A legjobb négy között a magyar SSL-csapat!

Az elődöntőben elért második helyükkel a legjobb négy közé jutottak a magyarok az SSL Világkupán.

A nap második futama volt a miénk Las Palmasban, a vitorlázó csapat világbajnokságnak tekinthető versenyen. Az előző csoportból már továbbjutott Olaszország és Hollandia a holnapi döntőbe, Brazília és Nagy-Britannia mehet haza – foglalta össze az SSL legújabb fejleményeit a Magyar Vitorlás Szövetség hivatalos oldalának beszámolója. A folytatásban a magyar csapat Új-Zélanddal, Franciaországgal és Spanyolországgal került egy csoportba a szombati elődöntőbe, innen is az első két helyezett juthatott tovább.

A magyarok rajtja sikerült a legjobban: lúvban, a hajónál, jó tempóban, pontos időben. A spanyolok (a későbbi győztesek…) alaposan lemaradtak, a másik három csapat fej-fej mellett kezdte az első cirkáló szakaszt. Franciaország jobbra kifordult a zavart szélből, a Sámánok az új-zélandiakkal balra tartottunk. A kiwik egy kis privát széllel már előbb megléptek, a franciák a jobb oldalon kitartva totálisan lemaradtak. Elkövették azt a hibát, hogy egy ilyen versenyben ennyire eltávolodnak az ellenfelektől, valami csodában bízva. Az új-zélandiak vették elsőként a felső bóját, a magyarok15 másodperccel utánuk… de a vezető hajó 360 fokos büntetést kapott, orrsudár kezelési hiba miatt (előbb húzták ki, mintsem elkezdték volna felhúzni a genakkert). Az első hátszélben biztosan vezettek a magyarok a spanyolok előtt, a lenti kaput ismét tanári manőverrel vették. Vezették a második cirkálószakaszt is, és időközben eleredt az eső. A spanyolok azonban egy jobbos szélfordulóval átvették a vezetést, a magyar hajó alá fordultak, de a fiúk azonnal reagáltak, fordultak, és húztak egyedüliként balra. Bejött megint a bal oldal és a hullámok is segítettek, a három hajó egyszerre vette az utolsó bóját.

Idegtépő hátszél, a spanyolok előnye meggyőző volt, de a magyar csapat biztos másodiknak tűnt, de az új-zélandiak nagyon közel kerültek. Volt egy olyan nagyon érdekes momentuma a befutó hátszélszakasznak, ami a közvetítésben nem látszott, Majthényi Szabolcs azonban a csapattal beszélve már tudott róla. Olcsi szerint ez volt a futam talán legfontosabb kulcsmozzanata: „A befutó hátszélben közvetlenül mögöttünk jöttek az új-zélandiak, mindkét hajó backbordon. Ez az a szituáció – amiben már kétszer volt részünk a verseny során – hogy ha ilyenkor meghalzolunk (ugye amit előbb-utóbb muszáj…) a hátul lévő hajó is azonnal halzol és letakar. A megoldás – amit erre lehetséges szituációra gondolatban begyakoroltunk – az a színlelt halzolás. Hozzákészültek a fiúk a manőverhez, erre azonnal reagált az ellenfél, mi azonban maradtunk az eredeti csapáson a leeline-ig. Az új-zélandiak akkor már mentek tovább a bal oldalra, nem érte volna meg nekik visszahalzolni… A magyar csapat elképesztő koncentrálóképessége, nyugalma a siker záloga lett.”

A mieink biztos másodikként futottak célba, 16 másodperccel a spanyolok után. Ezzel továbbjutottak a vasárnapi négyes, szintén egyetlen futamos döntőbe!!

Kikkel is csatáztunk az elődöntőben?

Új-Zéland: hagyományosan vitorlás nemzet, eddig 22 olimpiai érmet nyertek, ebből csak Rióban négyet. A csapat kapitánya Leslie Egnot, olimpiai ezüstérmet nyert 1992-ben Barcelonában, 470-es osztályban. És ő volt az első hölgy, aki Amerika Kupa hajón kormányos volt. És ha már az Amerika Kupa szóba került, Új-Zéland eddig négyszer győzött, ez nem lehetne lehetséges nagyon erős alapok és háttér nélkül. Az SSL csapatukban match race világbajnok is van, kemény ellenfelek lehetnek a rajtnál (is).

Franciaország: a kapitányuk Loick Peyron, egy igazi vitorlás legenda, számtalan Föld kerülés fűződik a nevéhez, Round the World, Transatlantic és Amerika Kupa versenyek résztvevője. Csapattag többek közt Xavier Rohart olimpiai bronzérmes és Jean Baptiste Bernaz ILCA 7 világbajnok, négyszeres olimpikon.

Spanyolország: az egyik legsikeresebb olimpiai statisztikával büszkélkedhet, 19 érmet nyertek eddig vitorlázásban, ebből 13 arany, 5 ezüst és egy bronz. A kapitány a kétszeres olimpiai bajnok, Luis Doreste, Los Angelesben 1984-ben 470-esben, Barcelonában 1992-ben Repülő hollandiban nyert. Ma is tengeri versenyek keresett taktikusa.

Ha Magyarország csapatát tekintjük, már a statisztikák alapján is esélyes,méltó ellenfelek voltunk, ott volt a helyünk ebben a csoportban: a kapitány Berecz Zsombor, olimpiai ezüstérmes, világbajnok és kétszeres Európa-bajnok finnes, a csapat tagjai közt van olimpikon, nagy tengeri versenyeken gyakorlatot szerzett sportoló, több kiváló edző, akik nem csak elméletben tudnak mindent a vitorlázásról. A legnagyobb erényük a kiváló csapatszellem, a koncentrálóképesség, a hatékony működés.

A rajt előtt Majthényi Szabolcs, a Sámánok edzője így nyilatkozott Gémesi Jókának a csapat facebook oldalán:

„Bízunk magunkban, bennünk van a legtöbb kilométer a mezőnyben, három hete itt vitorlázunk ezekkel a hajókkal, úgyhogy szerintem ez a helyszíni rutin segíteni fog azokkal szemben, akik az utolsó körben léptek be.

A tegnap esti megbeszélésen kielemeztük az utolsó futamot is, illetve beszéltünk az erősebb szelekről. Most úgy néz ki azért, hogy erős szél nem nagyon lesz ebben a két napban, marad a szokásos 9 csomó körüli bríz a rendezők szerint is.

Nem szeretnék senkit kiemelni, természetesen erős mezőnyben vitorlázunk és tudjuk, hogy kik ők, mindenkinek van egy-egy olyan erőssége, ami miatt ugyanúgy maximálisan kell belevágnunk a helyzetekbe, de szerencsére a magyar csapat abszolút bízik önmagában is és tisztában van a képességeivel. Egyenrangúnak tekintjük az ellenfeleket, nincs olyan, aki mellé nem mernénk odaállni bármilyen taktikai helyzetben. Főleg a rajtolásnál azért vannak olyan szituációk, amikre jobban figyelünk. De egyébként meg csináljuk a saját elképzeléseinket, járjuk a saját utunkat az adott viszonyoknak megfelelően. A futam előtt feltérképezzük az adottságokat – ráadásul ma a második futamban indulunk, tehát ott még lesz egy kicsi lehetőség arra hogy a pályának a napi sajátosságait meglássuk.

Ez egy teljesen ki-ki meccs lesz és a továbbjutás a cél, de szerintem ezzel mindenki így van. Úgyhogy arra számítok hogy a második-harmadik helyen lesz a legnagyobb csata. Tehát ha menet közben kialakulnak majd szoros helyzetek, akkor ezeken a helyeken lehet olyan nagyobb konfliktus, ami lehetőséget adhat a negyediknek is, illetve stabilabb előnyt adhat az elsőnek. Várhatóan erre a helyre fog fókuszálni szerintem a a küzdelem. De hát ez láttuk az elmúlt hetekben, hogy milyen változatos lehet ez a verseny, úgyhogy minden lehetséges helyzetre fel vannak készülve a srácok és mindenki a maximumot hozza ki magából.

Nagyon jó a hangulat a csapatban, saját véleményem meg az hogy, ahogy idáig eljutottunk, most a világ legjobb nyolc nemzetében vitorlázunk -ez egy baromi nagy dolog. Amikor ennek nekivágtunk, akkor persze mindenkinek volt egy elképzelése, de a nyolc közé jutás az elődöntőbe ez egy álom volt, amit sok akadályon keresztül lehet megvalósítani.

Ami még fontos, hogy pici különbségek vannak a one design hajók között is, de gyakorlatilag abban maradtunk a fiúkkal, hogy ez nem lesz kerékkötője a csapatnak. Tehát bármilyen hajót kapunk a mai sorsoláson, az nem számít. Mi már minden hajóval tudtunk nyerni ezen a versenyen.”

Berecz Zsombor, a rajt előtti, csapatkapitányokkal készült interjúban elmondta: örülünk, hogy itt vagyunk, élvezzük a verseny minden pillanatát!

A teljes csapatnévsor, ABC sorrendben, mindazokkal együtt, akik bármely megelőző fordulóban a Sámánok tagjai, azaz a siker részesei voltak:

Adorján Csaba, Bakóczy Róbert, Berecz Zsombor, Goszleth Marcell, Gyapjas Zsombor, Huber Lél, Lillik Ákos, Majthényi Szabolcs, Németh Áron, Németh Domonkos, Takácsy Levente, Tomai Balázs, Varjas Sándor.

A magyar csapat ezen a csapat világbajnokságon 56 induló nemzet közül került a legjobb négy közé. Elmondhatjuk: sporttörténelmet írtak. És még nincs vége, folytatás a döntőben holnap!

December harmadikán az SSL Gold Cup döntője 13.00 órakor (magyar idő szerint 14 órakor) lesz Olaszország, Hollandia, Spanyolország és Magyarország csapatainak részvételével. Hajrá magyarok! https://www.youtube.com/@Starsailors

Visy László Oszi

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.