Mit kínál tavasszal az Adria?

Nem tudjuk kivárni, hogy kezdődjön végre a szezon? Akkor irány az Adria! A tavasz kitűnő időszak a tengeri vitorlázótudás (és engedély) megszerzésére, tudásunk frissítésére – és ilyenkor olcsó charterezi is. Szakmai szerzőnk írásából kiderül, mit kínál ilyenkor az Adria.

Amikor vitorlás vakációról beszélünk, az embernek óhatatlanul a nyár, a pancsolások, a hosszú nappalok, a meleg jut eszébe. Pedig a tengeri hajózás több ennél, felfedezésre csábít áprilisban is, amikor keveseknek jut eszébe ez a fajta kikapcsolódás – és épp ez lehet a szerencsénk!

Az előszezon varázsa

Tizenhárom-tizenöt Celsius fokos a tenger, ami finoman szólva sem az a csábító kategória, de más „rosszat” nem lehet elmondani a tavaszi Adriáról. Igen, néhány étterem és bolt még zárt ajtóval fogad, de még mindig elég sok nyit ki ahhoz, hogy ne maradjunk választási lehetőségek nélkül. A charter bázisokon szombatonként nyugodtan zajlik a hajóátvétel, nem idegesek az irodisták, őszinte a mosolyuk. És mivel kevesebb az ügyfél, egy-egy vendégre több idejük marad.

Akkor változik meg igazán a kép, amikor elhagyjuk a bázist, és megindulunk a szigetek felé. Kint a vízen kevesen jönnek szembe, a marina közelébe érve pedig nincs öldöklő verseny a helyekért, még választhatunk is kedvünk szerint. Szokatlan arcát mutatja ilyenkor Dalmácia: az ACI Palmižanában egy fél mólót sem töltenek meg a vendégek, még akár Hvar öblében is van szabad bója, még messzebb a szárazföldtől „saját” öblünk lehet éjszakára. Pénteken pedig nincs másfél órás várakozás Marina Hramina vagy a Marina Dalmacija benzinkútjai előtt.

„Kint a vízen kevesen jönnek szembe, a marina közelébe érve pedig nincs öldöklő verseny a helyekért”

Speciális hajós programok

A tavasz főleg a regatták és manővertréningek időszaka, amikor a főszezoninál sokkal kedvezőbb áron bérelhetők ki a vitorlás hajók. Ehhez képest minimális költségnövekedést jelent egy komolyabb üzemanyag-számla, amit a gyakorlás okoz: ilyenkor személyenként fél napok is elmennek a kikötői manőverekre, bójára állásra, horgonyzásra – ezekhez pedig végig motort használ a társaság. Mivel a marinákban csekély a forgalom, nem zavarja meg a tanulókat a tréning közben senki – és ők sem zavarnak senkit, felesleges idegesség nélkül lehet újra meg újra nekifutni a feladatok teljesítésének. Az oktató felügyelete mellett mindenki bővítheti tudását, „tét nélkül” gyakorolhatja azokat a manővereket, amelyekben kevésbé jártas.

Iskolaidő a kokpitban

A tavasz az elméleti képzések terén is intenzív időszak. A megszerezni kívánt képesítés szintjétől függően egy naptól egy hétig terjedő időszakot vesz el az ember életéből, hogy sikeres vizsgát követően „horvát B” vagy akár Yachtmaster jogosítvánnyal legyen gazdagabb. Előbbi esetében a tanfolyam ráadásul rendszerint Magyarországon zajlik, csak a vizsga miatt kell kiutazni, együtt a többi résztvevővel, tehát ésszerű költségek mellett. Ma már egyébként ott tartunk, hogy a nemzetközi C jogosítványhoz szükséges tanfolyam hallgatható magyar nyelven, Splitben.

Szöveg: Alibán András, Fotó: VM Archív

A teljes cikk a Vitorlázás Magazin 2019/1-es számában olvasható. Keresse a nagyobb újságárusoknál, vagy rendelje meg itt!

 

Kövess minket a Facebookon is.