Ki nyeri az idei Kékszalagot? Természetesen ez a mostani lapszámunk egyik legidőszerűbb és legtöbb figyelemre igényt tartó témája. A verseny most is hozhat néhány olyan pillanatot, amilyeneket a Kékszalag a fotósok szemével című összeállításunkban mutatunk be a szakma néhány nagyágyújának képein keresztül, de a másik kapcsolódó, Ruják István tollából származó esélylatolgató írásunknak már a címe (Rendkívüli Kékszalag) is sugallja, hogy az idei kicsit más lehet, mint az eddigiek.
Sok más hatása mellett a járvány rávilágította a környezetünk fontosságára is, így ezzel a témával több cikkben is foglalkozunk. Kollmann András nagyszerű fotóival és Álmok a szemétdombon című riportjával bemutatjuk például, hogy mi történik az egykor szebb napokat látott hajókkal. De vajon Ki felel azt elhagyott hajókért? – teszi fel a témához kapcsolódó kérdést jogi szakértőnk, dr. Csicsely Tamás – és meg is válaszolja. Talán úgy végzik, mint az a rengeteg Gyilkos műanyag, ami a tengerbe kerül, s amiről Zöld Sarok rovatunkban olvashatnak, közvetlenül a Klímaváltozás a Balatonon című írásunk mellett. A két téma ugyanis (majd látni fogják) nem választható el egymástól.
De nemcsak aggodalmainknak adtunk hangot több cikkben is a környezettel kapcsolatban, hanem igyekszünk megoldásokat, alternatívákat is javasolni. E gondolat szülte az E-verseny a Balatonon át című írásunk alapötletét, amelyben az elektromos autók és hajók használatának gyakorlati tapasztalatait osztjuk meg önökkel. Hasonló szupermodern e-járművek versenyéről régen még csak nem is álmodhattunk volna, hiszen volt, amikor még egy mogyorófaág is megtette árbócnak, s lepedőből lett vitorla… Ezekről az élményekről mesél Bán István Széllel bélelt kalandok évszázada című írásában, amely három balatoni vitorlás-generáció családregényének tükrében mutatja be, mennyit változott ez a sport az idők folyamán.
Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy csak a Balatonon van vitorlás élet, holott ott van például a Tisza-tó is, még ha erről kevesebb szó is esik nálunk. Ezen igyekszik változtatni Jászberényi Attila Viziparadicsom az Alföld közepén című régióbemutatójával. A gyönyörű tó mellett bemutatunk sok más érdekességet is, Szívből jött hajók mesterei című írásunkban például a Flaar hajók alkotópárosát, Déry Attilát és Mezey Zoltánt, illetve az MKB-Prospex fiatal és sikeréhes csapatát (amely egyébként az idén a Vitorlázás Magazin médiatámogatását is élvezi). Utánajártunk annak is, Hogyan újítsuk fel a fedélzetet, és Nádasdy András technikai szakértő is hasznos tippeket ad Így előzhetjük meg a legtöbb motorhibát című írásunkban, de eláruljuk azt is, mi a Biztonságos kikötés titka.
Hosszasan sorolhatnánk még, hogy milyen érdekes cikkekkel készültünk mostani, minden korábbinál több tartalmat kínáló, 16 oldallal bővített terjedelmű lapszámunkban, de inkább fedezzék fel Önök, mi fért még el 132 oldalon… Jó olvasgatást!
És persze: jó szelet!