OR 5. SZAKASZ: Bálnával ütköztek, mégis nyertek!

Charlie Enright mosolya úgy ragyogott, akár a hajnali nap sugarai Aarhusban, amikor a 11th Hour Racing legénysége elsőként szelte át az Ocean Race ötödik etapjának célvonalát. Az utolsó óceáni szakaszon megszerzett, dupla pontokat érő győzelmével az amerikai gárda az összetettben átvette a vezetést. A verseny európai záróetapjai előtt a Holcim–PRB szorosan a második, de még a Malizia is nyerhet.

Ez a szakaszgyőzelem duplán fontos volt a 11th Hour Racing (korábbi nevén Vestas) számára, az Atlanti-óceánt átkelő szakasz ugyanis az első három helyezettnek dupla pontokat ért. Egymást követő második szakaszsikerével (Itajaí–Newport; Newport–Aarhus) Charlie Enright legénysége átvette a vezetést az összetett ranglistán is.

„Remek érzés, hogy végre a tabella élén állunk!” – mondta Enright, amikor valamivel több, mint egy hét után végre a partra kászálódott az IMOCA 60-asról. „De ennél sokkal fontosabb, hogy a júliusi befutó után mi vezessünk az összetettben. Folyamatosan javultunk, és minden területen: a legénység a fedélzeten, de ezt tettük a technikai és a logisztikai oldalon, a csapat minden részében a sikerre rendezkedtünk be” – tette hozzá a háromszoros Volvo Ocean Race-résztvevő, a 2019-es Transat Jacques Vabre ötödik helyezettje.

Az agresszív vitorlázás diadala

Simon Fisher, a 11th Hour rutinos navigátora elmondta: kifejezetten agresszív felfogásban vágtak neki a regatta transzatlanti szakaszának Newport és a dániai Aarhus között. Az amerikai gárda könyörtelen tempója abban is megmutatkozott, hogy néhány nappal a newporti start után, a nyílt óceánon valószínűleg egy bálnával ütköztek (erről bővebben keretes írásunkban olvashat), ami személyi sérüléseket is okozott, de a hajóban szerencsére nem esett kár. „Végig agresszívan versenyeztünk, kihasználva a Golf-áramlat előnyeit, miközben csak magunkra koncentráltunk. Nagyon örülök, hogy elmondhatom, ez sikerült!” – tette hozzá Fisher, akit a csapatban mindenki csak Sifinek szólít.

Közel négy órával azután, hogy a 11th Hour hajója besiklott a dániai Aarhus kikötőjébe, a Holcim–PRB érkezett másodikként, maga mögé utasítva a Malizia csapatát, amelynek hajója mindössze 5 perc 47 másodperccel lemaradva futott be. „Közel olyan sebesen és ugyanolyan jól vitorláztunk, mint a többiek” – mondta Kevin Escoffier, a Holcim szintén rutinos szkippere. „Akadt néhány problémánk, eleinte például bizalmatlanok voltunk az új árbóc iránt, de később megdöntöttük a 24 órás vitorlázás távolsági rekordját. A verseny szorosságát mutatja, hogy még ez sem volt elég most a győzelemhez.”

Még nem adták fel a reményt

A Malizia – amely a következő napon, május 27-én tovább faragott a Holcim távolsági rekordján – harmadik helye azt jelenti, hogy Boris Herrmannék jelenleg négy ponttal vannak lemaradva az éllovas 11th Hour Racing, és hárommal a Holcim–PRB mögött. Will Harris – aki ezen a szakaszon ismét beugrott kapitánynak Herrmann helyett – dacosan és elszántan válaszolt arra a kérdésre Aarhusban, hogy még mindig hisz-e abban, hogy a német hajó meg tudja nyerni a versenyt. „Természetesen meg tudjuk nyerni, határozottan. Ezen az Ocean Race-en bármi megtörténhet, egészen a célba érésig hinni kell magunkban. Még mindig van miért küzdeni!” – mondta Harris. „A legvégén nagyon közel voltunk ahhoz, hogy utolérjük a Holcimet – de lesz ez még jobb is!” – tette hozzá bizakodva.

