A kishajók óriása

A hazai kishajópiac egyik legnagyobb forgalmazója az olasz Saver hajóknak köszönheti sikerét – az olasz márka pedig annak, hogy jó minőségű, de olcsó tömeghajókat gyárt. A kecskeméti Hírös Yacht horgászcsónkjairól és elektromos kishajóiról már többször is írtunk magazinunkban, most magát a gyártó céget mutatjuk be, azt vizsgálva, hogy mégis hogyan nőhetett egy kis családi vállalkozás csakis kishajókkal óriásira?

Bár Olaszországot hajlamosak vagyunk a kifinomult stílus otthonaként elkönyvelni, amit rengeteg luxusipari vállalkozás virágzása is igazol, de a félsziget sok sikeres vállalkozása nem a kettészakad olasz társadalom gazdagjaira, hanem éppen a leszakadóira koncentrált. Elég csak a Fiatra gondolni, amely a ’60-as évek óta annyi kisautót adott el Európában, mint senki más. Pedig a cég alapítója, Giovanni Agneli sosem gondolta volna, hogy egyszer éppen kiskocsikkal lesz sikeres…

A fogyasztói társadalom kialakulásának és megerősödésének kora azt igazolta, hogy az olaszok nagysága sokszor a szegénységből ered. A Fiat sikerének kulcsa az volt, hogy nem a leggazdagabbaknak akart autót gyártani, és képes volt kitalálni, mire van szükségük a kevésbé tehetősöknek: kicsi, olcsó, de tartós, jó helykihasználást biztosító autókra. És az olaszoknál senki sem ért jobban a kis terek kihasználásához.

Kishajókkal nőttek nagyra

Mindezt azért volt fontos felvázolnunk, mert Olaszország egyik legsikeresebb hajógyártójának filozófiája sok hasonlóságot mutat a fent leírtakkal. Maga Guiseppe Sorbera, a Saver hajógyár alapítója sem gondolta volna soha, hogy az az alapkoncepció, amit a ’70-es években szerzett tapasztalatira alapozva 1986-ban saját cégébe öntött olyan sikeres lehet, mint amilyen lett. A Saver Imbarcazioninak immár több mint 60-70 márkakereskedése van 3 kontinensen: Európa mellett Afrikában és Ázsiában is képviseltetik magukat.

Szállításra váró hajók a gyárban: a világ nagyjából 70 országába viszik őket

De mi is az a bizonyos alapfilozófia, amely ilyen sikeressé tette a céget? Nos, a koncepció pofon egyszerű. Olaszországban a 10 méternél nagyobb és 3 méternél szélesebb hajókra komoly adókat kell fizetni. Az alatt viszont semmit. Giuseppe Sorbera tudatosan bevállalta, hogy nem nagyméretű luxusyachtokat fog gyártani, hanem 10 méternél kisebb, nagy sorozatban készíthető, ezáltal olcsón kínálható, mégis tartós és biztonságos hajókat.

Az eredetileg kitűzött cél az volt, hogy a tradícionális hajépítői szaktudást és anyagokat ötvözzék a modern gyártási lehetőségekkel és a legjobb szakemberekkel, és strapabíró, biztonságos hajókat készítenek jó áron. „Ha ezekre az értékekre építünk, abból csak valami jó sülhet ki” – fogalmazott Milici Carmelo, a cég igazgatója.

„Sok gyártó készít olyan hajókat, amelyeket az emberek nagyon szeretnének, de nincs rá pénzük, vagy amelyek szépek, de használhatatlanok. Mi olyan hajókat csinálunk inkább, amelyek elsősorban praktikusak, jó társak a mindennapi használathoz” – jellemezte a cég termékeit az igazgató.

Az új WA modellcsalád jellegzetessége a középre helyezett kormányosi állás, a két irányból megközelíthető orrnapozó a 850-es modellen

A szicíliai Giosia Mareában alapított cég mára kinőtte magát, az új termelőegység a szomszédos Pirainoban működik mintegy 6000 négyzetméteres területen. Itt folyik valamennyi famunka, itt készülnek a kárpitozások és itt kerül sor a motorok beszerelése is. Az 1986-ban alapított, ma 4000 négyzetméteres területen működő Giosia Marea-i eredeti üzemben ma a hajótestek készülnek, valamint itt van a cég központja és a tervező részleg is.

Mindenkinek kínálnak valamit

A Saver ma lényegében mindent kínál a 10 méteresnél kisebb méretosztályban, amit csak el tudunk képzelni az 520-as Opentől a 8,9 méteres kabinos weekenderekig. A modellpalettán 21 hajó szerepel (közülük 4 RIB-csónak) a lehető legváltozatosabb felhasználási célokra optimalizálva. Vannak sporthajóik, családi túrahajóik, nyitott és zárt powerboatjaik, daycruiserek és weekenderek, valamint kifejezetten a horgászokk kigényeire kialakított, akár zárt felépítménnyel is rendelkező modelljeik kül- és belmotoros egységek egyaránt. Legújabban a középkonzolos WA-modellekkel rukkoltak elő, amelyeknek orrnapoit általában a hajótest mindkét oldaláról meg lehet közelíteni.

A két véglet: a kínálat legkisebb egysége, az 520 Open és a legnagyobb példány, a méretes kabinnal rendelkező 300 Sport. A kettő között további 19 különféle méretű és rendeltetésű modell alkotja a teljes típuspalettát

A változatos modellpaletta közös pontja, hogy valamennyi hajó remek ergonómiával és olaszosan ügyes és praktikus térkihasznlással dicsekedhet, és nem mellesleg meglehetősen elnyűhetetlenek is. Ráadásul a nagysorozatú gyártásnak köszönhetően a Saver valamennyi hajója meglehetősen baráti árcédulával kerül a kirakatba. Mindez persze nem sokat számítana, ha a minőség nem lenne megfelelő színvonalú, de Farkas Attila, a Saver modellek hazai forgalmazását végző Hírös Yacht Kft. vezetője szerint szinte sosem kell minőségi kritikákat hallgatniuk a vevőktől.

Nálunk a hajók jelentős részét belsőégésű motorral, főleg folyami használatra viszik, de a kecskeméti cég szakemberei elektromos verziókat is kínálnak, amelyek a Balatonra is ideálisak.

Tudta? Alapítása óta a Saver nagyságrendileg 15 ezer hajót gyártott különböző méretosztályokban.

Bár a Saver Imbarcazioni alaposan kinőtte magát, mindmáig megmaradt családi cégnek. Az alapító, Giuseppe Sorbera 68 évesen is aktívan részt vesz a vállalat életében, gyakran reggel 6-ra jár be dolgozni és este 8-ig marad. A tulajdonosi kört továbbra is a Sorbera család alkotja, de a náluk dolgozó szakemberek is gyakran egy-egy családhoz tartoznak, az elhivatottság gyakran apáról fiúra száll.

Szöveg: Vitorlázás Magazin, Kép: Saver, VM

 

 

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.