Kopár újra nekivág

Kopár István nemrég töltötte be 71. életévét, de továbbra sem nyugszik. Talán a 66 évesen teljesített Golden Globe Race befutója után megfordult benne, hogy ezután már békésebb programokra adja a fejét. De pihent már eleget, úgy érzi várja még az óceán, egy újabb földkerülés. Ezúttal a nehezebb irányba, nyugat felé hajózva.
  • Hol tart most az új földkerülő álmod megvalósítása?
  • Folyik a birkózás a szponzorkereséssel. Mindig ez a legkevésbé élvezetes szakasz, minden vállalkozásban. Gyermeki naivitással bízom abban, hogy ezt a rekordkísérletet magyar színekben hajthatom végre. Ebben bíztam a 2018-as Golden Globe Race előtt is, de végül csak az Egyesült Államokban akadtak kisebb szponzoraim, ezért amerikai zászló alatt vitorlázva végeztem a 4. helyen.
  • És van valami mozgás már?
  • Konkrétan még semmi, de csak most kezdtem. Manapság a megfelelő döntéshozót elérni, vagy valakit, aki bevisz a megfelelő szponzorhoz, szinte lehetetlen. Ilyenkor kezdődik a személyes kapcsolatok felfrissítése, úgy otthon, mint az USÁ- ban. Most azt ajánlották, hogy kezdjek helyi erőket toborozni itt Floridában. Csak hát én még mindig gyerekesen naivul ábrándozom, hogy jó lenne ezt magyar színekben véghezvinni. Én teljesítményorientáltan kezdek neki ennek a vállalkozásnak is. Nem mintha az önmagában nem lenne elég nagy teljesítmény, ha egy magyar szólóvitorlázó kikötés nélkül megkerülné a Földet a nehezebb nyugati irányban haladva.
  • Amivel ráadásul az első magyar lehetsz, aki mindkét irányban megkerülte a Földet kikötés nélkül!
  • Igen, de szeretnék rekordidőt is teljesíteni. Erre a Salammbóval semmi esély, illetve a leggyorsabbal versenyezni sincs semmi esélyem, mert Jean-Luc Van Den Heede egy spéci 84 lábas hajóval futott nagyon erős rekordidőt. Tehát 40 láb körüli hajókban érdemes gondolkodnom, hogy abban a kategóriában lehessek a leggyorsabb. Efölött már a költségvetés nagysága iszonyúan megugrik. Nyugati irányban a menetidő biztosan hosszabb, ezért ezt a 40 láb körüli méret már készletezés és a vitorlás tulajdonságok szempontjából is megfelelő.
  • Van konkrétan kiszemelt hajó is? Valamint arról lehet valamit tudni, hogy milyen költségvetést kellene összehozni hozzá?
  • Hogyne! Abszolút. Két hajót találtam, mindkettőt az Egyesült Államokban a nyugati parton. Az egyik egy kitűnő állapotban lévő Valiant 42-es, amellyel szinte azonnal útra lehetne kelni. Nem csak az állapota, de a felszereltsége is remek. Például már rajta van a Starlink berendezés, csak az előfizetői díjat kell fizetni, és ezzel megvan a színvonalas internet-kapcsolat. A másik egy Westwind 39-es. Szintén nagyon jól megépített hajó, amire viszont még sok pénzt kéne költeni. Régi az állókötélzete, nincs szélkormánya, fejlesztendő a műszerezettsége. Mire mindent rendbe teszek rajta, körülbelül ugyanott lesz bármelyik hajó ára. Vagyis az látható, hogy a szükséges hajó lényegében 300 ezer dollárba kerül, mire útra kész. Ehhez jönnek az egyéb költségek. Például havi 1500 dollárt szokás számolni az élelmezéssel kapcsolatos költségekre. Körülbelül 500 ezer dollár az a minimum, amivel neki lehet vágni. Ez nagyságrendben 180 millió forint.
  • Ez tehát egy alap költségvetés. Több pénzből viszont az utad kommunikációs értéke is hatványozottan növelhető!
