Jules Verne Tophy: vége a rekordkísérletnek, a Sodebo is feladta

Volt olyan pillanat, amikor 600 mérföldnél is nagyobb előnnyel vezetett a világ eddigi leggyorsabb földkerülő csapata, az IDEC Sport előtt a Sodebo Ultim, de Thomas Coville kénytelen volt feladni a rekordkísérletet, miután megsérült a trimarán egyik kormánylapátja.

Úgy tűnik, négy évig is kitart a francia Francis Joyon 2017 januárjában felállított földkerülő-rekordja, miután december 11-én Thomas Coville csapata kénytelen volt feladni a rekordkísérletet, miután egy vízben úszó tárggyal ütközve megsérült a hajó egyik kormánylapátja.

A Sodebo Utlim trimarán november 25-én vágott neki a több mint 40 ezer kilométeres útnak, és sokáig úgy tűnt, ha nem is simán, de megdönti az IDEC Sport által majdnem négy éve tartott, fél óra híján 41 napos rekordot, hiszen volt olyan pillanat is, amikor több mint 600 mérföldnyi előnyben voltak a piros-fehér hajó korábbi pozíciójához képest. Igaz, a kezdeti atlanti-óceáni száguldás után, az Indiai-óceánra érve egyre fogyott a Sodebo előnye, és az előrejelzések sem ígértek sok jót, de egyáltalán nem volt reménytelen, hogy legalább egy kicsit lefaragjanak Joyonék négy éve elért idejéből. De az élet közbeszólt: előbb az utóbbi napok kaotikus időjárása okozott időveszteséget – olyannyira, hogy december 10-re már az el is vesztették a korábban felépített, tetemes előnyöket, majd december 11-én délután a csapat azt észlelte, hogy valami nem stimmel a kormánnyal. Néhány órányi vizsgálódás, fejtörés és a parti csapattal folytatott konzultáció után arra jutottak, hogy az egyik kormánylapát sérülése miatt reménytelen a siker, jobban járnak, ha biztonságba vonulnak és feladják a küzdelmet. A döntés hivatalos bejelentésével egy időben a Madagaszkár melletti Reunion-sziget felé vették az irányt, ahonnan Franciaországba térnek majd vissza.

A Sodebóval nagyjából egyszerre induló másik rekord-vadász alakulat, az előző America’s Cup francia csapatát vezető Franck Cammas által irányított Gitana még ennyire sem jutott: a kék-fehér trimarán 1900 tengeri mérföld megtétele után volt kénytelen visszafordulni, miután szintén egy vízben úszó tárggyal ütközve megsérült az egyik emelő-folierük.

Az persze még nem biztos, hogy a két csapat végleg feladja a dolgot, hiszen az előrejelzések szerint január végéig még nyitva van az az „időjárási ablak”, amely lehetővé teheti a sikert, és Joyonék is visszafordultak anno, hogy ismét nekivágjanak az útnak a 2017-es rekorddöntés idején. Igazából azonban erre már csak Cammaséknak van érdemben esélyük, mivel a Sodebo már nem ér vissza időben a javítással együtt a Bretagne-félsziget csücskén lévő világítótoronynál lévő „rajtvonalhoz” egy újabb nekifutáshoz az „ablak” bezárulása előtt.

A Jules Verne Trophy a francia író „80 nap alatt a Föld körül” című regényének ihletésére jött létre, lényege, hogy bármilyen és bármekkora hajóval a bretagne-i Le Créac’h világítótoronytól indulva és a cornwalli Lizzard Pointhoz érkezve egy pontosan nem szabályzott létszámú csapat a lehető leggyorsabban hajózza körül a Földet.

A Sodebo Ultim legjobb eredménye 886 mérföld megtétele volt egy nap alatt, mi 63 km/h-ás átlagsebességet jelent. Ez ugyan szép eredmény, de nem rekord, a Banque Populiare V ugyanis még 2009-ben regisztrált egy 908 mérföldes száguldást 24 óra alatt.

Az előző 9 hivatalos rekord és tartóik:

2017 – Francis Joyon / IDEC SPORT (31.5m) – 40:23:30:30
2012 – Loïck Peyron / Banque Populaire V (40m) – 45:13:42:53
2010 – Franck Cammas / Groupama 3 (31.5m) – 48:07:44:52
2005 – Bruno Peyron / Orange II (36.8m) – 50:16:20:04
2004 – Olivier De Kersauson / Geronimo (33.8m) – 63:13:59:46
2002 – Bruno Peyron / Orange (32.8m) – 64:08:37:24
1997 – Olivier De Kersauson / Sport-Elec (27.3m) – 71:14:22:08
1994 – Peter Blake, Robin Knox-Johnston / Enza New Zealand (28m) – 74:22:17:22
1993 – Bruno Peyron / Commodore Explorer (28m) – 79:06:15:56

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.