk arra, hogy az elmúlt években milyen drámaian alacsony volt vitorlázható tavaink vízszintje, beleértve az osztrákokkal közös Fertőt is. Így aztán arrafelé is központi kérdés lett a merülés témája, és a 29.1-es hiteles válasszal szolgál erre a problémára. Az egy centi híján kilenc méteres hajót hidraulikusan felhúzható kíllel konstruálták, így felhúzott állapotban mindössze 85 centiméter a merülése. Ez a kíl egyébként felárért elektromosan fokozatmentesen állítható is a kokpitból – különleges megoldás a harminc lábas kategóriában.

Az egyszerű, helytakarékos kormányrúd két kormánylapátot mozgat

A behúzható kíl további előnye, hogy a hajó egyszerűen szállítható utánfutón, a vontatmány súlypontja ráadásul alacsony, így bátran hosszabb utakra is lehet indulni vele – akár az Adriára, vagy éppen az Északi-tenger sekély, de csodálatos szépségű Watt-tenger részére.

Moduláris belső elrendezés

No de mi lehet a második meglepetés, amit beépítettek ebbe a hajóba? Nos, az egy olyan dolog, aminek leginkább a második vagy a harmadik tulajdonos fog örülni, vagy éppen az első, ha nincs elég pénze arra, hogy fullextrásan rendelje meg a 29.1-et. A hajó belső kiképzése ugyanis moduláris rendszerű. Így ha valaki utólag szeretne konyhát vagy vizes blokkot a hajójába, akkor egyszerűen csak megrendeli a megfelelő modult a gyártól, és a hivatalos Sunbeam kereskedők pikk-pakk beépítik azt.

A széria szekrénymodul helyett később konyhát lehet beépíteni a kabinba

Az asztal a kabinban és a kokpitban is felállítható, négy személy számára biztosít megfelelő étkezőfelületet, használat után pedig elrakható, hogy ne zavarja a mozgást a hajón.

Sportosra hangolva

És mi a helyzet a vitorlázhatósággal? Akárcsak a nagyobb testvérnél, úgy itt is fontosak voltak a sportos menettulajdonságok. A nagyvitorla squaretopos szabású, a fok önváltó, ezek együttesen 47 m2 vitorlafelületet adnak ki. A hajótestbe integrált orrsudár segítségével bő szélben genakkerrel vagy code 0-val is vitorlázható a Sunbeam, és akinek ez sem elég sportos, az rendelhet hozzá laminált vitorlákat és karbon árbócot.

Az esztétikai szempont továbbra is fontos helyet tölt be az új Sunbeameknél, így a kötélzetet rejtve, a deck alatt vezették hátra a kormányoshoz. A fedélzeten így rend uralkodik, és a deck minden négyzetcentije jól kihasználható. A csörlők elektromos kivitelben is rendelhetőek, és a horgonytartó konzolként is funkcionáló orrsudárból felárért elektromosan is leengedhető a horgony.

Alapból ruhafogas és rakodóhely van a lépcső mellett, ide kerülhet utólag a WC modul

Akárcsak a nagyobb testvérnél, úgy ennél a modellnél is fontos volt, hogy családi, hétvégi hajóként is a lehető legtöbbet nyújtsa. A kokpit tágas, végébe fürdőlépcsős fürdőplatformot integráltak, a deck lapos és akadálymentes, kiváló felület a napozásra. Borítása Resystából készül, ami egy fa hatású, de valójában rizshéjból és kősóból készülő, újrahasznosítható anyag. Jól ellenáll az UV sugárzásnak, nem fakul, minimális gondozást igényel, bírja az időjárás megpróbáltatásait – és előállításához nem kell trópusi erdőket kiirtani. A deck része az a nagy felületű napelem, ami képes elektromos energiával ellátni a műszereket, a hűtőszekrényt és a hangrendszert.

Az új Sunbeam 29.1 már rendelhető, alapára forgalmi adó nélkül 124 900 euró. Az alapfelszereltség része a villanymotor, az azt tápláló lítium-ion akkumulátorok, a Resysta borítás a decken, és az alap vitorlák. Az első elkészült hajók kiszállítása év végén várható, a nagyközönség pedig a 2024 januárjában megnyitó düsseldorfi hajókiállításon láthatja élőben.

MŰSZAKI ADATOK
Hosszúság: 8,99 m
Szélesség: 2,49 m
Merülés: 85-185 cm
Motor: 4 kW elektromos vagy dízel (extra)
Grósz: 30 m2
Génua: 17 m2
Genakker: 60 m2
Állómagasság: 160 cm
Tömeg: kb. 2 tonna
Kategória: C / D

A Watt-tenger
Az Északi-tenger Hollandia, Németország és Dánia partjai mellett húzódó melléktengere része a Föld legnagyobb összefüggő árapálysíkságának. Hossza mintegy 500, szélessége 40 kilométer, területe körülbelül 11 500 km². Természetvédelmi terület és kedvelt vitorlázó célpont, habár felkészült vitorlázóknak ajánlott csak időjárása, a hat óránként váltakozó árapály, és a szigorú szabályozások miatt.

Szöveg: Balázs Viktor Kép: Sunbeam

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink