Hajóméretek: tényleg mindig a nagyobb a jobb?

Gyakran merül fel a kérdés, hogy mégis, milyen vitorlás hajó felel meg leginkább a Balatonra. Két szokásos válasz létezik, az egyik az „amilyen neked kell”, a másik pedig az „attól függ”. Ez a második az, amelyik aztán rengeteg további kérdést szül. Körüljártuk azt a kérdést, hogy vajon tényleg jobb-e a nagyobb – és ha igen, akkor miért.

Cikkünkben a túrahajók szegmensére koncentrálunk, azokat a mérettartományokat vizsgáljuk, amelyek a jelenlegi újhajó eladási trendek szerint a legnépszerűbbek legnagyobb tavunkon. Ez pedig a 33 és 42 láb közötti családi túravitorlások csoportja. Szabatos összehasonlításra nincs módunk, mert az egyes gyártók nem pont egyforma méretű hajókat építenek, két láb (hatvanegy centiméter) pedig igen sokat számít, de igyekszünk igazságosan csoportosítani az itthon elterjedt, nagy darabszámban értékesítő márkák képviselőit.

„Szabatos összehasonlításra nincs módunk, mert az egyes gyártók nem pont egyforma méretű hajókat építenek, két láb (hatvanegy centiméter) pedig igen sokat számít”

33-36 láb

Bavaria Cruiser 34, Dufour 360 Grand Large, Hanse 348, Jeanneau Sun Odyssey 349

Alap kivitelben a gyártók két kabinnal kínálják ezeket a hajókat, cserébe az egy szem fürdő tágas, az orrkabin már minden esetben leválasztott a szalontól. Három kabinos kivitelben drasztikusan lecsökken a fürdő mérete, de aki egyébként sem zuhanyzik a hajójában, az valószínűleg inkább szavaz a plusz fekhelyekre. Nagy variáció a konyhával nincs, L alak, a szalonba vezető lépcső jobb vagy bal oldalán. Ami a hajótestek hosszát illeti, ott igen közel vannak egymáshoz a vizsgált darabok (9,97-9,99 méter), szélesség tekintetében azonban már nagyobb az eltérés: a Bavaria (3,42) és a Jeanneau (3,44) „keskeny”, a Hanse (3,55) és a Dufour (3,54) széles. Míg kikötői hely megválasztásakor előbbi jelenthet előnyt, addig a komfort szempontjából igen sokat számít az a plusz tíz centiméter, ami elsősorban a kanapé, a közlekedő és az asztallap között oszlik meg. Nem feltűnő a dolog, de minden egy picivel kényelmesebb.

Kiérve a kokpitba már eltűnik a különbség jelentős része, ott a padokba rejtett tárolók befogadóképessége dönthet egyik vagy másik márka javára.

A teljes cikk a Vitorlázás Magazin most megjelent, 2020/1-es számában olvasható!

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.