Kereszttűzben az RSM csapat

Az 53. Kékszalag történelmi győzelmet hozott az RSM-nek: nem csak győztek, hanem dupláztak is, amire rajtuk kívül eddig csak egy vitorlázó volt képes katamaránnal. A második győzelem azonban nem csak ünneplést és rajongást, hanem kétkedő, győzelmüket relativizálni próbáló felhangokat is hozott. Ezért megkérdeztük Vándor Róbert kormányost, és Kalocsai Zsolt csapatfőnököt, beleállnának-e abba, hogy hozsannázó versenybeszámoló helyett kereszttűzbe vegyük őket ezekkel az állításokkal. Ismervén őket nem meglepetés: beleálltak.
  1. állítás: Sok pénzzel könnyű megvenni a leggyorsabb hajót, így nem nehéz győzni.

Álszent lenne azt állítani, hogy nem költöttünk sokat, viszont érdemes ezt a megfelelő kontextusba helyezni. Mi nem egy kész hajót vásároltunk, hanem a lehető legköltséghatékonyabb megoldásként csak az alap-platformot, azaz a testeket, a keresztösszekötőket, valamint az ehhez kapcsolódó alkatrészeket. Ami pedig a felépítményt illeti, azt mind magunk terveztük meg és fejlesztettük a sokéves nagykatamarános tapasztalataink alapján. A korábbi hajónkról megvolt a 23 méteres árbócunk, ami ott nem működött igazán, ezért azt is átalakítottuk, így ez is adott volt. Ami viszont nagyon jelentős befektetést igényelt, az a felmérhetetlen idő, amit a hajó átalakításába, tökéletesítésébe fektettünk. Szerencsére nagyon szeretünk agyalni, és amit kitalálunk és megvalósításra alkalmasnak találunk, azt véghez is visszük. Tehát nem kész csodafegyvert vásároltunk, hanem mi alkottunk egyet, ezért is nehéz, de nem lehetetlen ezt lekövetni.

  1. állítás: Egy ilyen ütőképes hajóval 10 kilométert kellett volna ráverni a másodikra, nem csak két percet.

A hajó valóban gyors, de nem minden szélben a leggyorsabb. A Szalagnak az a szépsége, hogy a balatoni időjárás számos arcát meg tudja mutatni a verseny alatt, ebből pedig az következik, hogy bárki odaérhet az elejére. Annak, hogy valaki a jelenlegi mezőnyben 10 km-rel nyerjen kicsi az esélye, de például a Fifty képes lehet erre, ha számára optimális szélviszonyok uralkodnak; nem véletlen, hogy (Józsa) Marciék tartják a Kékszalag rekordját. Az idei versenyen Keszthelyről jó ütemben kiérve a Fifty-vel együtt jelentősen el tudtunk húzni a mezőnytől, volt hogy 10 km fölé nőtt a távolság a harmadik helyezettel szemben. Ez az előny azonban a befutóra szinte elolvadt, ami jól mutatja, hogy milyen sebességre képesek ezek a hajók, és mennyire gyorsan le tudnak dolgozni szinte bármilyen hátrányt.

  1. állítás: Szimplán csak szerencséjük volt.

A verseny elején azt volt az egyik „mondás” a csapatban, hogy a címvédéshez egy kis szerencsére is szükségünk lesz, de arra nagyon! Nem vitatjuk, ez is kellett az idei címvédéshez, de szimplán a szerencsére bazírozni nem a mi a szemléletünket tükrözi. Az idei évben a lehető legtöbb munkát tettük bele a felkészülésbe. Több száz órát voltunk vízen, szakaszszimulációs edzéseket végeztünk, minden tavaszi versenyen részt vettünk, és aki a munkát tisztességgel elvégzi, annak lehet egy kis szerencséje is. Tavaly talán többen mondták, hogy mázlisták vagyunk, az idén viszont ezek a hangok elhalkultak. Azt viszont nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy a csapatnak most jött meg igazán az étvágya, nagyon motiváltak vagyunk a jövő évre előre tekintve.

  1. állítás: Nem nagy ügy, Litkey is duplázott már.

Lehet persze ezt így is nézni, hiszen a nagykatamarános érában Farky volt az, aki először volt képes kétszer egymás után győzni, 2016-ban és 2017-ben. Mi azért rendkívül boldogok vagyunk, hogy a duplázás rajta kívül eddig csak nekünk sikerült, ráadásul egy népesebb, és szorosabb katamarán mezőnyben. Ugyanakkor Farky egész pályája rendkívül motiváló számunkra, hiszen ő az, akinek a Kékszalag jelenlegi „hájpja” köszönhető. Ezen túl minden tisztelet kijár egy 13-szoros bajnoknak, ehhez képest mi még a 2 győzelmünkkel még sehol sem vagyunk, de nagyon szeretnénk azért egy harmadikat.

  1. állítás: Nem valók a katamaránok a Kékszalagra, elveszik a médiafigyelmet a verseny gerincét adó egytestűekről.

A Kékszalag szellemisége a technikai fejlődésnek nem szabhat határt, ezét is érkeztek meg a katamaránok, amelyek gyönyörű és sportos hajók. Ezeket a hajókat teljesen máshogy kell vinni, hiszen a szélsebesség többszörösére képesek. Ugyanakkor teljesen egyetértek abban, hogy indokolt lenne a médiafigyelem arányosabb megoszlása, hiszen a Kékszalag nem lenne Kékszalag, ha az a több mint 500 hajó nem küzdene végig a versenyen, hiszen miattuk, és velük együtt válik igazi vitorlásünneppé a Kékszalag.

  1. állítás: Erős szélben a Fifty-Fifty ronggyá verte volna őket.

Van olyan széltartomány, amiben a Fifty-Fifty valóban rommá verné a mezőnyt, de ez jellemzően éles menetben következne be, ez pedig oda-vissza ritkán van. A Fifty-Fifty nagyon sokat javult gyenge szélben, mi viszont nagyon sokat javultunk éles menetben, ennek is volt köszönhető, hogy visszafele a Szigligeti öbölben tartani tudtuk velük a lépést és nem adtuk olcsón a bőrünket, bár kétségünk sem volt, hogy ahogy frissülés lesz, megesznek bennünket, ami be is következett. Szinte biztosak vagyunk abban, hogy még sok szoros csatát fogunk vívni a Fifty-Fifty-vel, de ez egyébként az egész mezőnyre igaz.

  1. állítás: Jövőre úgyse nyernek.

A mezőnyt ismerve, simán benne van a pakliban, hogy jövőre más csapat fog a dobogó legfelső fokán állni. Az idei évben mi folyamatosan értékeltük, hogy melyek azok a csapatok, amelyek mindent mérlegelve esélyesek lehetnek dobogóra. Ami pedig a jövő évet illeti, azt nyugodtan ki merjük jelenteni, hogy mindent meg fogunk tenni azért, hogy ismét esélyesként induljuk az 54. Kékszalagért. A 2022-es év tervezése már elindult, a fejlesztési elképzeléseinket szeptember elején fogjuk a mérnök csapattal egyeztetni, illetve a tervezést elindítani. Van már olyan 2022-es fejlesztési projektünk, amelyet már az idei évben a nyár elején elindítottunk, mivel az egy nagyobb falat, ha sikerül megvalósítani. Mindent figyelembe véve, a csapatunk tagjai nagyon elkötelezettek azért, hogy a jövő évünk is legalább olyan sikeres legyen, mint az elmúlt két évünk volt. Azt gondoljuk, hogy most nagyon elkaptuk a fonalat!

 

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.