Berecz Zsombor a klubváltásról és az olimpiai felkészülésről

Épphogy csak megpihent az olimpia után Berecz Zsombor, máris felkavarta maga körül az állóvizet: az Európa-bajnoki ezüstérmes, háromszoros olimpikon a Budapest Boat Show-n jelentette be, hogy az MVM SE-ből a Balatoni Yacht Clubhoz igazol át.

Épphogy csak megpihent az olimpia után Berecz Zsombor, máris felkavarta maga körül az állóvizet: az Európa-bajnoki ezüstérmes, háromszoros olimpikon a Budapest Boat Show-n jelentette be, hogy az MVM SE-ből a Balatoni Yacht Clubhoz igazol át.

Szöveg: BYC Fotó:MVM SE, MVSZ


Az olimpia óta hogyan alakultak a dolgaid?

Elég friss esemény a klubváltásunk: az MVM SE-től eligazoltunk a Balaton Yacht Clubhoz, de ugyanazzal a stábbal dolgozunk tovább, csak egy másik klubban. Köszönöm az MVM SE eddigi támogatását, de úgy gondolom, hogy egy szűkebb létszámú csapat, ahol mindenki a saját feladatára koncentrál, jobb hátteret tud biztosítani számomra. Az új klubról elmondhatom, hogy inkább hasonlít egy baráti társaságra, ahol reményeim szerint közösen fogunk dönteni mindenről, mi irányítjuk az életünket.
Mindenképpen több idő és több figyelem jut majd rám, hiszen a versenyzői létszám is kevesebb, és arra is látok lehetőséget, hogy nyissunk más dolgok felé is. Próbáljuk az ifjúság nevelést is magasabb szintre emelni a jövőben. Ezen felül arra is szükség lesz majd, hogy magamból is többet meg tudjak mutatni, jobban megismerjenek az emberek.

Miből áll a napi edzésprogramod?

Reggel, még a gyerekek felkelése előtt kondi edzést végzek teremben, ami nagyjából két órás, majd délután vár az evezőpad és un. lógópad, ami egy kis kivágott része a hajónak, ezen egy speciális gyakorlatot tudok végezni: magam előtt vetítek egy videót egy futamról és annak különböző szakaszait csinálom meg. Ez egy elég intenzív, egy órás edzést jelent a hét minden napján, kivéve a vasárnapot, ami pihenőnap.

A londoni olimpia után Laserről Finn hajóosztályra váltottál. Erről mit kell tudni?

A Finn hajó egy egyszemélyes hajóosztály, ahol egyedül vagyok. Úgy is hívják, hogy a nehézsúlyú olimpiai hajóosztály, mivel 90 kilótól nagyjából 110 kilóig indulnak benne versenyzők. Minél magasabb az ember, annál könnyebb dolga lehet, mivel amikor kiüljük a hajót, minél kijjebb rakjuk a súlypontunkat, annál eredményesebben tudunk a szél ellen dolgozni, egyenesebben tudjuk vinni a hajót. Az én ideális súlyom 98-99 kg, ezzel elég sokat kell dolgoznom, hogy egyáltalán elérjem és meg is tartsam.

Hogyan tudtad elérni a kívánt súlyt?

Nagyon oda kell figyelni a táplálkozásra, és erre most komolyabb hangsúlyt fektetek. Szoros étrendet kell követni, aminek meg is volt az eredménye, mivel az elmúlt másfél hónapban sikerült felszednem három kilót, ami mindenképp jó. Igazából a célzott edzésmunkának is köszönhető, odafigyelünk a konditermi edzésekre, hogy mikor van tömegnövelő edzés, mikor kardiózás, mikor mit csinálunk, így jött fel az a szükséges pár kiló, ami elengedhetetlen ebben a hajóban.

Mit kell még tudni a hajódról? Igaz, hogy a „finnezés” az igazi számodra?

Amit még tudni kell a hajóról, hogy tíz m2-es a vitorlája, 656 centiméteres az árboca. Az egész hajó mindenestül, hajótestestül teljesen felszerelve 133 kg. Ez egy olyan hajó, ami tényleg az ember szívéhez nő. Az előző hajóosztály, amiben Londonban indultam a Laser volt, ami egy viszonylag egyszerű hajóosztály. Nem tudsz olyan sok mindent állítani rajta, nem tudsz annyi kötelet állítani, lecserélni esetleg a saját igényeid szerint. Ezen a hajón viszont rengeteg állítási lehetőség van.  Gyakorlatilag, amikor megkapom újonnan ezt a hajót, az egészet szinte szétszedem, és újra összerakom, hogy az olyan legyen, ami számomra megfelel. A saját stílusomhoz igazítom, minden kötelet, csigát kicserélek rajta, így lesz az enyém, így nő igazán hozzám, a részemmé válik.

„Amikor megkapom újonnan ezt a hajót, az egészet szinte szétszedem, és újra összerakom, hogy az olyan legyen, ami számomra megfelel”

Mennyire tudod megismerni a hajódat tesztkörülmények között?

Mindent kitesztelünk, az anyagokat, a vitorla anyagát formáját és az árbocnak mindenféle dinamikáját mi határozzuk meg. Úgy kérjük a gyártótól, úgy rendeljük meg az egész hajót és a kellékeket, hogy az rám passzoljon, és bizonyos szelekhez, időjárási viszonyokhoz is megfeleljen. Van külön kisszeles, és van külön erős szeles vitorlám illetve árbocom is. Ezeket próbáljuk kombinálni, és folyamatos teszteléssel kideríteni, hogy melyik a legmegfelelőbb kombináció, amivel majd a versenyen el tudok indulni. Ebben is rengeteg munka van.

A fizikai edzésen kívül a mentális felkészülés is nagyon fontos része a programnak.

Ezzel is foglalkoztunk már korábban is egy sportpszichológussal, ami először egy baráti viszonnyá alakult, aztán eléggé csúnya vége lett. Gyakorlatilag bizalomvesztés történt a részemről. Én tényleg beleadtam szívem, lelkem ebbe a munkába. Ő mindent tudott rólam, olyanokat, amiket senki más. Mindent elmondtam neki annak érdekében, hogy ez a versenyzésem előnyére váljon. Sajnos aztán nem jól alakultak a dolgok, nem foglalkozott velem, és nem kezeltük szépen a végén. Azóta egy kicsit tartok attól, hogy még egyszer ilyen közel kerüljek valakihez. Az ember nem szeret megnyílni sokszor sok embernek, de majd ezen is túllendülök. Abban viszont biztos vagyok, hogy amikor ezzel foglalkoztam, az mindenképp hasznos volt. Érzem, hogy valami kis gát van még, amit át kell szakítani ahhoz, hogy igazán jó vitorlázó legyek, mert az látszik, hogy az a képesség megvan bennem, hisz már többször is bizonyítottam. És igenis vannak azok a téthelyzetek, amikor az embernek szüksége van egy lelki háttérre, aki átsegíti ezen vagy megtanítja, hogy hogy kell ezeket a helyzeteket kezelni. Ez a kérdés még megoldásra vár.

Rióban milyen tapasztalattal lettél gazdagabb, mit tanultál magadról?

Rióban nem volt könnyű semmiképp. Amit idáig is tudtam, hogy amikor egy mély gödörben vagyok, onnan viszonylag hamar ki tudok jönni. Az egész karrieremet végigkíséri ez a hullám. Ha egy versenyt rosszul kezdek, akkor onnan nagyon gyorsan fel tudok állni. Ám lehet, hogy ez a felállás annyi energiát elvesz tőlem, hogy nem tudom azt a jó szériát folytatni több napon keresztül, amit a rossz nap után egyből sikerül. Bármikor elveszíttettem egy jó pozíciót, az mindig akkor történt, amikor megnyugodtam. Az olimpián is az történt, hogy amikor harmadik helyen álltam, azt már úgy éltem meg, hogy az már az enyém, azt már senki nem tudja elvenni tőlem. És bár meg akartam tartani a helyem, sőt előrébb is akartam kerülni, de már nem volt ugyanaz a motiváció, mint amikor fojtogatnak. Lement a teher. Abban a pillanatban, amikor megszűnt a nyomás, szétesett az egész vitorlázásom és onnan viszont már nem tudtam felállni. Egy verseny alatt kétszer ebből a gödörből már nem tudtam kijönni. Egyértelmű, hogy ez olyan pszichés dolog, amivel foglalkozni kell. Folyamatosan olyan nyomás alatt kell tartanom magam, hogy ne legyek biztonságban egyszer sem. Mindig azt kell éreznem, hogy igenis most megint egy új nap van, új futam, mintha semmi nem történt volna, és úgy próbáljak hozzáállni a futamokhoz és a versenyekhez is. Ezen mindenképp dolgozni szeretnék.

Milyen versenyek várnak rád ebben az évben?

