Napelemes hajót teszteltek a Balatonon

Elkészült a BME Solar Boat Team új napelemes hajója, és sikeresen vette a hétvégi balatoni tesztet. Czibere Szilárd csapatkapitány és az elektromos csoport vezetője mutatta be a hajó tulajdonságait a likebalaton.hu-nak.

– A hajót a jelenlegi tervek szerint jövő tavasszal fogják bemutatni a nagyközönségnek, de ez az időpont nagyban függ a koronavírus járványhelyzet alakulásától. De hol tesztelték?
– A napelemes hajónk, LANA tesztelése augusztus közepén a balatonboglári vitorláskikötőben történt, ahol több csapattárssal együtt végeztük a tesztelést. Ez tulajdonképpen az elsődleges tesztsorozat volt, azaz az úgynevezett házi teszt. A hajón körülbelül két éve dolgozunk a csapattal, amelynek alapverziója készült el. A hajó szárnyai várhatóan az ősz folyamán kerülnek felszerelésre.

– A házi teszt tulajdonképpen mit takar?
– Amint azt az előzőekben is említettem a házi teszt tulajdonképpen egy elsődleges tesztsorozat, amelyet a csapattársakkal együtt végeztünk. Az általunk elkészített hajót először tettük vízre. Első körben statikus, süllyedés- illetve dőlésteszteket végeztünk, valamint azt is vizsgáltuk, hogy nincs-e szivárgás a hajótesten belül. Örömmel tapasztaltuk, hogy hajónk a vizsgált kritériumoknak megfelelt. A második nap a napelemek és az elektronika is rá-, illetve bekerült a hajóba, hogy a teljes rendszert tudjuk tesztelni. Ez azért volt fontos, mert nem szerettük volna, ha az elektronikában kár keletkezne egy esetleges szivárgás következtében. A hajó elindítását a vízen sikeresen végrehajtottuk. Adatgyűjtés céljából még számos tesztsorozat várható az elkövetkező időszakban, mivel szeretnénk megbizonyosodni arról, hogy minden funkció megfelelően működik, illetve hiba esetén megfelelően és időben legyen lehetőségünk a felmerülő problémák megoldására.

 

– Mi változott a hajón az elődjéhez képest?
– Mivel ez egy új hajó, így alapvetően igyekeztünk a korábban megszerzett tudásra építeni és újítani azokon a területeken, ahol erre lehetőségünk volt. Ilyen terület a hajó elektronikája, valamint a hajótest gyártástechnológiája, ahol pre-preget és aramid méhsejtet alkalmaztunk a hajótest készítéséhez, aminek köszönhetően egy nagyobb hajót tudtunk gyártani kisebb súllyal. A hajó nagyobb felületének köszönhetően kisebb a süllyedése, ez azért kedvező, mert szárnyas hajóvá tudjuk alakítani, ami reményeink szerint ősszel várhatóan megtörténik. A hajó kommunikációja is nagyrészt vezeték nélküli, ezen felül a saját fejlesztésű felhőnkkel is képes kommunikálni, aminek köszönhetően az adatok a parton is valós időben láthatóak és elemezhetőek. Ezért is volt nagyon hasznos a mostani tesztelés, mert sikerült adatokat gyűjteni a hajó működéséről.

– A hajónak szárnyakat is ad a csapat. Ez miért fontos?
– Szárnyashajót, vagyis szakszerűen hydrofoil-t szeretnénk készíteni. Alapvetően egy átlagos hajótest, amikor a vízen siklik, egy bizonyos sebességnél gyorsabban nem tud haladni a közegellenállás miatt. A szárnyashajót a szárnyai viszont kiemelik a víz fölé, ezáltal a közegellenállását jelentősen csökkentve. Ennél a hajónál két T alakú szárny lesz a hajó orránál, illetve hátul egy stabilizátorszárny. A szárnyak gyártása mind geometriai, mind áramlástani szempontból bonyolult. Ez idáig a szárnyak számítógépes optimalizálása folyt, amelyeket várhatóan szeptember végén kezdünk legyártani. Számításaink alapján a hajónk 40-50 km/h sebességre lehet képes, ami egy ilyen hajó szempontjából, ezekkel a paraméterekkel számottevő sebesség.

– Hol mérettetik meg ezt az új vízi járművet?
– A két fő desztinációnk Hollandia és Monaco, illetve, ha nem likütköznek a versenytervek, Németország és Oroszország is szerepel a versenynaptárunkban. A monacói versenyre mindenképpen el szeretnénk jutni, mert az a napelemes elektromos versenyhajózásnak a legnagyobb európai versenye. A holland versenyek általában nyár elején kerülnek megrendezésre és amelynek helyszínéül az ország különböző pontjain elhelyezkedő csatornák adnak helyet. Az orosz megmérettetésen néhány évvel ezelőtt már részt vettünk, ahol az előző hajónkkal, Rosana-val az eddigi legjobb helyezést, az ötödik helyezést értük el.

– Milyen eredményt várnak?
– Ezeken a versenyeken már a teljes verseny befejezése is nagy eredmény és egyben élmény, azonban szeretnénk a mezőny első feléhez tartozni. Természetesen mindig törekszünk a lehető legjobb eredmény elérésére.

 

 

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.