Roppant mozgalmas téli szüneten vagyunk túl, mindent összevetve talán sosem volt még ilyen jó kis telünk. Hiszen elrajtolt és már célba is ért a 9. Vendée Globe mezőnye, amelyről természetesen egy részletes összeállításban számolunk be, és lement a 36. Amerika Kupa egész elő-sorozata – erről szól Új-Zéland vs Olaszország című cikkünk. Már csak két nagy kérdés maradt nyitva: ki nyeri a döntőt, és mikor kezdődik végre a korlátozások nélküli, teljesértékű szezon?
Mert igen, a két nagy világverseny megrendezése mellett azért a koronavírusjárvány hatása rányomta a bélyegét a téli időszakra is. Ezt jelzi, hogy a verseny története során először fordult elő, hogy le kellett mondani az egész Sydney-Hobartot, és halasztásokkal, utóbb már nézők nélkül rendezték meg az Amerika Kupa előválogató versenyeit is a távoli Új-Zélandon. A Vendée Globe pedig csak azért úszta meg a dolgot, mert a minden lakott területtől sokezer mérföldre, magányosan hajózó vitorlázók nem is lehettek volna hatékonyabb karanténban, mint az IMOCA60-asaik fedélzetén… De lemondták a Budapest Boat Show-t és a Boot Düsseldorfot is, ami szintén példátlan mindkét hajókiállítás története során.
Persze, nemcsak a VG magányos hősei vészeltek át hosszabb-rövidebb időt egy-egy hajó fedélzetén, hanem számos sztár is, ami 8 szuper luxuskarantén című cikkünkből is kiderül. És a járvány közvetett hatásaival magyarázható az is, hogy nagyon megugrott a hajók iránti kereslet is az elmúlt időszakban. És ez nemcsak a vitorlásokra igaz, hanem az elektromosokra is, így mostani lapszámunk mellékletének Zöldhullám című cikkében igyekszünk alaposan bemutatni ezt a piacot is.
A vitorlásoknál egyre erősebben látszik, hogy a tágasabb, kényelmesebb, huzamosabb tartózkodást is lehetővé tevő hajók iránt élénkül leginkább a kereslet, így mind inkább előtérbe kerülnek a katamaránok. Ezt bizonyítja, hogy tavasszal teszik vízre az első Bali Catspace-t a Balatonon, amelynek nagyobb testvérét, a Bali 4.2-est mi is bemutatjuk. És a trend erősödését jelzi az is, hogy új szereplő is piacra lépett: immár hazai képviselettel is rendelkezik a francia Fountaine Pajot, amelynek újdonságáról, az Astréa 42-esről is olvashatnak hajóbemutatóink között. De írunk még a díjnyertes Bavaria C42-eséről és a Hanse 315-ösről is, amely attól különleges, hogy még lehet belőle rendelni az idei szezonra.
De nemcsak a járványhelyzet miatt volt rendhagyó ez a tél: az időjárás is hektikusabb volt a szokásosnál. Ezt a Balaton ismeretlen arcai című képriportunkban mutatjuk be Böröczky Bulcsú művészi képeinek segítségével – csak hogy képben legyünk miről maradtunk le, ha nem jártunk a tónál a tél folyamán…
A jó hír, hogy ha a járványnak még nincs is vége, a télnek már igen, így hát itt az ideje végigszaladni a vízretétel előtti csekklistán és elvégezni a tavaszi revíziót a hajón, ebben segít technika rovatunk cikke. Persze a hajófelújítás lehet jóval komoly művelet is, mint a szokásos tavaszi revízió – egy ilyen kalandról számol be magazinunk korábbi főszerkesztője, Dénes D. István Kis hajó nagy vízre című cikkében.
A fenti kínálat természetesen csupán ízelítő idei első lapszámunk tartalmából, ennél jóval szélesebb olvasmány-választékot kínálunk a hosszú téli szünet után – hát kellemes olvasgatást kívánunk addig is, amíg nem köszönt be az igazi szezon!
Lénárt Attila