Hajóbemutató: a Nomad IV, a világ leggyorsabb 100 lábas cruisere

<strong>Úgy tűnik, komoly vetélytársa akadt az egyelőre főleg csak egymás közt versengő Wally Centóknak: az egyik legjobb francia tervezőiroda hajója, a százlábas Nomad IV a Finot-Conq cég szerint ebben a méretben a világ jelenlegi leggyorsabb egytestű cruisere. Márpedig sem a Leopardnak (ami egy berendezett, de mégiscsak 99 lábas versenyhajó), sem a nevükben is 100-as Wally Centóknak nem kell sebességi problémákkal küzdeniük, hiszen bőven képesek 20 csomó feletti sebességre. Amikor azonban a Finot-Conq kijelent valamit, arra jobb odafigyelni.</strong>

Úgy tűnik, komoly vetélytársa akadt az egyelőre főleg csak egymás közt versengő Wally Centóknak: az egyik legjobb francia tervezőiroda hajója, a százlábas Nomad IV a Finot-Conq cég szerint ebben a méretben a világ jelenlegi leggyorsabb egytestű cruisere. Márpedig sem a Leopardnak (ami egy berendezett, de mégiscsak 99 lábas versenyhajó), sem a nevükben is 100-as Wally Centóknak nem kell sebességi problémákkal küzdeniük, hiszen bőven képesek 20 csomó feletti sebességre. Amikor azonban a Finot-Conq kijelent valamit, arra jobb odafigyelni.

A cég nevét eddig elsősorban kisebb versenyhajókról lehetett ismerni. Mini Transat, IMOCA 60, VOR – ezek azok az osztályok, ahol a Finot-Conq név ismert, egyrészt megbízható hajóiról, másrészt innovatív megoldásairól. A Nomad IV tulajdonosának kérése alapján most először merészkedtek a maxik világába: ez eddig a legnagyobb hajójuk. A tulajdonos, egy francia IT- és telekom-befektető egész életében hajók körül mozgott, és gyerekkora óta vitorlázott. Kívánsága mindenekfelett az volt, hogy a hajóval bármilyen offshore vagy inshore regattán versenyképes legyen, ugyanakkor mégis kényelemben tudja körbehajózni a földet, ha éppen arra támad kedve. A hajónak legalább 12 vendég számára kell kabinokat tartalmaznia, kisszámú legénység (max 4 fő) mellett, és kockpitjában el kell férnie egy ötvenfős fedélzeti partinak. A tervezők válasza a kihívásra egy elképesztően kinéző, modern, full karbon racer-cruiser maxi lett, ami nemcsak a részletekben, hanem a maga egészében is lenyűgöző lett. A tervezők 2010 elején kezdtek el rajzolni, a hajó megépítése pedig a Maxi Dolphin műhelyeiben mintegy három évet vett igénybe. Az egyik legnagyobb elvárás a megfelelő stabilitás elérése volt, mivel a tulajdonos olyan hajót akart, ami maximum 12 fokot dől meg (kérem, a milliárdosfeleségeknek és a neurotikus vendégeknek is lehetnek igényeik), ki tud kötni viszonylag sekély vizekben, de nem veszít el értékes kabinhelyet egy keeldöntő hidraulika miatt. A megoldás: egy 5,4 méterről 3 méterre felhúzható keel, 9 tonnás vízballaszttartályok mindkét oldalon, és brutálisan széles hajótest. Ahhoz, hogy a hajó tiszteletre méltó vitorlafelülete (amely éles menetben is közel 700 négyzetméter) egyensúlyozható legyen a 12 fokos dőlési követelmény betartásával, egy ebben a méretben minden eddiginél szélesebb hajótestre volt szükség. A Finot-Conq e feladat megoldásával ugyanakkor nem csak a sebesség tekintetében teremtett méltó vetélytársakat a Wally Centóknak: a Nomad IV a versenypályán is nagyon gyors, igazi high-tech cruiser, és egy luxuscharterhajó is egyben A rigg és a vitorlaterv a versenyhajókat idézi. Az árboc 43 méter magas, és pontosan a hajó közepén kapott helyet. A szögletes tetejű, végig átmenő-latnis grósz az IMOCA 60-asokat idézi. A legnagyobb fock, a J1 hidraulikusan tekerhető be, a két kisebb fockot el lehet távolítani, a tackolást megkönnyítendő. A bőszeles vitorlák kivételével minden vitorla North 3Di karbon-dynemaa laminátumból készült (amely könnyebb, tartósabb, erősebb és persze drágább is, mint a 3DL). A genakker Cuban Fibre, és mindennek a tetejében még van egy szolid, 980 nm-es spinakker is.

 

phoca_thumb_l_superjacht_01 (1)

 

A rigg olyan magas, hogy a felhúzók tárolása külön problémát okozott – a genakker fallkötele pl. 90 méteres, ezért az árboc előtt az első decken egy külön falltároló doboz kapott helyet. A Nomad IV teljesen karbonból készült, Nomex belső térrel. Minden egyes alkatrészt annak súlya alapján válogattak ki, a motortól a pohár- és tányérkészletig. Utóbbiak műanyagból készültek, előbbinél pedig egy 370 lóerős Yanmarra esett a választás, mert ez volt a legkönnyebb olyan motor a piacon, amellyel 10 csomós utazósebességet lehet a hajóval elérni. A Fischer Panda generátorok közül szintén a legkönnyebbet választották ki, és hogy a full karbon itt valóban fullt jelent, azt jól mutatja, hogy a gépházban még a vízballaszt vízvezetékei is karbonból készültek. A ballasztot egyébként a szokásos hidraulikus megoldás helyett a súlyminimalizálás miatt pneumatikus pillangószelepek zárják-nyitják.
A Nomad IV gyorsaságához nem fér kétség, az idei első tesztek és vitorlázások során a hajó könnyedén ment 20 csomó felett. A tervek szerint jövőre már indul offshore versenyeken, és a tulaj nagyobb túrákra is készül vele. Amikor azonban nem versenyez vagy túrázik, charterhajóként bárki kipróbálhatja. Ára potom 56 ezer euró egy hétre, és ha valakinek ez kissé soknak tűnne, akkor jó, ha tudja, hogy ezért a pénzért nem-csak a Nomad IV-et, hanem a gyomrában rejlő búvárfelszereléseket és a kétszemélyes jetskit is megkapja, nem is beszélve a két strand-dinghiről…

Adatlap:
Vízvonal: 30,48 m
Legnagyobb szélesség: 8,30 m
Vízkiszorítás: 55 tonna
Keel: 15 tonna
Vízballasztok: 2 x 9,5 tonna
Vitorla (upwind): 690 nm
Vitorla (bő szélben): 1400 nm
Édesvíztartály: 2000 liter
Üzemanyagtartály: 4000 liter

Képgaléria:

Kövess minket a Facebookon is.