Fókusz - portré

A magyar America’s Cup csapat létrehozásának ötletét hangsúlyozottan gondolat-kísérlet jelleggel nekiszegeztük a magyar vitorlás sport három talán legeredményesebb alakjának. Az olimpiai Finn dingi osztályban világ- és kétszeres Európa-bajnok Berecz Zsombornak, a Repülő Hollandiban tizenháromszoros világ- és hatszoros Európa-bajnok Majthényi Zsombornak és természetesen az ötszörös földkerülő, szólóvitorlázó, Vendée Globe 5. és 8. helyezett Fa Nándornak.
A magyar America's Cup-részvételt gondolakísérletként vizsgáló cikksorozatunk újabb része a hajó után a csapatról szól. Az eredményes magyar Amerika Kupás szereplés nélkülözhetetlen eleme a megfelelő csapat, a jó vezető és legénység. Vajon ezen a téren hogy állunk? Végiggondoltuk, és megkérdeztük az AC futamait szakértőként közvetítő Kékszalag-győztes Vándor Róbert és Kaiser Kristóf véleményét is. Véletlenül mindketten szereztek már tapasztalatokat AC-hajókkal – még ha nem is épp olyanokkal, amelyekkel manapság versenyeznek. Íme, mire jutottunk.
Hogyan épül fel egy Amerika Kupás csapat, mik a felkészülés legfontosabb tanulságai, és vajon mennyire jelent már meg a vitorlázás csúcskategóriájában a mesterséges intelligencia? – többek között ezekkel a kérdésekkel igyekeztünk a Prada Pirelli csapat technikai gurujával, Martin Fischerrel beszélgetve feltérképezni egy esetleges magyar csapat lehetőségeit.
A repülő egytestűvel győzedelmeskedő Új-Zélandiak sikerét hozó 36. Amerika Kupát a Magyar Televízió is közvetítette. Meghívott szakkomentátorként Vándor Róbertet, a tavalyi Kék Szalag győztesét hívták meg a stúdióba, hogy élőben tudósítsa a nézőket a világ legrangosabb vitorlás versenyéről. A döntők után élménybeszámolóra kértük Robit.
A NAU 311-es és 330-as osztályok nyomdokaiba lépne Soponyai Géza legújabb fejlesztése, a NAU TEN, amelyet a korábbi modellekhez hasonlóan a szlovén Andrej Justin tervezett Sopiék elképzelései szerint. A hunsail.hu cikke bemutatja az új modell és egy kicsit a NAU és Soponyai Géza történetét is.
A 2020/2021-es Vendée Globe nem szűkölködött izgalmakban. Szinte az utolsó pillanatig nyitva állt, hogy mi lesz a befutók sorrendje, és az időjóváírások után ki lesz a valódi győztes. A jóváírások, és ezáltal a különleges végjáték oka Kevin Escoffier drámai hajótörése volt, amit a PRB skipperének, és a mentésben részt vevők interjúinak alapján rekonstruáltunk.
Időutazást szerveztünk, méghozzá nem is akármilyet. Egy napfényes kora októberi hétvégén felültettük a hazai nagyhajós vitorlázás új generációját megtestesítő Kaiser Kristófot – az übehájtech MKB-Prospex DC35-ös katamarán kormányosát – a Balaton egyik legemblematikusabb hajójára, a 76. évét taposó, ötszörös Kékszalag-győztes, és évtizedekig gyorsasági rekordot tartó Nemere II-re.
A balatonfűzfői Vándor Róbert hároméves korától édesapja jóvoltából mindig valamilyen hajón vagy azok közelében töltötte a nyarakat. 11 évesen kezdett el vitorlázni, most pedig arra a legbüszkébb, hogy beérett 10 évnyi munkája, és csapatával sikerült megnyerni a hőn áhított Kékszalagot. 2020. július 31-én hajnalban az RSM2 haladt át elsőként az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj balatonfüredi célvonalán. Élményekről, tervekről kérdezte a Likebalaton.hu a neves versenyzőt.
A Scholtz Imre által alapított, majd családi vállalkozásban működő manufaktúra több mint 50 év alatt közel 500 hajót készített. Az ország egyik legrégebbi hajóépítő famíliája – a trendekkel szembe menve – ragaszkodik a Balatonhoz illő daysailing vitorlások gyártásához, amelyeket azonban trendi elektromotorokkal szerelnek. Sikereikről, tévedéseikről és a jövőre vonatkozó terveikről meséltek a Vitorlázás Magazinnak.
„A jó vitorlázó legnagyobb fegyvere az alázat, itt sosem szabad elfelejteni, hogy a természet az úr!” – vallja Büki Gábor, aki nemrég meghívót kapott a magyar vitorlás válogatottba. A sportág csúcseseményének szánt Nemzetek Kupájában hazánkat a Sámánok képviselik.