Az Ocean Race első két etapján még kifejezetten jól teljesítő Biotherm közben mintegy kétnapnyi hátrányba került: a Paul Meilhat kormányozta hajó akkor fordult le dél-délnyugatnak Skócia északi csücske felől, amikor Enrighték már a szakaszgyőzelmet ünnepelték Dániában. Az erős szélben megsérült a hajó árbóca és fokvitorlája, de még így, kímélő üzemmódban is sikerült megtartaniuk néhány órányi előnyt az utolsó helyen vitorlázó GUYOT – Team Europe csapatával szemben.

Az Ocean Race 2022/23-as kiadásán a győzelem sorsa júniusban dől el. Rövid pihenő után a mezőny június 8-án startolt el – a németországi Kiel érintésével – a hollandiai Hága irányába, majd a mindent eldöntő utolsó, nyolcadik szakasz következik, az Ibériai-félsziget megkerülésével a Földközi-tengeren át Genováig.

TUDTA?
A Team Malizia – Will Harris kormányzásával – új Ocean Race-távolsági csúcsot állított fel 2023. május 26–27-én, amikor 641,13 tengeri mérföldet tett meg 24 óra alatt. Ez egyúttal az új IMOCA- és egytestű-világrekord.

KIEMELÉS:
„Ezek az IMOCA-k hihetetlenül jók nagy szélben és sík vízen. Az elmúlt napokban hozzászoktunk a 30 csomós sebességhez, így amikor a kikötés előtt 16–18 csomóra lassítottunk, úgy éreztem, mintha parkolnánk”
– Simon Fisher, 11th Hour Racing Team


The Ocean Race / Az 5. szakasz (Newport–Aarhus) végeredménye:

csapat/hajó nemz. kormányos eredmény

  1. 11th Hour Racing Team USA Charlie Enright 7 nap, 08:41:49 óra
    2. Holcim–PRB SUI Kevin Escoffier 7 nap, 13:07:03 óra
    3. Team Malizia GER Boris Herrmann 7 nap, 13:12:50 óra
    4. Biotherm FRA Paul Meilhat 9 nap, 16:22:50 óra
    5. GUYOT – Team Europe FRA/GER Benjamin Dutreux 10 nap, 00:00:00 óra

AZ ÖSSZETETT ÁLLÁSA 5 SZAKASZ UTÁN

  1. 11th Hour Racing Team 28 p.
    2. Team Holcim–PRB 27 p.
    3. Team Malizia 24 p.
    4. Biotherm ?? p.
    5. GUYOT – Team Europe ?? p.

BÁLNÁVAL ÜTKÖZTEK, DE MÁR JÓL VANNAK

Május 25-én csütörtökön, mintegy 750 tengeri mérföldnyire északkeletre Rhode Islandtől a 11th Hour Racing vészjelzést adott le a versenyirányításnak, hogy ismeretlen élőlénnyel vagy tárggyal ütköztek a nyílt óceánon. A hajón erős rázkódást okozó ütközést feltehetőleg egy tengeri emlős (bálna vagy kardszárnyú delfin), esetleg ún. megafauna (a víz tetején lebegő, sűrű szövetté összeállt hínár) okozta. A 11th Hour Racing hajója az incidens idején épp a Golf-áramlatot befogva gyorsan, 29 csomós sebességgel haladt. Az ütközés ereje leverte a lábáról a legénység több tagját, két komolyabb sérülést okozva. A rutinos trimmer, Charlie Dalin agyrázkódást szenvedett, míg a fedélzetről tudósító Amory Ross fotóriporter a vállán sérült meg. A regatta orvosa, dr. Spike Briggs műholdas telefonon segített abban, hogy a sérültek szakszerű ellátásban részesüljenek. A legénységet megrázta az eset, amelyet jelentettek a Nemzetközi Bálnavadász Bizottságnak (IWC) is.

EZ PEDIG CSAK AKKOR KELL, HA BEFÉR:

SZAKASZOK ÉS GYŐZTESEK

LEG 1 Alicante (SPA) – Cabo Verde (ZFSz) Holcim–PRB
LEG 2 Cabo Verde – Fokváros (RSA) Holcim–PRB
LEG 3 Fokváros – Itajaí (BRA) Malizia
LEG 4 Itajaí – Newport (USA) 11th Hour Racing
LEG 5 Newport – Aarhus (DK) 11th Hour Racing
LEG 6 Aarhus – Hága (HOL) Start: 2023. június 8.

Szöveg: Simon István Képek: Amory Ross, Ronan Gladu, Yann Riou, Ocean Race Media

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.