Páratlanul fordulatos, szinte drámai versenyt hozott az Extreme Sailing Series sorozat utolsó előtti, Portugália partjainál rendezett fordulója. A Red Bull az utolsó pillanatban szorította le a dobogóról az Oman Airt. Ezzel az osztrákok bekopogtattak az esélyesek klubjába a mindent eldöntő ausztráliai évzáró előtt.
Szöveg: Simon István
Huszonhárom rajt, ugyanennyi szoros forduló az első bójánál, majd a többinél, és persze ugyanennyi izgalmas befutó mindvégig az Oman Air nyomában – a Red Bull csapata számára erről szólt az Extreme Sailing Series hetedik, lisszaboni fordulója. Az olimpiai aranyérmes Roman Hagara az utolsó futamon biztosította be a harmadik helyet az ománi egység előtt, amely az egész idény során először maradt le a dobogóról. Az osztrákok sikere azt jelenti, hogy immár a Red Bull is felzárkózott az Alinghit üldöző Oman Air nyomába az évzáró ausztráliai forduló előtt. Így aki nyer Sydneyben, azé a 2016-os bajnoki cím.
A bajnokságot vezető svájci Alinghi csapat skippere, Morgan Larson kezdettől fogva az üldöző Oman Air-re figyelt: „Tudtuk, hogy blokkolnunk kell az Oman Airt az utolsó futamon. Morgan ugyan elég kemény volt a rajtnál, de sikerült jelentősen lelassítani őket” – mondta Arnaud Psarofaghis, a svájci egység vezetője. Az első jelnél csak a nyolcadik helyen forduló Oman Air csapatának tagjai erről persze biztosan másképp vélekedtek, de Morgan Larson diplomatikusan nyilatkozott. „Lisszabonban is bebizonyosodott, hogy az Alinghi a legjobb csapat jelenleg. Sok munkánk lesz még az utolsó fordulóig, ha fel akarunk zárkózni hozzájuk, de biztos vagyok benne, hogy nagyon meg fogjuk nehezíteni a dolgukat Sydneyben.”
Az Alinghi egy kicsivel kényelmesebb helyzetben várja az utolsó fordulót: „Ausztráliában csak arra kell figyelnünk, hogy az Oman Airt magunk mögött tartsuk. Ez egy mindent-vagy-semmit játszma lesz” – mondta Psarofaghis.
A remek formában versenyző svájciak az idei harmadik győzelmüket aratták Lisszabonban, de csupán kétpontnyi előnyük nem hangzik túl megnyugtatóan az évzáró előtt.
Persze nem csak az élmenők között volt szoros a verseny Portugáliában: a szabadkártyával induló francia NORAUTO csapat nagy meglepetésre a második helyen végzett az összetettben. Az Adam Minoprio által vezetett hajó legénysége bebizonyította, hogy van keresnivalójuk a sorozatban.
A lisszaboni verseny utolsó napja az izgalmakon kívül olyan látványos küzdelmet hozott, amilyet egész évben kívántak a versenyzők: a GC32-esek 35 csomós sebességgel repültek a víz fölött. A férfias próbán a hölgyek is helytálltak: az Extreme Sailing Series története során első alkalommal indult hölgycsapat, a kanadai Thassala Magenta Racing két futamon is dobogós helyezést harcolt ki magának. De az új-zélandi olimpikon, Sharon Ferris-Choat által vezetett hölgycsapat az utolsó napon talán kissé túlságosan is kemény volt: ütközött a SAP Extreme Sailing Team GC32-esével. A dán csapat hajója megsérült, így az utolsó nap hat futamából négyet is kénytelenek voltak kihagyni. De nem ez volt a lisszaboni verseny egyetlen ütközése: a szabadkártyás amerikai Vega Racing a hazai közönség kedvencével, a Sail Portugal – Visit Madeira csapatával keveredett egy kis csetepatéba.
Ennek következtében a portugálok egész éjszaka dolgoztak a hajójuk helyreállításán – sikerrel, hiszen az utolsó napon ők is rajthoz tudtak állni. De a hetedik helyet már nem tudták elvenni a Vegától, amely szorosan a Land Rover BAR Academy mögött zárt. Az Extreme Sailing Series utolsó futamát Sydneyben rendezik december 8–11 között.
Lisszabon – Végeredmény
- Alinghi (SUI) 252 pont
- NORAUTO (FRA) 242 pont
- Red Bull Sailing Team (AUT) 223 pont
- Oman Air (OMA) 212 pont
- SAP Extreme Sailing Team (DEN) 192 pont
- Land Rover BAR Academy (GBR) 175 pont
- Vega Racing (USA) 155 pont
- Sail Portugal – Visit Madeira (POR) 153 pont
- Thalassa Magenta Racing (CAN) 130 pont
Összetett állás
- Oman Air (OMA) 79 pont
- Alinghi (SUI) 77 pont
- Red Bull Sailing Team (AUT) 73 pont
- SAP Extreme Sailing Team (DEN) 61 pont
- Land Rover BAR Academy (GBR) 54 pont
- Sail Portugal – Visit Madeira (POR) 49 pont
- CHINA One (CHN) 29 pont
- Team Turx (TUR) 11 pont