Caligula császár híres aranygályájától Nelson Victoriáján át Kolombusz Santa Maria-áig rengeteg hajó került be a történelemkönyvekbe. Az utóbbi évtizedekben nem a győztes hadihajók és a felfedezők expedíciós járműveik kiváltsága a világhír, inkább a bátor egyéni tettek és versenygyőzelmek tették világhírűvé azokat a vitorlásokat, amelyeknek neveit a kikötők világában mindmáig jól ismerik. Történelmi jelentőségű elődeikkel ellentétben ezek többsége még mindig szeli a habokat. Számba vettük a legjelentősebbeket és utánajártunk, hol találhatók és mire használják őket manapság.
Suhaili
Sir Robin Knox-Johnston 32 lábas ketch-e volt az első hajó, amely egyetlen emberrel a fedélzetén, kikötés nélkül vitorlázta körbe a Földet a híres első, 1968-69-es Golden Globe Race-en. Az Indiában épült fahajó az emlékezetes győzelem után a brit tengerészeti múzeumba került, de csak öt évig állt Greenwichben, ahol jelentősen romlott az állapota. Tulajdonosa 2002-ben visszavette és helyreállította, majd a hajó megjelent néhány történelmi jelentőségű eseményen, például a Quenn Elizabth II tiszteletére rendezett Thames Diamond Jubilee Pageant-en, illetve a Golden Globe Race 2018-as ismétlésén.
VM-kisokos – Az első egykezes, kikötés nélküli Földkerülést végrehajtó Knox-Johnston az 1968-69-es Golden Globe versenyen eltűnt Donald Cowhurst családjának adta a győztesnek járó 50 ezer fontos pénzdíjat.
Sayula II
A Sayula II attól vált híressé, hogy megnyerte a Volvo Ocean Race (ma már: The Ocean Race) elődjének számító első Whitbread Round the World Race-t 1973-74-ben. Az elegáns, 65 lábas Swant a mexikói Ramón Carlin kormányozta győzelemre. A hajó mindmáig a Carlin család tulajdona. Bár kormányosa 2016-ban elhunyt, de a vér nem vált vízzé, hiszen fia, Enrique állt a Sayula II kormánya mögött a 2017 Rolex Swan Cup-on, ahová a főleg családtagokból verbuvált legénységével maga vitte át a hajót Mexikóból.
Tudta? Ramón Carlin hősies és váratlan Whitbread-győzelméről 2016-ban filmet készítettek „The Weekend Sailor” címmel.
Gipsy Moth IV
A Gipsy Moth IV és tulajdonos-kormányosa, az 1967-ben 64 éves Sir Francis Chichester indította az egész egykezes Földkerülés-lázat. Bár a bátor brit tengerész az út során kénytelen volt egyszer megállni, mégis ő volt az első, akinek sikerült megtennie a nagy utat egyedül. Ez a vállalkozás inspirálta aztán a Sunday Times híres, 1968-69-es egykezes versenyét, amelyet aztán Sir Robin Knox-Johnston nyert meg a fent említett Suhailivel.
Bár az 53 lábas Gipsy Moth IV a korabeli szakértők szerint túl nagy volt ahhoz, hogy egyetlen ember kezelje, és az út során számos műszaki problémája volt, Chichester végül körbeért vele. A hajó 1968-ban a National Maritime Museumba került, majd 2004-ben alapos nagyjavítás után újra vízre került, és ismét körbehajózták vele a Földet – igaz, már nem szólóban, hanem váltott legénységgel, többek között 90 hátrányos helyzetű gyerekkel a kormány mögött. Manapság a hajó a Gipsy Moth Trust tulajdonában van, amely időnként fizetős legénységgel szervez túrákat vele, a bevételből finanszírozzák a hajó állagmegóvását.
