Csodahajó Kápolnásnyékről

A Pauger Carbon műhelyében nem hétköznapi hajók születnek. Leginkább karbon kompozit testek: a legutóbbi Vendée Globe-ra a L’Occitane IMOCA 60-as, korábban két másik 60 lábas hajó vagy a kompletten ott épült 50 lábas foileres tengeri katamarán. A legnagyobb, a Black Legend 6 névre hallgató Maxi 72-es pedig augusztus végén szállt vízre az Atlanti-óceán partján Franciaországban

Szöveg: Ruják István, Kép: Peuger Carbon, Black Pepper

Minden különleges hajó az emberrel kezdődik. Aki megteremtette.
A legtöbb vállalkozó, amikor céget alapít és gyártani kezd valamit az embereknek, elsősorban meg akar élni és ha lehet, sok pénzt keresni. Biztos út nincs, de a legesélyesebb e célok elérésében az, aki megtalálja azt a terméket, azt a formát, amit a legtöbben megvennének és azt igyekszik minél gazdaságosabban előállítani.

Miből kell ehhez kiindulni, miként kell hatékonyan gondolkodni? A válasz a négy P.

Oktatják az iskolában. Persze angolul van: Price – Place – Product – Promotion. Vagyis eldöntöd, hogy milyen árfekvésen, hol, melyik piacon, miféle termék adható el, és az eladás hatékonyságához milyen ösztönző kereskedelmi eszközöket kell alkalmazni. Vagyis az efféle hatékony, sikeres, elsősorban nyereséget célzó vállalkozás elindítása nem a termékkel és annak kivitelezésével kezdődik. Az alkotás maga csak a harmadik a döntési sorban.

A hajó formája a legmodernebb Maxi 72-esek vonalaira is emlékeztet, belekombinálva azt a hasas, nagy volumenű orrot, amely az IMOCA 60-ason olyan nagy feltűnést keltett, és a Vendée Globe-on sikeresnek is bizonyulthat

De vannak kivételek, a hajóiparban például látványos kivételek. Emberek, vállalkozók, akik elsősorban alkotnak, teremtenek. Akik, ha valaha is hallottak a négy P-ről… Őszintén? Hát, tesznek rá.

Persze ők is szeretnek gazdagok lenni, nekik is fontos a bevétel. Ám fontosabb és akár áldoznak is a lehetséges üzleti sikerből azért, hogy alkossanak, valami szerintük szépet adjanak a világnak, ami jól megkülönböztethetően egyedi, ezért lelket melengető.

Az ilyen embert nem érdekli, hogy hány darab „lájkot” kap… Ő elsősorban alkot, eredményeit a saját belső elégedettségének mércéjével méri, nem a piaci szereplők többségének véleményével. Azt akarja megvalósulva látni, ami neki tetszik. A lelke mélyén elsősorban jobbá, szebbé akarja tenni a világot. Az üzleti haszon ahhoz kell, hogy mindezt folytathassa.

Az ilyen ember akkor alkot különlegeset, ha képes megtalálni a környezetében és szerte a világban a hozzá hasonló egyéniségeket. A kiválasztott partnerei a saját kreativitásukat hozzáadva még inkább különlegessé teszik a terméket. Mert alapjában, hasonló lelkületű alkotók, mint a megbízójuk.

Az ember a projekt mögött

Ilyen kivételes egyéniség a hajóiparban Michel de Franssú, a francia Black Pepper cég alapítója, tulajdonosa és motorja. Magyarországon rokonlélekre talált Paulovits Dénes személyében és cégében. De a társaságba illik a tervező Sam Manuard is, és feltehetően minden tartósan hosszútávú partnere.

A franciák szeretik a sanzont. France Gall és Michel Berger dala szerint, kell az a „cseppnyi különleges lélek, a meghatározhatatlan báj, az a kis tűz” mindenbe.

Mindegyik Black Pepper hajó – a kisebb és nagyobb egyformán – érzelemdús. Egyszerre erőt sugárzó és kedélyes. Életörömöt áraszt, vállon vereget, magához ölel, leültet, és ha ellazultál magával ragad és megdöbbent a sebességével. Ilyenek voltak ifjúkorom francia kalandfilm hősei. Grandiózusan elegánsak, sármosak, szeretetre méltók és eközben gyorsak és legyőzhetetlenek. Tulipános Fanfan, a három testőr vagy bármely tipikus Belmondo-figura.

