Megmenekült a Perini Navi

Megmenekült a csődtől a Perini Navi: karácsony előtt két nappal 80 millió euróért elkelt a patinás olasz hajógyártó. A vevő az olasz The Italian Sea Group (TISG), a világ egyik legnagyobb szuperjacht-gyártója.

Az Admiral és a Tecnomar után egy újabb patinás márkával gyarapodott az olasz TISG palettája, miután a cég decemberben sikeres ajánlatot tett az immár több mint egy éve csődvédelem alatt álló Perini Navira. A korábban két sikertelen árverés után is gazdát kereső cégért végül az eredetileg remélt 62 millió dollárnál többet, 80 millió eurót adtak.

A Perini Navi sorsa meglehetősen érdekes, hiszen azon kevés gyártók egyikének bizonyult, amely nem profitált a luxushajók iránti keresletet alaposan felélénkítő járványhelyzetből. Ennek elsősorban az az oka, hogy az olasz cég rettenetes időzítéssel, pont a járvány kitörése előtt, még 2019-ben halmozott fel 80 millió dolláros veszteséget. Emiatt kénytelenek voltak hitelfelvétellel próbálkozni a tavalyi év elején, de tavasszal a covid miatt az egész világgazdaság féket húzott, a bankok pedig abban a helyzetben roppant kockázatosnak ítélték egy luxushajó-gyártó nagyobb volumenű finanszírozását.

Akkor még senki sem sejtette, hogy a járvány egyik mellékhatása éppenséggel pont az lesz, hogy világszinten felfut a luxuscikkek iránti kereslet, amit a legtehetősebb réteg azon vágya generált, hogy a bizonytalan helyzetben kiélvezzék az anyagi javaikat, hátha nem lesz számukra holnap. Ezt bizonyítja, hogy a tavalyi második negyedévétől jelentősen megnőtt a legdrágább kocsik, órák, ékszerek iránti kereslet. Az igazi szárnyalást pedig a hajóipar produkálta, aminek minden szakértő abban látja az okát, hogy a fent említett világvége-hangulat közepette a csodahajók nem csupán vonzó luxuscikknek tűntek, hanem még arra is lehetőséget kínáltak, hogy tulajdonosaik új játékszereik fedélzetén zárkózzanak el a világtól, vonuljanak önkéntes karanténba. Mire azonban ez a trend éreztette volna pozitív hatását a hajóiparban, addigra a Perini Navi már túl volt a működésképtelenség határán és csődöt jelentett.

A céget a csődvédelemi eljárás elindítása után először idén májusban próbálták értékesíteni egy árverésen, mintegy 62,5 millió eurós induló ártól, majd miután érdeklődők hiányában az ügylet kudarcba fulladt, szeptemberben újabb aukciót írtak ki rá, ezúttal már „csak” 53,5 millió eurótól. Az eredmény azonban ezúttal is ugyan az lett: egyetlen vevő sem jelentkezett a meghirdetett árért a cégért, licitálni pedig végképp senki sem akart rá.

Pedig a világ talán legszebb hajóit gyártó cég papíron bőven megér ennyit, hiszen csak a Vaireggióban és La Speziában található gyárai és azok berendezései több mint 50 millió eurós értékre taksálhatók, ráadásul az egyikben még ott pihen egy befejezésre váró 65 millió eurós luxushajó is. Mindezeken felül még komoly értéket képviselne a maga a jólbevezetett brand is. (Ugyanakkor az olaszországi létesítmények nem teljesértékű hajógyárak, mivel a Perini a hatalmas hajótesteket bérgyártásban, Isztambulban készíttette.) A mérleg másik oldalán azonban ott van a megmaradt 75 alkalmazott további foglalkoztatásának kötelezettsége – és persze a 2019-ben összehozott 80 millió dolláros adósság, illetve annak kamatai, és persze az azóta felgyűlt további veszteség finanszírozásának terhe. És ezzel az iparág szereplői is tökéletesen tisztában vannak.

Alberto Galassi, a szintén olasz luxushajógyártó Ferretti Group vezetője szerint minél tovább húzódik a Perini Navi maradványainak értékesítése, annál kevesebbet ér a cég. Galassi szerint még a második, csökkentett kikiáltási ár is túlságosan borsos a Perini Navi maradványaiért, mivel a cég talpraállítása még kb. 150 millió eurót fog felemészteni.

VM-kisokos: A Perini Navi igencsak impozáns vásárlói körrel rendelkezik, ügyfele között olyan hírességek és befolyásos üzletemberek találhatók, mint Rupert Murdoch, Silvio Berlusconi, Turgay Ciner, Gerhard Andlinger, Larry Ellison, George Economou, Massimo Moratti, Bertram R.C. Rickmers és Kenneth P. Weiss.

A leghíresebb Perini Navi-yacht

Az olasz gyártó leghíresebb hajója alighanem a különleges, teljesen automatizált vezérlésű árbocokkal és feszített vitorlázattal ellátott Máltai Sólyom. A teljesen kompjuterizált DynaRig rendszer Wilheim Prössl német mérnök hatvanas években végzett munkáján alapul, aki kereskedelmi hajókra tervezett hasonlókat. A teljes árbocrendszer és a rudazat szénszálas kompozitból készült, és hároméves fejlesztési munka és rengeteg tesztelés után került fel a hajóra. Különleges műszaki megoldásainak köszönhetően a Máltai Sólyom kilenc díjat is nyert, köztük két Showboats International Awardot a leginnovatívabb és a technikailag legfejlettebb jacht kategóriában.

A hajót eredetileg Tom Prekins rendelésére építették, de tulajdonosa 2008-ban megvált tőle. Azóta charter-hajóként üzemel, leghíresebb bérlői között szerepel Tom Hanks, Hugh Jackman és a Google társ-alapítója, Larry Page is.

Tudta? A Perini Navit az automatizált hajóvezérlési rendszerek specialistájának számító Fabio Perini alapította 1983-ban.

A Perini Navi története számokban

Az 1983-ban alapított Perini Navi az évezred elején élte fénykorát. A cég fennállásának első évtizedében még csak 15 hajót építettek és a legnagyobb még csak 58 méteres volt. A második évtizedben sem készült több 17-nél és egy 64 méteres gigász jelentette az 1994 és 2005 közötti időszak csúcsát.

A cég 2005 és 2014 között élte aranykorát, abban az évtizedben már mintegy 26 (!) luxushajót építettek, köztük egy 73 és egy 88 méterest (a Maltese Falcont) is. Érdekesség, hogy még az ingatlanválság évében, 2008-ban is 5 hajót adtak át – igaz, többnyire „csak” 50-56 métereseket – de a többi luxusjacht-gyártónál jobban vészelték át a recessziót.

2015-től az év eleji csődig viszont már csak 8 hajó készült el, és egy maradt félkészen a gyárban. Mindez jól jelzi, hogy a Perini már a koronavírus előtt sem volt akkora király a luxusjacht-gyártók között, mint alig egy évtizeddel korábban…

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.