Rendkívül látványosan, a vitorlásversenyeknél ismeretlen állórajttal indult neki augusztus 21-én délben a 9. Zöldszalag Regatta 39 hajót számláló mezőnye a Balaton keleti medencéjének a kenesei Balatonfői Yacht Club elől.
A tíz kijelölt pályajel érintésével zajló túraverseny útiránya szabadon választható volt, így a mezőny egyik része délnek, Aliga felé vette az utat, míg a másik fele az északi oldal partvonalát vette célba. Erre indult az idei Zöldszalag sztár-résztvevője, az idei Kékszalag-győztes Vándor Róbert is Wia 435 Hard Top típusú hajójával (amelyet az Aqwia Kft. bocsátott rendelkezésére). A vitorlás-ász egyértelmű előnyt épített ki az északi partot választó 16-17 hajót számláló bolyban, és az első 5 pályajelet is elsőként vette, de a déli partra való átcsapatás közben elkezdtek szemből érkezni a versenytársak. „Mi még nem értük el a tó közepén lévő meteorológiai állomás közelében álló 5. csekkpontot, amikor az első hajó megérkezett szemből. Ekkor kezdett kikristályosodni, hogy az eddigi vezető pozíciónk részben illúzió volt, hiszen nem tudtuk, hol járnak a déli part felé indulók” – mondta el a verseny után Vándor Róbert. A Kékszalag-győztes abszolút győzelme azonban még így is sokáig lehetségesnek látszott, de a siófoki pályajel után 5-6 percet vesztettek, mert nehezen találták meg a következő bóját. Ennél is nagyobb baj volt, hogy a nem kellő körültekintéssel túlhajszolt akkumulátorpakk merülőben volt, így sebességet vesztettek.
„Láttuk a cél felé közeledni az első hajót, s egy ideig még úgy tűnt, legalább meg tudjuk futtatni őket. De ahogy közeledtünk a BFYC kikötője előtti rajt-cél vonalhoz, úgy fogyott a sebességünk. Így abban a bosszantó élményben volt részünk, hogy szinte az orrunk előtt húzott be további 4-5 hajó is a célba” – mesélte Vándor Róbert, aki végül az abszolút 6. helyen ért célba csapatával – ugyanakkor kategória-győzelmet aratott a 12 méter fölötti Hard Top-osztályban.
„Nagyon örülök a kategória-győzelemnek, ez egyáltalán nem rossz eredmény első nekifutásra egy számomra teljesen új terepen” – fogalmazott Vándor Róbert, aki a magyar hajósport története során elsőként hódította el a kék mellé a zöld szalagot is.
„Bevallom, azt hittem, hogy ez egy buliverseny, ahol az ember csak ül a kormány mögött és közben a csapat táncol a dekken, de őszintén szólva mindvégig nagyon kellett figyelni. Azt láttuk, hogy az ellenfelek is nagyon felkészültek, jó stratégiával, megfontoltan hajtottak. Az elektromos hajózás nagyon más világ, mint a vitorlázás, itt nem irányra, hanem konkrét útpontokra kell navigálni, és mindvégig figyelni kell a rendelkezésünkre álló energia-tartalékot, és ügyesen kell azt beosztani. A szélnek viszont úgyszólván semmi jelentősége sincs – bár a végén örültünk volna egy jó kis félszélnek, talán 1-2 pozíciót talán foghattunk volna vele” – foglalta össze tapasztalatait a vitorlásversenyző.
A győztes alig több, mint 3 és fél óra alatt ért körbe a Balaton keleti medencéjében egy lítium-ionos akkumulátorpakkal szerel Wia 435 Cabrióval – ez majdnem másfél órával jobb, mint amit az első, 2012-ben rendezett verseny győztese regisztrált. „Ez is jól jelzi, hogy milyen ütemben fejlődnek az elektromos hajók, hiszen az idén legalább tíz hajó is jobb időt futott az első győztesénél. Minden évben új típusok jelennek meg és egyre többen vesznek részt ezen a versenyen. A technika rohamos fejlődését figyelembe véve talán ideje elgondolkodnunk azon, hogy nyugodtan növelhetjük a távot. A Zöldszalag Regattát ugyanis annak idején azért hívtuk életre, hogy bebizonyítsuk, milyen nagy távolságot képesek forszírozott üzemben is megtenni ezek a környezetbarát hajók, s mivel az idén csupán egyetlen hajó volt, amely nem tudta végigcsinálni a távot, ez azt jelenti, hogy a keleti medence megkerülése egyre kevésbé jelent kihívást” – mondta el Viszkei András, az elektromos hajókat gyártó Aqwia Kft. alapítója és a verseny ötletgazdája.
A Zöldszalag Regatta résztvevőinek a száma évről évre növekszik. Az első, még 2012-ben rendezett versenyen mindössze 12 hajó állt rajthoz, míg 39 egység vágott neki a távnak. A futamot hat különböző kategóriában értékelték, hiszen a hajók mérte (vízvonalhossza), tömege, motorteljesítménye és akkumulátor-kapacitása jelentős különbségeket mutat: egy 20 kWh-ás 7 méteres hajó például teljesen esélytelen egy 12 méternél hosszabb, 60 kWh-ás, 2 x 15 kW-os motorral rendelkező gigásszal szemben. Éppen ezért a vitorlásversenyeknél alkalmazott Yardstick-számítási rendszerhez némileg hasonlóan teljesítmény- és méret szerint kategóriákba sorolják az indulókat, így mindenkinek van esélye a győzelemre.
Az idei verseny roppant szoros volt – bár az élen végző hajó több mint 30 percet vert a második helyezettre abszolútban (mindenki másénál nagyobb kapacitású lítium-ionos akkumulátorcsomagjának köszönhetően), de a második és a hatodikként célba érő Vándor Róberték között kevesebb, mint 20 perc volt a különbség. Ennél is szorosabb küzdelem volt a Wia 365-ösök osztályában, ahol négyórányi versenyzés után a harmadik és a negyedik helyezettet mindössze 5 másodperc választotta el egymástól a célvonalban!
Az idei versenyen indult egy nagysebességű hajó is, amelyet sokan a mezőny titkos favoritjának tartottak, de az akár 68 km/h-ás végsebességre is képes Q Boat két órát vesztegelt Siófokon az energiacellái újratöltésére, majd két pályajelet is kihagytak, így nem szólhattak bele az élmezőny harcába. Ettől a kivételtől eltekintve a hajók jellemzően 8-10 km/h-ás sebességgel futották végig a versenyt.
A Zöldszalag Regatta másnapján, augusztus 22-én a rendező Balatonfői Yacht Club előtti vízterületen egy ügyességi versenyre is sor került, amelyet külön értékeltek.
A háromnapos hétvége során minden este színes programok és remek falatozások dobták fel a hangulatot. Három napig együtt versenyzett és együtt bulizott, ismerkedett és tapasztalatot cserélt a jó 200 főt számláló mezőny, bizonyítva, hogy a Zöldszalag Regatta nem csupán verseny, hanem az elektromos hajósok fesztiválja is a Balatonon.
Vándor Róbertet csapatában mi is ott voltunk, részletes beszámoló a Kékszalag-győztes kalandjairól és az idei Zöldszalagról a Vitorlázás Magazin októberi, 2020/6-os számában lesz!