Az ügyvéd válaszol

Az elmúlt években többször találkoztam kihagyhatatlannak tűnő hajóvételi lehetőséggel. A használt motorost vagy vitorlást külföldi eladó hirdette. A hajó kiváló állapotnak örvendett, ezt bizonyítandó az eladó számos képet is küldött a leendő vevőnek. A vételár jóval a piaci érték alatt volt, és az eladó még a Magyarországra szállítás költségét is vállalta volna, garanciákkal. Hihetetlen ajánlat! Jobb is, ha nem hisszük el – tanácsolja lapunk állandó jogi szakértője, dr. Csicsely Tamás.
A szezon vége a hajóeladások legaktívabb időszaka. Megélénkül a használt hajók piaca, a külföldi behozatal és az új hajók eladása is. A szezonzáró hajókiállításokon tudjuk utoljára vízen áttekinteni a kínálatot, kipróbálni és kiválasztani a számunkra ideális típust. Ilyenkor érdemes a nemzetközi használt hajós hirdető oldalakat is aktívan böngészni álmaink hajója után – tanácsolja jogi szakértőnk.
Január elsején fontos változás történt a hajós jogszabályokban: az adásvételek egy részéhez már nem kötelező az ügyvédi ellenjegyzés. A közösségi fórumokon számos információ kering, ezért jogi szakértőnk segítségével alaposan körbejárjuk a témát, a változás előzményeit, előnyeit és hátrányait is.  
Korábbi lapszámunkban írtunk arról, hogy január elsejétől a hazai hajó adásvételek nagyrésze immár ügyvéd nélkül, két tanús szerződéssel is megoldható. Ez a régóta várt és fontos könnyítés többlet feladatokat is hozott: mostantól a feleknek kell gondoskodniuk arról, hogy formai és tartalmi szempontból is megfelelőek legyenek az iratok. Állandó jogi szakértőnk segítségével csokorba szedtük, mire figyeljünk eközben.
Az elmúlt napokban sorra jelentek meg különféle állásfoglalások – az MVSZ-től, a kikötőktől, kluboktól – azzal kapcsolatban, hogy ki hogyan értelmezi a koronavírus-járvány miatt szerda óta érvényben lévő korlátozásokat. Mi is értelmeztük a rendeletet, íme, mire jutottunk!
A tengeren tartott magyar vitorlások száma évről évre növekszik. Ha a hajónkat hosszabb távon az Adrián tervezzük használni, a vásárláskor az első kérdés, hogy saját, vagy külföldi lobogó alatt tegyük ezt. A magyar, olasz és horvát hajólevelek témáját járja körbe állandó jogi szakértőnk.
Ki ne szembesült volna olyan kérdésekkel vitorlázó pályafutása során, amelyre nem tudott biztos választ adni? Ezekben segítünk állandó jogi szakértőnk, dr. Csicsely Tamás, segítségével.
Bizonyára sokakat foglalkoztat a gondolat, hogy üres időben egy kis bevételt termeljen a hajója. A bérbe adás nem annyira egyszerű, mint amilyennek hinnénk – de azért nem is túlságosan bonyolult. Az ezzel kapcsolatos tudnivalókat osztotta meg lapunk januári számában állandó jogi szakértőnk, dr. Csicsely Tamás ügyvéd.
1