A Balaton Boat Show alkalmával mutatkozik be a hazai közönségnek az Antila újdonsága, a mai modern modellsorozat legkisebb egysége, a 24.4-es. Pár héttel a premier előtt kipróbálhattuk a hajót, így a lapzárta szorításában Csicsely Tamás kollégánkkal egy rövid próbavitorlázással egybekötött munkaértekezletet tartottunk az Alsóörs Marina előtti vízterületen.
Nem is sejtettük, milyen jó ötlet lehet összekötni egy munkamegbeszélést egy munkavitorlázással, de a dolog nagyon jól sült el. Az Antila 24.4-es legnagyobb erénye ugyanis az, hogy kezelése, vezetése semmiféle erőfeszítést nem okoz, a nagyvitorla felhúzása például még csörlőkar nélkül sem zavarja meg az embert abban, hogy közben végigbeszéljen egy témát – mint ahogy semmilyen más munkafolyamat sem. Csak az tűnt fel mindkettőnknek, hogy szinte észre sem vesszük, hogy vitorlázunk – pedig egyikünk sem az az öreg tengeri medve, aki csukott szemmel, bal kézzel a háta mögött köti a pászteket…
És éppen ez a 24.4-es nagy erőssége: akár a teljesen kezdők is könnyen elboldogulnak vele. Ez a legkönnyebben kezelhető hajó, amit valaha volt szerencsém kipróbálni. Hozza ugyanis mindazt, amit a nagyok (önváltó fock, hátravezetett kötélzet és még sok apróság), miközben kis méreteinek köszönhetően nincs szükség nagy erőkre semmihez.
Tegyük hozzá gyorsan: a legkisebb Antila nem is olyan pici, mint amilyennek látszik. Tömzsi formája már első ránézésre sejteti, hogy a hajó tágas belteret kínál. Azt azonban csak a kajütbe lelépve fedeztük fel, hogy milyen óriási belül a 24.4-es: teljes állómagasság fogad, ami alig csökken az orr felé haladva. Ráadásul (és ez végképp különleges egy daysailer esetében!) a lépcső mellett jobbra külön mosdóhelyiség nyílik, vízcsappal és igény szerint wc-vel.
A térérzethez részben az is hozzájárul, hogy a fux nincs külön lefalazva, de ez nem is baj, hiszen ez a hajó alapvetően egy család hétvégi lakhelyéül szolgál, bár hivatalosan 8 (!) személyre van vizsgáztatva. Ezt ugyan némi túlzásnak gondolnánk, de hat ember még elviselhető kompromisszumok mellett tölthet el pár órát a hajón.
A kokpit is meglepően tágas, ami részben a modern, hátrafelé sem igazán karcsúsodó formavilágnak, részben a széles középső közlekedőnek köszönhető. Az ovilás profilban végződő kormány még az alapfelszerelésként kínált hosszabbító nélkül is könnyedén elérhető mindenhonnan, mégsem zavarja a közlekedést hátul, a csendes és kulturált járású Mercury külmotor pedig roppant könnyen kezelhető és két mozdulattal húzható fel. Mindez jól jelzi: ez a hajó a kezelhetőség jegyében fogant, de közben esztétikusra is sikerült. Persze a ma divatos 30+ lábas túrahajók mellett csupán játékszernek tűnik – de ki ne szeretne játszani?
Miben más?
Miben más a 24.4-es, mint a hazai piacon a tavalyi Balaton Boat Show-n debütált 26CC? A kistestvér alig kisebb, hiszen vízvonalát tekintve 55 centivel, teljes hosszát nézve alig 10 centivel rövidebb, és 20 centivel keskenyebb, mint a tavalyi újdonság. Ezeknél a paramétereknél lényegesebb eltérés a 7,5 négyzetméterrel kisebb vitorlafelület – de ez is csalóka adat, hiszen a 24.4-esen önváltó fock van (igen, egy daysaileren). Bár egy génuával (opció) biztosan még fürgébb lenne az egyébként sem éppen lomha hajó, ez a megoldás is jól jelzi, mire törekedett a lengyel gyártó a belépőkategóriás modellel: végtelenül leegyszerűsíteni a szkipper dolgát. De van még más is, amiben egyedi a 24.4-es, ez pedig a roppant könnyű szállíthatósága. Az árbóc könnyedén hátra hajtható és pár mozdulattal ki is szerelhető (ami egyébként nagy előny a szereléseknél is), és a svertes vagy kiel-es változatban rendelhető, alig két tonnás hajó máris sólyázható, trélerezhető, és bármilyen kisebb tóra könnyedén elhúzható.
„ez a 24.4-es nagy erőssége: akár a teljesen kezdők is könnyen elboldogulnak vele. Ez a legkönnyebben kezelhető hajó, amit valaha volt szerencsém kipróbálni”
MŰSZAKI ADATOK:
Teljes hossz: 8,20 m
Vízvonal hossza: 7,35 m
Teljes szélesség: 2,70 m
Merülés ballasztsvertes kialakítással: 0,32m/1,36 m
Vitorlafelület (önváltó fokvitorla + fővitorla): 28,5 m2
Vízkiszorítás: 2000 kg
Beépített ballaszt: 450 kg
Svert tömege: 80 kg
Szállítható személyek száma: 8
Szöveg: Lénárt Attila, Kép: Novák Mária