VG: sima nap + egy árbóctörés

Nagyjából három részre szakadva, 17-21 csomós tempóval vitorlázik a passzátszéllel a Vendée Globe mezőnye. A körülmények ideálisak, mégis újabb komoly műszaki gond akadt az egyik hajóval: eltört Nicolas Troussel árbóca.

Alex Thomson továbbra is az élen immár egy napja nyugodt, remek körülmények között, őt Jean La Cam követi a második helyen. „A tenger sima, a hajó úgy csúszik, mint vízcsepp az olajfolton, az ég teli van csillaggal. Nagyon jó érzés, hogy végre nyugodt körülmények vannak ebben a brutális világban” – adott betekintést Le Cam az elmúlt órák viszonyaiba. Mögötte a hatalmasat hajrázó Thomas Ruyant (LinkedOut) és Charlie Dalin, majd Kevin Escoffier következik egyre közeledve a Yes We Cam-hez, de Le Cam igyekszik beosztani előnyét.

A megváltozott állás azt jelzi, hogy a technika mostanra utat tört, hiszen míg előző helyzetjelentésünkben még arról számoltunk be, hogy az első négy helyen vitorlázó hajókból mindössze egy, az élen álló Hugo Boss rendelkezik emelőszárnyakkal, addig mára sokat változott a kép: már csak a veterán Le Cam maradt az élbolyban „bajuszok nélküli” hajóval. És mivel jó 1,5-2,5 csomóval lassabban is halad, mint vetélytársai, 1-2 napon belül sokan utolérhetik és megelőzhetik – hacsak nem húz elő ismét valami újabb trükköt a tarsolyából a mezőny korelnöke. Thomson pedig egyelőre senkitől sem zavartatva száguld az élen…

Az egyenletesen fújó szél és az immár simább tenger ellenére a Vendée Globe továbbra sem sétagalopp, hiszen egy újabb műszaki problémával indult a hétfő: Nicolas Troussel (Corum L’Épargne) hajója árbóctörést szenvedett 260 mérföldnyire a Verde szigetétől. Bár első hallásra meglepőnek tűnhet, hogy az IMOCA 60-asok számára ideálisnak mondható, 20 csomó körüli tempó mellett ez hogyan fordulhat elő, valójában az eset nem éppen rejtélyes. A korszerű foilrendszerrel felszerelt Corum L’Épargne az egyik legújabb hajó a mezőnyben. Ezeket a hajókat úgy tervezték, hogy rendre kiemelkedjenek a vízből – és ebből következően néha vissza is csobbannak. A hirtelen megnövekvő közegellenállás ilyenkor erőteljesen lelassítja, lefogja a hajót. Pont emiatt aggódtak sokan, hogy rendszeresek lesznek az uszonytörések a verseny során. De nemcsak a foilerek, hanem az árbóc is jelentős túlterhelésnek van kitéve ilyenkor – ami, mint látjuk, még ilyen közepesnek mondható szélviszonyok mellett is töréshez vezethet. Troussel hajója csak a nyáron készült el, így nagyon kevés lehetőség volt tesztelni, ezért szkippere a versenyen igyekezett kitapogatni a határokat. A francia vitorlázó nem sérült meg a baleset során, de fel kell adnia a versenyt.

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.