Wanderer III
A Wanderer III egy bájos amerikai házaspár, Eric és Susan Hiscock útitársa volt sok-sok éven át. Még a Földet is megkerülték vele az 1950-es években. Hajós kalandjaikról könyvet írtak „Around the World in Wanderer III” címmel. Ez tette híressé. Az olvasók imádták a sztorit – egy olvasó pedig még gyerekként beleszeretett a hajóba. A fiatal Thesis Matzen aztán felnőtté cseperedve felkereste az idős házaspárt, és lelkesedésével meggyőzte őket, hogy adják el neki a hajót. Azóta a Wanderer III-at ugyanarra használják, mint addig: Matzen és felesége járják vele a tengereket.
Steinlager 2
A Stainlager 2 minden idők legsikeresebb Withbread (VOR, The Ocean Race) Földkerülő hajója, amellyel Sir Peter Blake az 1989-1990-es verseny minden szakaszát megnyerte. A Whitbread után eladták és Olaszországba került, ahol Safilo és Barracuda néven számos mediterrán versenyen vett részt, majd a svájci Stefan Detjen tulajdonába került, aki tökéletesen helyreállította és visszafestette eredeti színeire. A hajó részt vett a Volvo Ocean Race Legends Regattán, ahol VIP-vendégeket szállított. Ezek között volt az NZ Sailing Trust két képviselője is, akik beleszerettek a hajóba, és úgy döntöttek, visszavásárolják a szigetország számára. A hajó azóta a cég tulajdonában van, és csapatépítő tréningekre, VIP-vitorlázásokra használják, évente mintegy 2000 ember, köztük rengeteg főiskolás ismerkedik meg a vitorlázás világával a Steinlager 2 fedélzetén.
American Promise
Az American Promise-t Ted Hood tervezte Dodge Morgan számára az első amerikai egykezes Földkerülő-rekord felállítása céljából. A küldetés sikerrel járt: a hajó 150 nap alatt ért körbe, ami 1985-ben új rekordnak számított. Ezt követően az American Promise egy ideig iskolahajóként szolgált, majd 2011-ben a tisztább tengerekért küzdő Rozallia Project tulajdonába került, amely alaposan átalakította, többek között egy fedélzeti laboratóriummal is felszerelte. A hajó azóta is szakadatlanul járja a tengereket különböző tudós-csoportokkal a fedélzetén.
Joshua
A világ első egykezes földkerülő vitorlázójáról, Joshua Slocumról elnevezett hajó is az 1968-69-es Sunday Times Golden Globe Race-nek köszönheti hírnevét. Szkippere, Bernard Moitessier simán megnyerte volna a versenyt – de végül nem futott be a célba, hanem egyszerűen továbbvitorlázott, mert – mint írta – boldog a tengeren, és ezzel „talán megmenti a lelkét”. Manapság a hajó a La Rochelle Maritime Museum tulajdona, de Motissier kívánsága szerint évente 150 napot vitorláznak vele. Megjelent a nagy verseny 50. évfordulója alkalmából tavaly rendezett Golden Globe-on is, igaz, már nem résztvevőként.
Shamrock
Az 1930-as Shamrock volt az utolsó Amerika Kupa-aspiráns J-osztályos hajó, amely tisztán fából készült. A Sir Thomas Lipton megrendelésére épített hajó a brit ötödik, egyben utolsó próbálkozására épült, hogy elhódítsa a kupát – sikertelenül. A Shamrock túlélte a háborút, és mindössze két eredeti társával, az Endevaur-rel és a Velshedával egyetemben tökéletes állapotnak örvend. Gyakran indulnak vele jachtversenyeken, és részt vett a J-osztályos hajók számára kiírt külön sorozat futamain is.
Stars & Stripes 87
Bár hírnevét főleg a Wind című filmnek köszönheti, amely Dennis Conner 1983-as Amerika Kupás indulásáról szól a Liberty fedélzetén, a vásznon valójában mindvégig a 12 méteres Stars & Stripes szerepel. A filmben Geronimo néven szereplő hajó ettől még sokkal több, mint csupán kellék, hiszen ez volt az utolsó 12 méteres hajó, amely elnyerte a Kupát. Manapság a Karib-tengeren található, ahol rendszeresen indul a St. Marteen Regattán olyan vitorlázókkal a fedélzetén, akik elég tehetősek (és persze: megfelelően képzettek) ahhoz, hogy az Amerika Kupa győztes hajón versenyezzenek.