Best Luxury Cruiser
Jelöltek: Arcona 50; Contest 50CS; Jeanneau Yachts 55; Xc47
Nyertes: Arcona 50
Az 50 láb feletti luxusjachtok piaca nagyon kemény terep, hiszen ezek a legdrágább és legkomolyabb hajók. Ezekkel nem lehet hibázni, hiszen a költséges fejlesztés és gyártás hatalmas buktához vezethet. Éppen ezért ebben a kategóriában ritkán látunk különlegesen merész, formabontó újdonságokat. Az idei győztes, az Arcona 50-es még a szakzsűri indoklása szerint sem különleges semmilyen téren, egyszerűen csak minden tud, sőt, jól tud, amit ebben az osztályban tudni kell. Ugyanakkor kiemelik a hajó sebességpotenciálját és kezelhetőségét – bár aligha fog majd túl sok leendő tulajdonos versenyezni vele…
Best Multihull
Jelöltek: HH44; Neel 52; Outremer 52
Nyertes: Outremer 52
Annak ellenére, hogy milyen intenzív a többtestű hajók térnyerése a tengereken, meglehetősen gyér mezőnyből válogathatott a nemzetközi zsűri a legnépszerűbb méretosztály királykategóriájában, hiszen csupán három új 2024-es modell jelent meg a piacon. Ennek elsősorban technikai okai vannak: a többi gyártó pont az elmúlt években dobta piacra saját modelljeit ebben a kategóriában.
Önmagában az, hogy az Outremer 52-es egy viszonylag szűk kínálatból került ki nyertesként, semmit sem von le a hajó értékeiből, hiszen nagyon szoros volt a „meccs”. Végül az döntött a másfél millió dolláros Outremer 52-es javára, hogy riválisainál gyorsabbnak és kezelhetőbbnek bizonyult a próbák során. „Egy katamarán, amely ugyanolyan komfortos, mint a többi az 50+ lábas méretosztályban, mégis majdnem kétszer ilyen gyors. Vajon hogy lehet ez?” – tette fel a kérdést a zsűri egyik tagja, Sebastien Mainguet.
Best Family Cruiser
Nominees: Bavaria C46, Beneteau Oceanis 37.1; Dufour 41; Elan Impression 43, Hanse 410; Maxus 35; RM 1380
Nyertes: Bavaria C46
Ebben az osztályban volt ám tolongás! Nem is csoda, hiszen a tengereken középkategóriásnak tekinthető méretosztály kb. pont annyira fontos a hajógyártók számára, mint a Golf-osztály az autógyártókanak. És jellemzően itt is a németek szoktak betalálni. Így volt ez most is, hiszen a legszorosabb és legfontosabb mezőnyben a Bavaria újdonsága, a C-sorozat legújabb tagja, a C46-os érdemelte ki az Év Hajója díjat a családi cruiser kategóriában 2024-ben. „A dizájntól a tervezésen át a kivitelezésig ez a hajó kiemelkedik a nagy sorozatban készülő hajók és gyártóik mezőnyéből. Olyannyira, hogy a többi nagy gyártónak komoly nehézséget okoz, hogy felvegyék vele a versenyt” – fogalmazott róla a tekintélyes Yachting World a díjazottakról szóló összeállításában. Az egyik zsűritag, a svájci Lori Schüpbach ennél is messzebb ment a méltatásban, szerint ugyanis „Nem kétséges, hogy ebben a hajóban benne van, hogy a 15 méter alatti crusing jachtok között ez legyen az iparág mércéje.”
A Bavaria C46-osról a Vitorlázás Magazin 2023/5-ös számában olvashattak részletes előzetes bemutatót, tesztjét még tavasszal tervezzük.
Best Special Yacht
Nominees: Cape Cod 767; Flaar 24; Jeanneau Sun Fast 30 OD; Pointer 30; Saffier Se 24 Lite; Shogun 43
Nyertes: Saffier Se24 Lite
Ebben a kategóriában is volt ám jócskán tolongás a 2024-es modellév újdonságai között! Ráadásul egy magyar hajó, a Flaar 24-es is bekerült a jelöltek közé, ami elismerésre méltó teljesítmény a paloznaki műhely számára. A nyertes végül a holland Saffier Yacht Se24-ese lett. A döntés indoklásában említik a test szuper formastabilitását, a napelemes 24V-os fedélzeti elektromos rendszert és a hajó egyszerű kezelhetőségét. Biztos jogos volt a döntés, de mi azért hamarosan kipróbáljuk a Flaar 24-est, hogy jelentősebb összehasonlítási alap nélkül méltassuk egy kicsit a hazai hajóipar kiemelkedő teljesítményét megtestesítő alkotását.