Az érzelmek alapja az érzékelés, az ízlelés, az érintés. Michel de Franssú végzettsége szerint mezőgazdasági mérnök. Hajóssá válása előtt az élelmiszer- és a kozmetikai iparban tevékenykedett, aromákkal, fűszerekkel dolgozott. Híres lett a fekete borsa, innen a Black Pepper név.

Michel de Franssú, a francia Black Pepper cég alapítója, tulajdonosa és motorja

Amikor hajóssá lett és már vitorlásokat álmodott, a vezérlő elve a látvány harmóniája és a tapintás szentsége lett. „Azt kérdezik, miért építem meg a lehető legkönnyebb hajótestet karbonszál-erősítésű anyagokból, majd teszek rá teakfa fedélzet borítást, extra súlyt? Mert szeretek mezítláb lenni a fedélzeten és érezni a fa selymességét” – mondja Michel, ha erről kérdezik – „És fontosak a formák, a látvány. Az a szögletes kabintető én vagyok, de lekerekítem a széleit, mert kell a lágyság, az ívek szépsége.
Vágyom a harmóniára, ki nem állhatom az egymást ütő színeket, a harsányságot. A nekem tetsző vonalak olykor talán régimódiak, és az ízlésem inkább klasszikus. Nem trendi és nem értékelem a dogmákat. Elfogadom a fejlődés szükségességét, ám nem szeretek túl gyorsan változni.”

Black Legend 6 – egy különleges, egyedi 72 lábas vitorlás

A legutóbbi Vendée Globe-on versenyzett L’Occitane en Provance (ma már Bureau Vallée) IMOCA 60-as után 2019–2020-ban egy gyönyörű 72 lábas, szintén Sam Manuard tervezésű hajó teste és rudazata készült el Kápolnásnyéken a Paulovits Dénes vezette Pauger Carbon műhelyben. Az új Maxi 72-es augusztusban szállt vízre és jelenleg a bevitorlázása történik az atlanti és mediterrán vizeken.

A kokpit kialakítása is mutat kompromisszumokat, hogy a versenyzés mellett a kényelmes vitorlázáshoz jóleső tágasság és az elvárt francia elegancia is megmaradjon

Ahogy az IMOCA 60-ast, úgy ezt az új hajót is a megrendelő francia Black Pepper nantes-i műhelyében fejezték be. A 22,5 méter hosszú, 6,5 méter széles és teljesen leengedett, egyébként hátrafelé billenthető tőkesúllyal szerelt 72 lábas hajó legnagyobb merülése 5,5 méter.

A Black Pepper hajói a tulajdonos Michel de Franssú elképzelései szerint tervezettek. A cége alapításakor ő maga rajzolta meg az első hajót és az újabb típusok is ehhez az alapkoncepcióhoz igazodnak, éppen csak a legjobb hajótervezők közreműködésével. A Pauger Carbon műhelyben elsőként épült 60 lábast, a Code 2-t Marc Lombard tervezte, majd a 2019-ben elkészült IMOCA 60-ast Sam Manuard.

Az ezután épült 72 lábas Code 3-at is a tehetséges fiatal francia tervező rajzolta, természetesen a Black Pepperre jellemző vonalakat nem feledve. Nem tiszta versenyhajó, hanem a kiemelkedő sebesség képességét a túrázáshoz elvárt kényelemmel elegánsan ötvöző szépség.

A könnyű karbonhajó súlynövekedésével ezen a ponton nem törődve a teljes fedélzetet elegáns teakfa lécezés borítja

A Black Legend 6 testének formája abszolút a sebesség érdekében lett kialakítva. Ebben kiemelkedően jó Sam Manuard, amint azt a Vendée Globe-on a L’Occitane en Provance is bizonyította. Formája a legmodernebb Maxi 72-esek vonalaira is emlékeztet, belekombinálva azt a hasas, nagy volumenű orrot, amely az IMOCA 60-ason olyan nagy feltűnést keltett, és a Vendée Globe-on sikeresnek is bizonyult.

Ugyanakkor ez a hajó is a Black Pepper vitorlásain megszokott, a nagy árapály különbségű francia-atlanti kikötőkben praktikus hátrafelé (nem oldalra!) billenthető tőkesúllyal épült. A fedélzetén pedig, a méreteivel ugyan szerényen háttérbe húzódva, de ott van a Black Pepperre jellemző klasszikus formájú, a régi kutterekére emlékeztető kabintető. A könnyű karbonhajó súlynövekedésével ezen a ponton nem törődve a teljes fedélzetet elegáns teakfa lécezés borítja, illetve a kokpit kialakítása is mutat kompromisszumokat, hogy a versenyzés mellett a kényelmes vitorlázáshoz jóleső tágasság és az elvárt francia elegancia is megmaradjon.

A Code 3-ra a teljes rudazat minden elemét a Pauger Carbon készítette. Ennek különlegessége a cég legújabb, 2021-ben piacra dobott fejlesztése, a rendkívül könnyű, ám erős karbonszálas állókötélzet

A 22,2 méter hosszú és 6,5 méter széles Black Legend 6 összsúlya 18 tonna, amiből a tőkesúly 8-at tesz ki. Vagyis a kényelmi kompromisszumok ellenére a méreteihez képest nagyon könnyű hajó. Ez több ponton is a magyar építő, a Pauger Carbon érdeme.

Természetesen a testet tekintve a hajó súlyát Sam Manuard és tervezőirodája határozta meg, akik az ausztrál GC mérnökeivel együttműködve készítették a szerkezeti méretezést és a karbon kompozit test rétegelési terveit. Ám a kivitelezés különleges pontossága nélkül ez nem valósítható meg. Arról nem is szólva, hogy a Pauger Carbon szakembereivel és különösen Paulovits Dénessel a megrendelő és a tervezők kommunikációja nem egyirányú. Ahogy bármelyik korábbi Black Pepper hajónál, úgy a Code 3 esetében is számtalan kisebb-nagyobb praktikus módosítási javaslat érkezett a magyar műhelyből a tervek megismerése után, illetve a gyártás folyamán. Ehhez kapcsolódik aztán a nagy technológiai fegyelemmel és ötletesen kivitelezett gyártás, amelynek pontosságát például modern lézerprojektor is segíti.

A pontosságról: az IMOCA 60-ast gyártáskor rendszeresen ellenőrizték a francia megbízó szakemberei és nem találtak sehol 2 milliméteresnél nagyobb méreteltérést a tervrajzokhoz képest!

Még jelentősebb a súlymegtakarítás a karbon rudazatnál. Az IMOCA 60-ashoz nem készülhetett Pauger Carbon árbóc, mert az osztályelőírás egységes, egy bizonyos francia gyártótól származó árbóc használatát követeli. A L’Occitane en Provence-on a karbon kompozit hajótest mellett csak a bum készült Kápolnásnyéken.

 

Magyar fejlesztésű karbon állókötélzet

A Code 3-ra viszont a teljes rudazat minden elemét is a Pauger Carbon készítette. Ennek különlegessége a cég legújabb, 2021-ben piacra dobott fejlesztése, a rendkívül könnyű, ám erős karbonszálas állókötélzet. A világon csak néhány cég gyárt és forgalmaz karbon rodot és ezekkel az új Pauger termék versenyképes, mert sok szempontból jobb.

Mi az a karbon rod és melyek az előnyei?

A vitorlás hajók árbócainak állókötélzetét, tartó szerkezetét mindig igyekeztek jobbá tenni a hajósok és ez a folyamat az elmúlt negyven-ötven évben – mint a hajóépítés fejlődése minden téren – felgyorsult. A rozsdamentes acél drótkötelet kiütötte a bowden mind okosabban kialakított pászmáival. Majd megérkezett a NItronic rod, a tömör, húzott acélszál, amelynek jobb a szakítószilárdsága, mint az elődöké és főleg kisebb a nyúlása terheléskor, ami óriási előny.

Aztán az acélból készült kötelek kiváltására megkezdődött a textil állókötélzet fejlesztés, amely a kompozitszálas PBO-ban csúcsosodott ki. A versenyhajók pillanatok alatt áttértek az acél rodról a PBO-ra, hiszen ezzel megfelezhették az állókötélzet súlyát.

VM-kisokos: A PBO (poli-fenolén-benzovizoxazol) már a Forma 1-gyel is összefügg. Tom Hutchinson a Future Fibres cég alapítója vitorlázóként rájött, hogy a Forma 1-es autók futóműveiben használt kompozit szál jó lehet vitorlás árbócra is.

