WASZP: élmezőnyben a magyarok Ausztráliában

A repülő egytestű, egyszemélyes Waszp osztály ausztrál bajnokságán és a világbajnokságon is az első hétben végzett Szamódy Tamás.

A repülő egytestű, egyszemélyes Waszp osztály ausztrál bajnokságán és a világbajnokságon is az első hétben végzett Szamódy Tamás.

Kiváló magyar eredmények születtek január végén az ausztráliai Perthben egy, a Balatonon bőven extrémnek számító hajóosztály nemzeti bajnokságán és világbajnokságán. Szamódy Tamás, a repülő egytestűek magyarországi úttörője a helyszínen bérelt hajóval indult mindkét versenyen és a világbajnokságon futamot is tudott nyerni – derült ki a hunsail.hu beszámolójából.

Perth pompás helyszín, minden délután megjön a Fremantle Doctornak nevezett szél, ami 15-ről 25 csomóig megy föl. A futamokat a Swan-folyó öblében az óceántól pár kilométerre rendezték. Szinte teljesen sima vízen versenyeztek, ami a legjobb a repülő hajóknak. “Azért ezen a sima vizen is föl lehet borulni. Kicsit nem figyel az ember, jön egy nagyobb hullám, vagy lelassul halzolás előtt, leesik a hajó és orra borul” – írta beszámolójában Szamódy Facebook oldalán. Nem túl hosszú egy futam, 6 perc kreuz, 3 perc hátszél és ebből két kör.

A vébé felvezető versenyének számító 6 futamos ausztrál bajnokságon hetedik lett. Az osztály világbajnokságának számító, International Games-nek nevezett versenyt – mivel a Waszp még nem ISAF hajóosztály, ez felel meg a világbajnokságnak – pedig az ötödik helyen zárta. A 12 futamos vébén ötödikként kezdett, fokozatosan csúszott vissza a hetedikre, majd az utolsó előtti napon sikerült 2., 6. és 1. helyeket elérni. Az utolsó napra csak egy futam maradt, a mögötte álló korábbi Laser Radial világbajnok Tristan Brown futott be elsőnek, Szamódy elé is került volna, de kizárták korai rajt miatt. A magyar versenyző végül 59 hajóból ötödikként fejezte be a versenyt.

A Waszp ugyan repül de nem közelíti meg a full-carbon moly sebességét, “mondhatjuk, hogy a 49errel azonos teljesítményre képes”. Az egytestű repülő kishajót mindig luvba kell dönteni, kreuzban annyira, hogy a kiülő keret épphogy ne érje el a vizet, hátszélben kevésbé, de még mindig luvba. A hajót a kormány és svert végén lévő vízszintes uszony (foil) emeli ki a vizből. Kreuzban 10-15 csomót ér el, hátszélben 15-25 csomóra képes, a nagyobb sebesség alapból jobban emeli a hajót.

A Budapest Boat Shown látható lesz egy Waszp és egy Mach 2 carbon moly is.

Fotó: Drew Malcolm, Szamódy Tamás Facebook

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.