Fókusz - portré

Hogyan épül fel egy Amerika Kupás csapat, mik a felkészülés legfontosabb tanulságai, és vajon mennyire jelent már meg a vitorlázás csúcskategóriájában a mesterséges intelligencia? – többek között ezekkel a kérdésekkel igyekeztünk a Prada Pirelli csapat technikai gurujával, Martin Fischerrel beszélgetve feltérképezni egy esetleges magyar csapat lehetőségeit.
A repülő egytestűvel győzedelmeskedő Új-Zélandiak sikerét hozó 36. Amerika Kupát a Magyar Televízió is közvetítette. Meghívott szakkomentátorként Vándor Róbertet, a tavalyi Kék Szalag győztesét hívták meg a stúdióba, hogy élőben tudósítsa a nézőket a világ legrangosabb vitorlás versenyéről. A döntők után élménybeszámolóra kértük Robit.
A NAU 311-es és 330-as osztályok nyomdokaiba lépne Soponyai Géza legújabb fejlesztése, a NAU TEN, amelyet a korábbi modellekhez hasonlóan a szlovén Andrej Justin tervezett Sopiék elképzelései szerint. A hunsail.hu cikke bemutatja az új modell és egy kicsit a NAU és Soponyai Géza történetét is.
A 2020/2021-es Vendée Globe nem szűkölködött izgalmakban. Szinte az utolsó pillanatig nyitva állt, hogy mi lesz a befutók sorrendje, és az időjóváírások után ki lesz a valódi győztes. A jóváírások, és ezáltal a különleges végjáték oka Kevin Escoffier drámai hajótörése volt, amit a PRB skipperének, és a mentésben részt vevők interjúinak alapján rekonstruáltunk.
Időutazást szerveztünk, méghozzá nem is akármilyet. Egy napfényes kora októberi hétvégén felültettük a hazai nagyhajós vitorlázás új generációját megtestesítő Kaiser Kristófot – az übehájtech MKB-Prospex DC35-ös katamarán kormányosát – a Balaton egyik legemblematikusabb hajójára, a 76. évét taposó, ötszörös Kékszalag-győztes, és évtizedekig gyorsasági rekordot tartó Nemere II-re.
A balatonfűzfői Vándor Róbert hároméves korától édesapja jóvoltából mindig valamilyen hajón vagy azok közelében töltötte a nyarakat. 11 évesen kezdett el vitorlázni, most pedig arra a legbüszkébb, hogy beérett 10 évnyi munkája, és csapatával sikerült megnyerni a hőn áhított Kékszalagot. 2020. július 31-én hajnalban az RSM2 haladt át elsőként az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj balatonfüredi célvonalán. Élményekről, tervekről kérdezte a Likebalaton.hu a neves versenyzőt.
A Scholtz Imre által alapított, majd családi vállalkozásban működő manufaktúra több mint 50 év alatt közel 500 hajót készített. Az ország egyik legrégebbi hajóépítő famíliája – a trendekkel szembe menve – ragaszkodik a Balatonhoz illő daysailing vitorlások gyártásához, amelyeket azonban trendi elektromotorokkal szerelnek. Sikereikről, tévedéseikről és a jövőre vonatkozó terveikről meséltek a Vitorlázás Magazinnak.
„A jó vitorlázó legnagyobb fegyvere az alázat, itt sosem szabad elfelejteni, hogy a természet az úr!” – vallja Büki Gábor, aki nemrég meghívót kapott a magyar vitorlás válogatottba. A sportág csúcseseményének szánt Nemzetek Kupájában hazánkat a Sámánok képviselik.
A 2018-as Volvo Ocean Race-et megnyerő Dongfeng csapatban is aktív tagként közreműködő Beyou sosem félt attól, hogy úttörő legyen, ha a vitorlázásról volt szó. Még mielőtt célba ért volna a 2016-2017-es Vendée Globe mezőnye, elhatározta, hogy új hajót épít a 2020-2021-es viadalra.
Nagyon rosszul viseli a kudarcot. Zavarta, hogy hiába a sok erőfeszítés és áldozat, a hajó mellett, a műhelyben töltött éjszakák… sokáig nem jöttek az eredmények. De éppen ez adott plusz motivációt Bali Istvánnak, az RSM2 technikai vezetőjének ahhoz, hogy minden eddiginél keményebben odategye magát az idei Kékszalagon. Az eredményt ismerjük: az RSM Sailing Team tizedik nekifutásra megnyerte a díszes Herendi trófeát. Igazi csapatmunka volt, az alázat diadala – mondja a Vitorlázás Magazinnak a Bali Racing alapítója, akinek szakmai tudása nélkül ez a siker aligha lett volna lehetséges.