Két fő versenyünk lesz, az EB és a VB Balatonföldváron. Március végén, április elején Palma de Mallorcan indulunk. Ez egy nagy tradícióval rendelkező verseny, amit kivettek ugyan a világkupa sorozatából, de ez nem azt jelenti, hogy gyengébb lesz a mezőny. Ez mindig az első verseny, ahol mindenki leméri, hol tart a felkészülésében, így ez az egyik legkeményebb verseny a szezonban. Utána következik egy világkupa futam Franciaországban április végén, majd május elejétől kezdődik az EB Marseille-ben. Utána júliusban világkupa döntő Santanderben, ahol limitált lesz az indulók száma, csak 20-an fognak rajtolni. Erre még kvalifikálnom kell, tehát ez attól függ, hogy sikerül a franciaországi világkupa futamom. Ha nem sikerül, akkor nem tudok menni, mert sajnos az első fordulón nem indultam, ami Miamiban volt januárban. Augusztus elején Dániába megyünk egy tesztversenyre, ami a jövő évi olimpiai kvalifikációs verseny helyszínén zajlik. Ez jó alkalom arra, hogy feltérképezzük a helyet. Azután következik Magyarországon a hajóosztályom világbajnoksága. Ez nagyon nagy szó, mert először rendezik ebben a hajóosztályban édesvízen a világbajnokságot, ami Balatonon lesz. Ez mindenképpen egy fantasztikus dolog és ez lesz az egyik legfontosabb szereplésem az évben.

Az olimpiára való felkészülésnek milyen főbb fázisai vannak?

Az olimpia utáni éveket szeretjük, mert ezek azok az évek – a jövő évvel bezárólag -, amikor tesztelhetjük a vitorláinkat és a felszereléseinket. Készül egy magyar gyártmányú vitorlánk is, ami gyártás és tesztelés alatt van. Úgy gondoljuk, hogy tudunk gyorsabb vitorlát készíteni kis szélre, mint amit külföldről veszünk. Most ezen dolgozunk. De minél közelebb az olimpia, annál szűkebb a lehetőség, gyakorlatilag addigra már stabil felszereléssel kell érkeznünk minden azt megelőző versenyre.

Hogyan határoznád meg a céljaidat?

A cél mindenképp az, ami elmaradt, hogy eljussak négy év alatt arra a szintre, hogy egyszer végig tudjak vitorlázni úgy egy versenyt, hogy ki tudjam magamból hozni azt, amire képes vagyok. Hogy ennek mi lesz az eredménye, azt majd meglátjuk. Szeretnék egyszer úgy felállni egy olimpiáról, hogy meg vagyok elégedve azzal, amit elértem
Még nem tudom, hogy bennem van e két olimpia, még sok mindentől függ. Az olimpia, és a versenyzés az, amit az ember nagyon nehezen enged el. Ha egyszer benne vagy, ez kitölti az életed, a mindennapjaid, és én ezt az életformát szeretem. Valószínű el fog jönni a pillanat, amikor ezt el kell engedni. Jelenleg csak a soron következő olimpiára koncentrálok, és mellette arra próbálunk fókuszálni, hogy az ifjúságot segítsük. Szeretnénk megkönnyíteni azoknak a fiataloknak a dolgát, akik hasonló pályára adják a fejüket.

A családod életét mennyire befolyásolja a sport?

Mivel ez jelenti a megélhetésem, így a családom megélhetését is ezzel teremtem meg, ezért természetesen ők is kiveszik a részüket belőle. Persze a két kisgyermekem még nem nagyon fogja fel, hogy mi történik, feleségemet pedig hiába próbálom ebből kihagyni, látom, hogy ő is annyira lelkes és mellettem áll és várja, hogy sikerüljön nekem, amit elterveztem. Másfél éves és három hónapos gyerekeim mellett inkább ő most főállású anya. Most még nem tudjuk, hogyan egyeztetjük majd össze a mindennapokat, de jelenleg könnyebb úgy, hogy én kint vagyok három heteket, és haza jövök egy hétre, minthogy ők kiköltöznének oda. Nem gondolom, hogy ez a következő négy évben változna, szerintem maradunk annál, ami most működik. Persze, ez bizonyos áldozattal, lemondással jár, én sem láthatom őket és ők sem engem, de jelenleg úgy gondoljuk, így könnyebben megoldható az életünk.
Azért van szabadidőm is, de alapvetően ez tölti ki az élem. Folyamatosan azon töröm a fejem, hogyan gyorsíthatnám, hogyan tehetném jobbá a hajóm, vagy a versenyzésem, videókat elemzek a saját vitorlázásomról, nézem a vitorlákat, nyakig benne vagyok. Külföldön pedig csak a vitorlázással foglalkozom. Amikor itthon vagyok és nem a vízen, akkor tudok mással is foglalkozni.

„Folyamatosan azon töröm a fejem, hogyan gyorsíthatnám, hogyan tehetném jobbá a hajóm, vagy a versenyzésem, videókat elemzek a saját vitorlázásomról, nézem a vitorlákat, nyakig benne vagyok”

 

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.