Hogyan írjunk át egy hajót?

Ki ne szembesült volna olyan kérdésekkel vitorlázó pályafutása során, amelyre nem tudott biztos választ adni? Ezekben segítünk állandó jogi szakértőnk, dr. Csicsely Tamás, segítségével.

Tisztelt ügyvéd úr!

2005-től a vitorlás hajónk társammal közös tulajdonunkban volt – 50-50 százalékban megosztva – egészen 2013. július 13-ig. Ekkor egy adásvételi szerződés keretein belül társam eladta részemre az ő tulajdonrészét. Ily módon a hajó teljes mértékben az én tulajdonom lett. Ezt a változást azonban a hajólevélben nem vezettettem át, mert közben a hajót is le kellett volna vizsgáztatnom. A hajóra sokáig társat vagy vevőt kerestem. Most úgy tűnik, sikerült vevőt találnom.

Kérdésem, hogy a hajóm teljes tulajdonát igazoló adásvételi szerződés alapján köthetek-e az én vevőmmel adásvételi szerződést, melynek birtokában az én vevőm bevezetheti teljes tulajdonát a hajóra a hajólevélen, vagy nekem előtte a hajólevélen is át kell vezettetnem az én 2013-as hajóvásárlásomat?

Tisztelettel:

K Z

Kedves Olvasó!

Hajó adásvételek során meglepően gyakran találkozom hasonló kérdésekkel. Ahogy minden ilyen történetben, az Ön esetében is a hajók és úszólétesítmények lajstromozásáról szóló kormányrendelet segíti az eligazodást. A jogszabály szerint az adásvételi szerződés megkötésére ügyvéd közreműködésével, meghatározott formai és tartalmi kritériumok szerint kerülhet csak sor, a tulajdonjog-változás átvezetését, más szóval a hajó „átírását” pedig az újdonsült vevőnek harminc napon belül kérelmeznie kell a hajózási hatóságnál. A határidő jogvesztő, és néhány kivételes esettől eltekintve nem módosítható.

Kevesen tudják, hogy a műszaki vizsga érvényessége nem feltétele a tulajdonjog átvezetésének. Sokáig parton tárolt, rossz állapotú, átépítés vagy felújítás alatt álló hajók esetében gyakran előfordul, hogy a hajó műszaki szemle nélkül cserél gazdát, és a vizsgáztatást a vevő csak később, a munkálatok befejezése után végzi el. A hajózási hatóság ilyenkor új hajólevél kiállítása nélkül, külön határozatban dönt a tulajdonjog változásról.

Sajnos az Ön esetében a harminc napos határidőből régen kifutottunk, így a 2013-as szerződés alapján a tulajdonjogát már nem lehet bejegyeztetni, és emiatt a hajót továbbértékesíteni sem tudja. A hajózási hatóság által is elfogadott, jogszerű megoldás a korábbi adásvételi szerződés megerősítése, és ezután az új vevővel való szerződéskötés.

Mindkét esetben fontos, hogy a szerződések megfelelő formában, ügyvéd előtt kötessenek, és időben be legyenek nyújtva a hatósághoz. Ha a hajót vizsgáztatni is szeretnénk, akkor a hivatalos szemleidőpontok közül választva szemlekérelmet is be kell majd nyújtanunk.

Számos olyan balatoni esettel találkoztam, ahol a hajó vitorlázó társak, kikötői szomszédok, barátok között cserélt gazdát, az évek alatt akár többször is, és az örömteli túrázások, versenyzések közepette a tulajdonosok elmulasztották a szükséges adminisztrációt. Habár jómagam is azt vallom, hogy a vízparton, vagy egy vitorlás fedélzetén ülve a legkevésbé a papírmunka hiányzik (ha hiányzik egyáltalán), a rendezetlen viszonyokból eredő jogi kockázatok miatt a hasonló helyzeteket érdemes mielőbb rendezni, hogy mire a kikötőben ringatózó hajónkhoz érünk, csak a nyugalom, a kikapcsolódás és a hajózás élvezete maradjon az egyetlen dolgunk.

 

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.