  • Ez az összeg persze növekszik, ha van egy parti csapat, akik mintegy „eladják a terméket”, ami viszont fontos, mert a növekvő nézettség hatványozottan emeli a szponzor számára az út értékét. Ha a szükséges összeget egy cég, egy névadó főtámogató átszámolja például arra, hogy mennyibe kerülne neki egy nemzetközi imázsteremtő, hatékony és hosszantartó népszerűsítő kampány, akkor láthatja, hogy ez jó befektetés. Amely lehet akár egy egész nemzetet, nemzetgazdaságot hirdető, hungarikumként tálalható út is. A franciák, vagy a britek erre remek példákat mutattak már, hiszen akár még oktatási programokkal is bevonnak fiatalokat, gyerekeket is. Más példa, hogy valamilyen jótékony akciót hirdet a vitorlás út.
  • Hogy tervezed a programot?
  • A kiszemelt hajók a nyugati parton vannak. Jó lenne bármelyikkel próbaút és összeszokás gyanánt 2025-ben Amerikát és a Horn-fokot megkerülve eljönni Floridába. Ott vannak a korábbi munkahelyeimnek köszönhetően olyan kapcsolataim, ahol viszonylag olcsón el lehetne végezni a még szükséges átalakításokat és finomhangolást. De a legfontosabb a hajó tesztelése, megszokása, tuningolása lenne. Ezután 2026 nyarán átvitorlázni Európába és Les Sables d’Olonne-ból elrajtolni együtt a 4. Golden Globe Race mezőnyével. Velük együtt vitorláznék délre az Atlanti-óceánon, majd ők a Jóreménység-fok, én viszont a Horn-fok felé fordulnék, a nehezebb irányba, szembe hajózva az időjárási rendszerekkel. Azt remélem, hogy ehhez lehet Magyarországon támogatókat találni. A hegymászók például ebben nagyon sikeresek, ügyes kapcsolatot találtak filmesekkel, és így nagyon izgalmas dokumentumfilm készülhetne. Nagy előnye ennek a menetnek, hogy a Golden Globe Race-en volt helyzettel ellentétben ezúttal nem lenne kommunikációs kötöttségem, és napi szinten tudósíthatnék a történésekről. Operatőr persze nem lehetne velem, de a korábban a tesztúton remek felvételek készülhetnek, illetve a mai technikákkal saját magam is küldhetnék élvezetes anyagot a földkerülés közben.
  • Hogyan gondolod a rekordkísérletet. A nyugat felé való földkerülés 122 és fél napos csúcsideje nem egy könnyen javítható, pláne ekkora hajóval!
  • Persze, hogy nem Jean-Luc abszolút rekordja az ellenfél. Én a negyven lábas kategóriában szeretnék felállítani egy csúcsidőt. 2020-ban Bill Hatfield 38 lábas hajóval 8 hónap alatt lényegében megtette az utat, ami ilyen méretű hajóval nagyon jó eredmény, igaz ő rövidített az útvonalon (nem is lett hivatalos földkerülés – szerk.).
  • Miként hasonlítják össze az ilyen földkerülő utakat? Hiszen mindenki máshonnan indul. Nem mindegy, hogy Európából vagy Ausztráliából vág neki az ember.
  • A World Sailing Sebességrekord Tanács (WSSRC – World Sailing Speed Record Council) szabályai kimondják, hogy a minősített világkörüli utak legalább 21 600 tmf hosszúak legyenek, a lehető legrövidebb pálya mentén számítva a kiindulási kikötőtől és vissza, amely nem keresztezi a szárazföldet, és nem megy déli szélesség 63° alá. Egyetlen fordulópont megengedett a kiszámított nyomvonal meghosszabbításához. Az Egyenlítőt át kell lépni. Pontosabban: el kell jutni a rajtkikötő antipodális pozíciójának, vagyis ellenlábas pontjának magasságáig az északi féltekén. Ha valaki Európából indul, és a Horn-fokot kerüli, azzal ez utóbbi feltétel automatikusan teljesül. Ez a szabály elsősorban akkor kap jelentőséget, ha valaki a déli féltekéről, például Ausztráliából rajtol.
  • Az utad összekötése a Golden Globe Race-szel megdobhatja a kommunikációs értékét?
  • Igen, mert ha együtt rajtolok a következő verseny mezőnyével, éppen csak az Atlanti-óceán déli részén szakadnék el tőlük nyugat, a Horn-fok felé, azzal szépen ellenpontozva lehetne a keletre tartó versenyhez viszonyítva folyamatosan bemutatni a nyugati irányú földkerülés extra nehézségeit. Szerintem ez mindkét vállalkozásnak erősítené a kommunikációs értékét.

    Szöveg: Ruják István

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink