HAJÓBEMUTATÓ: Bavaria C42 – Sztárjátékos

Hosszú várakozás előzte meg a Bavaria újdonságának bemutatását – de nem hiába. A C42-es mindennel rendelkezik, ami ahhoz kell, hogy kategóriája egyik legjobb hajója legyen. Íme, az első benyomásaink róla!

Nem kérdés, hogy a Bavaria újdonsága a kategória legfrissebb modellje, hiszen lapzártánk előtt alig két héttel, a Boot Düsseldorf alkalmával mutatta be a gyártó a szaksajtónak és a nagyközönségnek is. De ha ezt nem tudnánk, akkor is elég lenne csupán egyetlen pillantást vetni a C42-esre, hogy tudjuk: vadonatúj modellről van szó. A letisztult, modern vonalvezetés, a hátrafelé erősen nyíló, V-alakú testkialakítás, a mai túrahajókon trendi, magas oldalfalú kokpit mind azonnal jelzik, hogy ez bizony végre egy igazi újdonság a német gyártótól. A C42-es (nem meglepő módon) sokkal jobban hasonlít nagyobbik testvérére, a C45-ösre, mint a talán elegánsabbra szabott, Vision 42-esre. Ennek felettébb prózai oka van: az új modell németesen letisztult vonalait ugyanis ugyanúgy az olasz Cossutti Yacht Design tervezte, mint a nagyobbik modellét. A hasonlóság olyan nagymértékű a 45-össel, hogy első pillantásra nehéz megmondani, vajon melyik hajót is látjuk. Ugyanakkor a 3 lábnyi „zsugorítás” jót tett az összképnek, az arányok így még esztétikusabbnak tűnnek.

Lövedékforma a nagyobb beltérért

A lövedékformájú, az első traktus után már teljes szélességű hajótestről lerí, hogy a tervezők a lehető legnagyobb belteret szerették volna kialakítani. Ugyanakkor a gyártó szerint a komfort nem ment a hajózási tulajdonságok rovására, mivel a hátrafelé szélesedő hajótest a vízvonalon trükkösen karcsú marad, maga a vízvonal pedig cselesen hosszú.

A széles farkialakítás (4,29 méter, ami jó 25 centiméterrel több, mint a Vision 42-es maximális szélessége) nem csak azt eredményezte, hogy két teljesértékű, duplaágyas kabint el lehetett helyezni a farban (erről majd részletesen kicsit később értekezünk), hanem egyben tágas kokpitot, és mellette, körben, teljes szélességű közlekedőt is ki lehetett alakítani. Így sikerült elérni, hogy a hátsó élet- és munkatér egyszerre tágas és a magas hátfalaknak köszönhetően jól védett, de a fedélzetről is jól megközelíthető. (Azért tegyük hozzá: a Vision 42-es aszimmetrikus kokpitja még kényelmesebb közlekedést tesz lehetővé, mint a C42-es két fordított L-betűt formáló, hagyományos elrendezése, de annak persze az az ára, hogy a Vision nem rendelkezik két hátsó kabinnal.)

Belső elrendezés

Az újdonság beltere minden sztenderd szerint megfelelően tágas. A C42-es kétféle, két- illetve háromkabinos konfigurációban rendelhető, illetve opcionális az orrkabinhoz kérhető külön fürdőszoba is. A szalon komfortos helyet kínál 4-6 embernek, és a kabinok is megfelelő méretűek. Meglepő, hogy az orrban elhelyezett hálószobába belépve állómagasság várja a vendégeket – ez annak köszönhető, hogy a fedélzeti felépítmény viszonylag hosszan az árboc elé is kinyúlik. Még meglepőbb a két hátsó fülke mérete. Ezeknél látszik, hogy miért is került olyan magasra a hajó kokpitja, hiszen így nyerték a legnagyobb fejteret hátul is a tervezők. (Ennek a következménye a magas kokpitfal is.)

Kezelhetőség, vitorlázóképesség

A fentiek fényében akár azt is gondolhatnánk, hogy a C42-es tervezésekor a lehető legnagyobb komfort biztosítása volt a legfontosabb szempont, ez azonban a gyártó szerint nem ment a vitorlázóképességek rovására. A Bavaria ígérete szerint a hajó rendkívül könnyen kezelhető, és jóval az átlag feletti teljesítményt nyújt. (Hogy ez tényleg így van-e, azt egy menetpróba során hamarosan magunk is ellenőrizzük majd.) Az 54 négyzetméteres nagyvitorla és a 47 négyzetméteres (természetesen önváltó rendszerű) génua mindenesetre minden, csak nem kicsi. (Összehasonlításként: a Vision 42-es 42, illetve 35 nm-es vitorlákkal rendelkezik.) A széles V-alakú hajótestkialakítás a hosszú vízvonallal és a 2700 kg-os tőkesúllyal kiegészítve a hatalmas vitorlák mellett is megfelelő stabilitást biztosít a kategóriájában egyébként könnyűnek számító, mindössze 9600 kg-os hajónak. Mindezen felül a gyártó szerint a kormányzás is remek, precíz és közvetlen, megfelelő visszajelzéssel. A kötélzet természetesen teljes mértékben hátra van vezetve az egyszemélyes kezelhetőség érdekében.

Szerintünk

A Bavaria C42-es első benyomásaink szerint mindennel rendelkezik, ami igazi sztárjátékossá teheti a 40 lábasok mezőnyében: hatalmas felületű alapvitorlázat, papír szerint meggyőző stabilitás, könnyű kezelhetőség, tágas kokpit és beltér. Már alig várjuk, hogy a Balatonon is kipróbáljuk, s kiderítsük, tényleg mindenben olyan jó-e, mint amilyennek tűnik.

„A lövedékformájú, az első traktus után már teljes szélességű hajótestről lerí, hogy a tervezők a lehető legnagyobb belteret szerették volna kialakítani”

Bavaria C42

Technikai adatok

Gyártási év: 2020-tól

Kabinok száma: 3 kabin

Belső zuhanyzó/WC-k száma: 2 db

Hosszúság: 12,38 m

Szélesség: 4,29 m

Merülés: 2,1 m

Saját tömeg: 9700 kg

Üzemanyag: 210 liter

Víztartály: 460 liter

Vitorlafelület 101 m2

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.