- Gibbs Quadski
Az összes úszó négykerekű közül a Gibbs Quadksi-je a legszórakoztatóbb jármű. A 2012-ben bemutatott úszó quad szárazon-vízen egyaránt 72 km/h sebességgel képes közlekedni, és kerekeit felhajtva mindössze 5 másodperc alatt vált át úszó üzemmódra.
- Amphicar
Az egyik legrégebbi, legsikeresebb és legismertebb kétéltű autó a német Amphicar, amelyet 1961-ben mutattak be a nagyközönségnek. A gyártó lübecki székhelyű Quandt Group elsősorban az amerikai piacokhoz fűzött nagy reményeket – de ezek nem váltak be. Mindössze négy évig készült a modell és alig négyezret gyártottak belőle – ám még ezzel is az egyik legnagyobb példányszámban készített kétéltűnek minősül.
- Gibbs Aquada
Az Aquada nem csak az új-zélandi Gibbs cég legsikeresebb terméke, hanem egyben a világ legelterjedtebb és legjobban használható kétéltűje is. A közúton 160, vízen 50 km/h-ás sebességgel száguldó Aguada 2004-ben jelent meg a piacon – meglehetősen feltűnő belépővel, hiszen a milliomos Richard Branson átkelt vele a La Manche csatornán. Azóta rengetegen megtették vele ugyanezt.
- Rinspeed Splash
A sportkocsik tuningjára specializálódott svájci Rinspeed 2004-ben, a Gibbs Aquadával egyszerre állt elő saját kétéltű modelljével. A Splash egy bonyolult hidrofoil-rendszer segítségével, a vízből kiemelkedve úszik 50 km/h-ás sebességgel, közúton pedig 200 km/h-ás tempóra is képes. A környezetbarát, földgáz hajtású járműbe 750 ccm-es, kéthengeres turbós motort építettek be.
- Lamborghini Countach SeaRoad
A lista hatodik helyezettje nem sorozatgyártású modell – a Lamborghini Countach a sok más mellett hajók tervezésével is foglalkozó Mike Ryan alkotása. A különleges ballaszt-rendszerrel felszerelt szuper-sportkocsi emelőszárnyakat is kapott. Tekinthetjük látványos és fantasztikus alkotásnak, vagy akár az ipartörténet egyik legértelmetlenebb végtermékének is – hiszen célközönségét legfeljebb egyetlen személyben lehetne meghatározni. Vagy legalábbis elég nehéz elképzelni, hogy James Bondon kívül másnak is szüksége lenne egy méregdrága, úszó szuper-sportkocsira, amely vízben és közúton egyaránt legfeljebb közepes menettulajdonságokkal rendelkezik…
- Gibbs Humdinga
Amilyen haszontalan és öncélú jármű volt a lista hatodik helyezettje, olyan hasznos a mentőszolgálatok mára már széles körben alkalmazott öszvérje, a Humdinga. A Gibbs Technologies öt éve állt elő az állandó összkerékhajtású, 350 lóerős, 65 km/h-ás maximális úszósebességgel rendelkező haszonjárművének prototípusával. Az ötszemélyes gép azonnali sikert aratott: mentőszolgálatok mellett hadseregek is előszeretettel alkalmazzák.
- Hydra Syper
Az 1961-es Amphicar méltó mai utódja a Cool Ampibious Manufactures International (CAMI) terméke, a Hydra Spyder. A sportkocsik és a csónakok formavilágát és tulajdonságit keresztező járművet egy brutálisan erős, hatliteres, V8-as, 400 lóerős motor hajtja, szárazon 200 km/h, vízen pedig 85 (!) km/h végsebességgel. A tetszetős kabrió az egyik legnépszerűbb, ma is gyártásban lévő típus a világpiacon.
- Dobbertin HydroCar
A Dobbertin kétéltűje az úszásképes autók Transformers-verziója, hiszen alumínium és saválló acél karosszériája gombnyomásra alakul át „Water” vagy „Land” üzemmódra. Az első ránézésre ittas sci-fi-rendezők rémálmából előlépett robotnak látszó jármű megjelenésének megfelelő brutális teljesítményű (762 lóerős) Chevrolet-motor kapott. Vízben négyágú hajócsavar segítségével közlekedik.
- Sea Lion
Az Oroszlánfóka névre keresztelt, szuper-sportkocsis formavilágú egyedi járművet, azzal a céllal építették, hogy vízen, közúton és terepen egyaránt a leggyorsabb legyen a kategóriájában – vagyis nem csupán két- hanem inkább „hároméltű”. Aszfalton 201 km/h-s sebességre képes, ami nem hangzik éppen kiemelkedőnek, de nem is rossz, ha figyelembe vesszük, hogy terepen is remekül megállja a helyét. „Hajó” üzemmódban 96 km/h-ás tempót képes elérni – ami vetekszik a legjobb motorcsónakok tempójával.
- WaterCraft Panther
Az Oroszlánfókához hasonlóan a lista első helyezettje is egy állatról kapta a nevét: a Panther, vagyis Párduc a kaliforniai Dave March alkotása, aki olyan járművet igyekezett tervezni, amely szárazon és vízen azonos sebességre képes. Ez ugyan nem teljesült, hiszen a Panther közúton 200 km/h-val képes száguldani, míg vízen „csak” 96 km/h a végsebessége, ennek ellenére nagyszerűen sikerült, remekül használható kétéltű. Az első ránézésre egy Jeep és egy csónak összepréselt makettjének tűnő Panther az egyik legnépszerűbb magánhasználatra tervezett kétéltű.
Az első kétéltűek
Ahogyan a legtöbb technikai innovációt, úgy a kétéltű autókat is a hadiiparnak és a második világháborúnak köszönhetjük. A német hadsereg alkalmazott először úszóképes járművet a folyami átkelésekhez. A Tpye 166 Schimmwagen Ferdinand Porsche Bogárhátúján alapult. Az utcai autóból Erwin Komenda fejlesztette ki a csónaktesthez hasonló karosszériával felszerelt katonai változatot, amelynek nagy előnye az volt, hogy alapvetően a nagy szériában gyártott alapmodellre épült, így könnyű volt előállítani. Az alig több, mint 900 kilogrammos jármű csak hátramenetben és egyes sebességfokozatban haladhatott 4×4 hajtással. 1,3 literes, 25 lóerős motorjával vízen és szárazon is csak evickélt, de a felhasználási céljaira megfelelt.
A szövetségesek is használtak könnyű kétéltű járművet a háborúban. A Ford GPA a remekül bevált Willy’s Jeep „átirata” volt – de az alapjait adó legendás járművel ellentétben az úszó változat nem bizonyult kiváló technikának. Jó 200 kilogrammal nehezebb volt, mint a németek Schimmwagenje, a katonák szárazföldön lassúnak és nehézkesnek találták, úszóképességét nem sokra tartották. Ennek ellenére 12,500 példány készült belőle – vagyis alighanem több, mint az összes kétéltű autóból mindmáig együttvéve!