Peter Harburg Black Jack nevű maxija haladt át elsőként a célvonalon a 2021-es Rolex Sydney Hobart versenyen. A győztes ideje 2 nap, 12 óra 37 perc – ami szép eredmény, de persze messze elmarad az eddigi leggyorsabb futam 1 nap 9 órás idejétől, amit a Commanche nevű maxi állított fel 2017-ben. A hajó 2009 után másodszor diadalmaskodott a déli félteke legrangosabb versenyén.
A line of honours (vagyis abszolút befutó) szerinti második helyen Christan Beck LawConnectje ért célba Seng Huang Lee Scallywag-je előtt. A handicap szerinti (vagyis a valódi sorrendben) Matt Allen Ichi Ban-je diadalmaskodott, immár harmadszor.
Az Ichi Ban tulajdonosa, Matt Allen nem mellesleg egy óvásnak is köszönheti, hogy hajója (megosztott) rekordnak minősülő harmadik győzelmét is megszerezte a versenyen. Nagy riválisuk, az előttük hajózó Celestial nevű TP52-es másfél óráig nem volt elérhető VHF rádión – holott a szabályok szerint maximum 15 percen belül a hívás után válaszolni kell. A bajt maguknak köszönhették: egyszer csak (hamis) vészjelzést adott le a legénység egyik tagjának mentőmellénye, amit a versenyigazgatást természetesen észlelt, és azonnal érdeklődtek, szükség van-e mentésre. Mivel nem feleltek, a Quest és a látótávolságra hajózó Ichi Ban is hívni kezdte őket. Eredménytelenül. Végül az Ichi Ban rakétajelzésére reagáltak. Bár a Celestial végül az Ichi Ban előtt ért célba (tehát az előnyszámítás szerinti versenyben valójában nyert), Allenék természetesen óvást nyújtottak be, amelynek eredményeképpen a vetélytárs hajó 40 perces időbüntetést, az Ichi Ban pedig három perces jóváírást kapott (a rakéta fellövéséért). Így lett az Ichi Ban a győztes.
A 76. verseny hozott izgalmakat, hiszen az élen sokáig az erős szélben egyébként is esélyesebbnek tartott LawConnect hajózott, a Black Jack a Bass Strait-ben előzte meg, amikor a szél gyengülni kezdett és trükkösebbé vált. Persze, ehhez az kellett, hogy a Mark Bradford által kormányzott hajó mindvégig közel tudott maradni a LawConnecthez az annak jobban kedvező erősszeles szakaszon.
A Balck Jack végül mindössze 12 mérföldet adott a LawConnectnek és 17-et a Scallywagnek – ami azért elég jól jelzi, hogy nem igazán fért bele hiba az élmezőnyben. Persze, ez a befutó azért közel sem volt olyan szoros és izgalmas, mint az eddigi legszorosabb, amelyet 1982-ben láthatták a nézők, amikor is a győztes Condor mindössze 7 másodperccel előzte meg a másodikként beérő Apollót. De szoros versenyt hozott a 2001-es regatta is, amikor is 47 percen belül ért célba az első 6 hajó. 2021-ben azonban már több mint egy nap volt a különbség az első és a hatodik helyezett között, ami már cska azért is különösen figyelemre méltó, mert a hatodik helyen pont az összetettben győztes Ichi Ban ért célba, egy órával megjavítva 2019-es idejét.
A verseny elején fújó erős szél alaposan próbára tette az amúgy sem túl népes mezőnyt: a 71 hajóból hatan már az első órákban kiestek, a harmadik napra pedig már csak 41 egység maradt versenyben. Az indulók létszáma nem csupán az 1994-ben rendezett 50. Sydney-Hobart 376 hajót számláló mezőnyétől maradt el jelentősen, hanem a 75. regatta száz fölötti indulólétszámától is. Az ok persze kézenfekvő: bár a 2021-es versenyt nem kellett törölni a járványhelyzet miatt, mint az egy évvel korábbit, de a covid továbbra is óvatossá tette a résztvevőket, és csak a legelszántabbak vállalkoztak az indulásra.
Bár a 2021-es kiesőráta bőven meghaladta az átlagos 17,4 százalékot, de még így is sokkal kisebb volt, mint az 71 százalékos lemorzsolódás, amelyet az 1984-es versenyen láthattunk. (De éppenséggel említhetnénk itt az 1998-as versenyt is, amikor is hatan meghaltak és 5 hajó merült el, és a 115 indulóból mindössze 43 hajó ért célba.)
A verseny még tart, a folyamatosan frissülő eredménytáblát itt lehet megnézni.
Szöveg: Vitorlázás Magazin, Kép: Rolex Sydney Hobart, Australian Yacht Club