Persze az ember azt gondolná, ugyan mit számít az a pár kiló? Csakhogy az a pár kiló már egy középnagy vitorlás esetén is lehet több száz kiló, ráadásul a plusz súly a magasból tűnik el, vagyis kisebb tőkesúly is elegendő a szükséges visszaállító nyomaték biztosításához és a vitorlás könnyebbre építhető. Ez nem csak a sebesség növelését és a manőverképesség javítását teszi lehetővé, da a hajó biztonsága is jelentősen növekszik.

A PBO-t pedig az elmúlt években mindinkább kiüti a piacról a karbonszálakból készített rod. Ez nem csak minden jellemzőjében jobb és még könnyebb, mint a PBO, de az élettartama is hosszabb és a karbantartás igénye kisebb. Az ára miatt persze lassan érhet a túrahajó piacra, de az is megtörténik majd.

A Pauger Carbon rod

A jelenleg 25 – 75 lábas hajókra készülő Pauger Carbon rod a legújabb fejlesztésű a piacon, és ennek megfelelően több előnye is van még a piacvezető Future Fibres termékeihez hasonlítva is.

Paulovits Dénes műhelye az erre a célra jelenleg elérhető legalkalmasabb (7000 MPa) karbonszálat használja, miáltal a Pauger karbon rod szakítószilárdsága és nyúlási jellemzői minden vetélytárs hasonló termékénél jobbak. Mindez a rod átmérőjében látszik, az csökkenhet, ha jobban teljesít az alapanyag. Ez pedig súlycsökkenést és kisebb légellenállást jelent. Ez utóbbi sem jelentéktelen, sőt egyre fontosabb szempont a modern, extrém módon gyors hajóknál.

A Pauger terméke egy lépéssel előrébb jár a túrahajók piacára jutásban is, mivel olyan szabadalmaztatott terminálokat, összekötő elemeket fejlesztettek, amelyek révén az eddig acél roddal szerelt árbócok állókötélzete egyszerűen, költséghatékonyan cserélhető karbon rodra – Fotó: Ladányi János

Súlyát tekintve az általánosan használatos Nitronic 50 acél rodnál azonos átmérőben 70-80 százalékkal könnyebb, ráadásul ehhez közel dupla biztonsági szorzót kínál.

Mindemellett a Pauger terméke egy lépéssel előrébb jár a túrahajók piacára jutásban is, mivel olyan szabadalmaztatott terminálokat, összekötő elemeket fejlesztettek, amelyek révén az eddig acél roddal szerelt árbócok állókötélzete egyszerűen, költséghatékonyan cserélhető karbon rodra, ahhoz semmilyen átalakítás a fogadó elemeken, az állító spannereken vagy a szálingvégeken nem szükséges. Vagyis egy Pauger retrofit készlet jelentősen olcsóbb, mint a konkurensek által kínált lehetőségek!

Hab a tortán: a karbon állókötélzet egyik legfontosabb jellemzője: a karbantartás igénye minimális, az élettartama pedig szinte korlátlan – Fotó: Ladányi János

Hab a tortán a karbon állókötélzet egyik legfontosabb jellemzője: a karbantartás igénye minimális, az élettartama pedig szinte korlátlan! Az acél állókötélzetet ajánlatos 5-10 évente kicserélni, még akkor is, ha az szemre hibátlan. A karbon rod élettartamának nincs ilyen határa.

A karbon nagy előnye, hogy könnyű – az ebből készült szerkezetek akár 80 százalékkal könnyebb lehetnek, mint acél társaik – Fotó: Ladányi János

A Black Legend 6-ra készített Pauger Carbon rudazat több, mint három évtized gyártói, fejlesztői tapasztalat eredménye. Ugyan hol lehetne látványosabban megmutatni az új karbon rod minőségét, mint egy ilyen nagy és figyelmet felkeltő szép hajón?

Négy P?

A Pauger Carbon szénszálas állókötélzete készen van, kidolgozott, világszínvonalú termék. Egyelőre még csak a saját gyártású árbócokhoz adják. Nincs különleges, a vevők fantáziáját megragadó márkaneve, nem készültek még róla reklámok, nincs hozzá kidolgozott eladási stratégia.

Négy P? Tessék? Hogy mi van?

Nem. „Csak” a termék van használatra készen, és aki ért hozzá, annak szívmelengetően nagyszerű, sőt, lenyűgöző.

Tudta? A legutóbbi Vendée Globe-on versenyzett L’Occitane en Provance IMOCA 60-as teste és rudazata szintén Kápolnásnyéken, a Pauger Carbon műhelyben készült

 

 

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.