Magyar hajó a Vendée Globe-ra

Idén nem lesz hazai vitorlázó a híres-hírhedt egykezes földkerülő versenyen, a Vendée Globe-on – mégis lesz magyar résztvevő: méghozzá egy hajó. Armel Tripon a kápolnásnyéki Pauger Carbon műhelyben épült szárnyas IMOCA 60-assal indul a novemberben rajtoló versenyen. Cikk a Vitorlázás Magazin 2020/2-es számából.

Szöveg: Ruják István, Kép: GÉmesi Jóka/Pauger, DPPI

A címben a finom csúsztatás technikájával éltem, mivel a hajó nem teljesen nálunk épült, éppen „csak” a teljes karbon kompozit teste. Na meg azóta a bummja is…

A fenti kis csúsztatás azért nem nyomja a lelkemet, mert a megbízók, a projektet szervező franciák sokkal rafináltabban hallgatnak a L’Occitane néven azóta vízre is szállt IMOCA 60-as magyarországi eredetéről. Mielőtt ezen bárki is komolyan megütközne, gyorsan elmondok három okot vagy érvet, hogy miért is nem veri nagydobra a nantes-i Black Pepper cég a Pauger dicsőségét.

Számos hajót építtettek és építtetnek most is a magyar üzemben, Paulovits Dénes világszínvonalon dolgozó cégénél. A Black Pepper lelke és vezetője Michel de Franssú nagyon korrekt és baráti kapcsolatot alakított ki az ott dolgozókkal, miközben valóban jó üzleteket, szép munkákat hoz Magyarországra. Rátalált egy kincsre, és érthetően nem szívesen osztozna, nem szívesen küldené a Paugerhez a potenciális vevőket a hajó magas színvonalú elkészítésének emlegetésével. Még a végén legközelebb azzal fogadnák Kápolnásnyéken, hogy most éppen nincs idő az újabb megrendelésének gyártására!

Árfekvés és nemzeti büszkeség

Másik ok az árfekvés. A javuló, terjedő hírnév emelkedő árakat is jelenthet. A szuperjachtok, de az ultrakönnyű versenyhajók világában is a már nagyon keresett cégek extrém magas árakon dolgoznak. Attól mi még távol vagyunk. De ugyan miért segítene ehhez hozzá egy francia partner, ha azzal jó eséllyel a saját magának elérhető árakat is meglökné felfelé?

A harmadik ok nyilván a francia büszkeség. Ők az egyeduralkodók az óceáni szólóvitorlázásban, az ő versenyzőik győztek eddig minden Vendée Globe-on, és a hajók nagy többsége is Franciaországban készült. Többnyire a Multiplast vagy a CDK műhelyekben. De nincs is túl sok olyan magas műszaki színvonalon álló hajóépítő cég a világon, amely képes lenne ilyen, a Vendée Globe győzelemre is esélyes hatvanlábas versenyhajót megépíteni.

Rólunk magyarokról azt tartják nyugaton, hogy sértett büszkeséggel reagálunk sok mindenre velünk kapcsolatban. A kevésbé barátiak azt mondják, hogy ez kisebbségi komplexus. Mi ezt persze nem látjuk így, de belül vagyunk a saját erdőnkben és ugye a fától mi nem… Csakhogy van ám a fejlett országokban is egyfajta „ki, ha én nem”-szemlélet és a büszkeségért a franciáknak végképp nem kell a szomszédba menni. Nekik meg azt nehéz – különösen az egész világ előtt – elismerni, hogy valamit jól, sőt jobban csinálnak ott, azon a kisebbségi komplexusos sértettséggel magyarázott keleten…

High tech hajó

Évekig dolgoztam a Pauger Carbonnál. Mindig imádtam fejlett hajóépítő kultúrákból érkező látogatókat végigvezetni a műhelyen, és tippelgetni, hogy a vendégek majd hol teszik le az állukat a padlóra. Mikor ül ki a már leplezhetetlen elképedés az arcokra. A pillanatot nem mindig találtam el előre, de azért nem maradt el!

A már amúgy is világszínvonalon dolgozó műhely újabb szintre lépett ezzel az IMOCA 60-assal. Paulovits Dénes teljesen új, egyedi módszert talált ki az építősablonok elkészítésére. Folyamatban van ennek szabadalmi védése, de ha valaki le akarná másolni, az sem menne egyszerűen. Kellene hozzá az a jól felkészült, kreatív mérnöki- és dolgozói háttér, amilyet nem lehet egy perc alatt verbuválni.

Az új IMOCA 60-as karbon-epoxi és Nomex méhsejt kompozit hajóteste rendkívüli pontossággal épült meg. Ehhez nagy segítséget nyújtott a lézervetítő berendezés, amellyel a minden terv precízen adpatálható. Például a válaszfalak vagy bármely alkatrész helyét nem kell hibalehetőségeket rejtő kézi méréssel meghatározni, hanem a szerkezet pontosan belevetíti a rajzot a munkaterületre. Az eszközzel természetesen az elkészült munkák is ellenőrizhetők.

Tavaly december elején, pár nappal az új hajó Franciaországba szállítása után a Párizsi Hajókiállításon volt szerencsém a Multiplast cég főmérnökével beszélgetni. Ők építették eddig a legtöbb nagyteljesítményű óceáni versenyhajót. Például a földkerülés csapatos és szólóvitorlás csúcsidejét tartó óriás trimaránokat, de rengeteg IMOCA 60-ast is. Szóba került a lézer projektor, amire azt mondta, hogy ők most kezdik el a használatát…

 

A test a tervezett módon nagyon könnyű, de erős. A magyar munkán nem fog múlni a hajó sikere. A hajó komplettre szerelését a Black Pepper új műhelyében, Nantes-ban végezték el. Az IMOCA 60 osztály előírásának megfelelően a tőkesúly és az árbóc minden hajóban egyforma, csak egy meghatározott gyártótól vásárolhatók. Döntő lesz viszont a foilok, az uszonyok formája. Az minden hajón egyedi, ott jelentkeznek a legnagyobb, legtitkosabb fejlesztések. Ezek teljesítmény különbségei, és a tartósságuk majd csak a versenyen, leginkább a déli óceánokon derül ki.

A teljes cikk a Vitorlázás Magazin 2020/2-es számában olvasható!

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.