Hogyan válasszunk hajót? – Tanácsok minden kategóriához

A hajóválasztásban segít a Vitorlázás Magazin december 8-án megjelenő Hajókatalógus Extra különszáma, amely 175 típust mutat be az érdeklődőknek – és persze sok egyéb gyakorlati tudnivalóval is szolgálunk. Előzetesként íme néhány tanács azzal kapcsolatban, hogy mit érdemes átgondolni a döntés előtt.

Szöveg: Vitorlázás Magazin, Kép: Hanse, Bavaria, Balaton Boat Show

Tavasszal már késő új hajó után nézni. A Vitorlázás Magazin rendszeres tél végi piacfelmérő cikkei készítésekor minden évben ugyanaz a kép bontakozik ki: a legtöbb gyártó általában csak őszre, vagy egyenesen a következő szezonra vállalja az újdonság szállítását. Aki hajót cserél, vagy első hajóját veszi, annak az ősz a legjobb időszak erre.

De vajon milyen szempontokat vegyünk fontolóra a fellelhető modelleket vizsgálva? Nos, ez minden esetben a tudásszintünk, a pénztárcánk és a felhasználás jellegével összefüggő igények közti finom egyensúly megtalálásának kérdése. A helyzet nehéz, akár használt, akár új hajóról van szó, hiszen hiába igyekszünk csak bizonyos keretet fordítani erre a célra, hamar azon kaphatjuk magunkat, hogy alig kicsivel többért nagyobb modellt vagy jobban felszerelt verziót is kaphatnánk. Így aztán rászánjuk magunkat a büdzsé emelésére, majd ismét azt látjuk, hogy csak egy kicsivel többért még nagyobb vagy még jobban felszerelt hajót kaphatnánk… És így megy ez a végtelenségig. Pontosabban addig, amíg a családi kassza engedi.

A piaci szereplőkkel beszélgetve nehéz ma egyértelmű trendet felismerni a forgalom legnagyobb részét kitevő, második-harmadik hajójukat beszerző vásárlók között. a sportos NAU hajókat gyártó Soponyai Géza például arról számolt be, hogy szerinte mind többen ülnének át bútorszállítóból (értsd: túrahajókból) sportos rohanógépekbe. Más (túrahajó) forgalmazók szerint azonban inkább az ellenkező trend a jellemző.

Bármelyik csoport tagjai legyenek is többen, ha hajót váltunk, ne foglalkozzunk azzal, merre megy a tömeg. Az a fontos, hogy olyan hajót szerezzünk be, amely valóban a tényleges igényeinket szolgálja ki. Csábítóak lehetnek a nagyobb hajók, de ha van balatoni nyaralónk, fölösleges bevállalni a nagyobb méretből adódó drágább fenntartási költségeket és a nehezebb manőverezhetőséget.

Bár egyre nagyobb hajók jelennek meg a hazai kínálatban, de az igazán tapasztalt vitorlázók mind azt hangoztatják, hogy maximum 30-38 lábas hajók valók a Balatonra. Csupán divatból ne válasszunk ennél nagyobbat!

Használt hajó vásárlásakor alapszabály, hogy érdemes inkább a kicsit drágább, de jobb állapotú bárkát választanunk. Akinek már van némi tapasztalata hajófelújítással, az tudja, hogy micsoda útvesztő és pénznyelő lehet egy ilyen projekt. (Elrettentő példának lásd a Vitorlázás Magazin 2017/4-es számának cikkét a témában!) Kivéve persze, ha éppen ezt szeretjük, hiszen vannak olyan vitorlázók, akik leginkább barkácsszakkörnek tekintik hobbijukat. Ők akkor jönnek igazán kapóra, ha épp el akarjuk adni levedlett régi kedvencünket.

Szintén használt hajónál fontos szempont a motor – értelemszerűen elsősorban túrahajók esetében. A fartükörre szerelt külmotor előnye, hogy könnyű karbantartani, esetleg cserélni – de ezek nem túl izmosak, és nagyobb hullámzás esetén könnyen vízszint felé kerül a propellerük. Vagyis végső soron pont olyankor (viharban) nem számíthatunk rájuk eléggé, amikor kellene. Nagyobb hajók (25-27 láb felett) csakis a beépített motor lehet jó megoldás. Ennek állapotát célszerű nagyon gondosan felmérni, hiszen az esetleges csere nagyon komoly összegeket emészthet fel.

Ezeket fontoljunk meg a hajó kiválasztásakor:

Versenyezni vagy túrázni szeretnénk inkább?

Újat, vagy használtat keresünk?

Mekkora hajót tudunk magabiztosan kezelni?

Mennyit szánunk rá?

Mennyire fontos a komfort? (Mennyi időt töltünk rajta, jellemzően mennyien leszünk?)

Melyek a legfontosabb extrák, amelyekre tényleg szükségünk van?

Sporthajók kiválasztásakor ezeket érdemes megvizsgálni:

Milyen minőségi szintet képviselnek a főbb egységek – úgy mint az árbóc, a csörlők, stopperek, stb.

Mekkora a minimális versenyszemélyzet létszáma? Lesz-e mindig teljes legénységünk rá?

Milyen bekötési pontok vannak rajta kialakítva – vagyis milyen és mennyi vitorlát tudunk rá felhúzni? Van-e például orrsudár – vagy kialakítható-e? Elfér-e elől két roller?

Akkor is fontos, hogy legyen kellően vitorlázható legyen a hajó, ha eleinte nem tervezzük teljes vitorlázattal használni. A lényeg, hogy erre később legyen lehetőségünk, ha nem akarunk a megfelelő bekötési pontok és kötélvezetések, vagy azok helyének hiánya miatt újra váltani.

Túrahajók kiválasztásakor ezeket érdemes megvizsgálni:

Mennyire egyszerű kezelni a hajót?

Milyen fontos extrákhoz ragaszkodunk? (Önváltó fock, bimini, sprayhood, stb.)

Mennyi tárolóhely áll rendelkezésünkre?

Valóban szükségünk van-e konyhára/zuhanyzóra – vagy praktikusabban is ki tudjuk használni az arra szánt teret?

Mekkora és mennyire kényelmes a kokpit? Mennyien tudunk kényelmesen helyet foglalni rajta?

Mennyire könnyű a vízbe jutni a hajóról?

VM-tipp: Járjuk körbe a témát és a kínálatot, tanulmányozzuk a szakirodalmat, és ha lehetőség adódik, próbáljuk ki a jelölteket vízen, menetben is, ne csak a kiállításon járjuk körbe őket. Amennyiben bármilyen kétség támad, kérhetjük szakértő segítségét, beszélgethetünk a kereskedőkkel és az adott márkákat már használó tulajdonosok.

A Vitorlázás Magazin Hajókatalógusát itt rendelheted meg:

http://lapcentrum.hu/magazinok-80/vitorlazas-magazin-hajo-extra-kulonszam-1360

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink