A repülő hollandi osztály hétfőn, Balatonföldváron rajtoló Európa-bajnokságára közel 100 hajót várnak a szervezők. A rendező kilenc futamot írt ki, naponta kettő, legfeljebb három rendezhető. Négy futam után érvényes a bajnokság, öt futamtól egy kieső futam számolható, nyolc futamtól már a két legrosszabb eredmény dobható.
Ausztria, Horvátország, Csehország, Dánia, Spanyolország, Svájc, Anglia, Németország, Olaszország, Hollandia, Lengyelország, Románia, Oroszország, Szlovénia, Ukrajna és az Egyesült Államok és persze Magyarország versenyzői állnak rajthoz. Hétfőtől a futamokat a klasszikus olimpiai háromszög pályán bonyolítják le, amin akár tíz kilométert is meg kell tenniük a hajóknak egy-egy összecsapáson.
A magyar címvédő Majthényi Szabolcs-Domokos András párossal szemben esélyesként indul a dán Bojsen-Møller testvérpár, közülük a kormányos Jørgen 1988-ban olimpiai bajnoki címet nyert Christian Grønborggal, majd négy évvel később 1992-ben Barcelonában bronzot szerzett testvérével, Jens Bojsen-Møllerrel és több világbajnoki címet is elhoztak az osztályban. A holland Enno Kramer és Ard Geelkerken már a Balatonon is nyert vb-t, az osztályban kétszeres világbajnokok és ismerik a magyar vizeket.
Több német egység is jó eséllyel indul, a Kilian König kormányozta egység korábban már világbajnoki dobogós helyig jutott, Samuel Markhoff és Lars Stöckmann szintén a legjobb német egységek közé számítanak, számos dobogós eredménnyel. Nem tévesztjük szem elől a Borowski testvéreket, közülük Jörn 470-es osztályban európa-bajnok és világbajnok is volt a ’80-as években, de hollandiban is felléptek már a dobogóra. Dirk Bogumil és Michael Lisken ex-keletnémet versenyzők, ők nagyon jól ismerik a Balatont és kifejezetten gyenge szeles menők. Olaszországból a Vespasiani testvérek fogják most is erősen ostromolni a dobogót, ők jelenleg a legfiatalabb egység és világbajnokságon már érmesek is voltak.
***
A Repülő Hollandit 1951-ben tervezte Hollandiában Uus Van Essen és Conrad Glücher, és a hajózás nagyon új irányzatát, perspektíváját mutatta meg az akkori osztályok között. Kétszemélyes, egytestű versenyhajó, súlya 130 kg, hossza 20 láb, azaz 6,06 méter, 1,78 m széles, összvitorlázat 39,6 m2 (orrvitorla, nagyvitorla és hátszélvitorla). 1960 és 1992 között olimpiai osztály. A kezdeti időkben hagyományos technikával készültek a hajók, fából és organikus textil vitorlákkal szerelték, ma már a high-tech anyagok a meghatározóak, karbon hajók, árbócok és vitorlák.
Az Eb mezőnyében igazi csemegék is felbukkannak, lesz itt teljesen fa hajó ami az osztály időutazását szemlélteti és Majthényiék, valamint az élmezőny teljesen szénszálas anyagból készült hajói, amik már egészen más dimenzióba lendítették ezt a klasszikus formát.
A Detre fivérek 1980-ban ezzel a hajóval érték el Moszkvában a vitorlázásban a mai napig legjobb magyar olimpiai eredményt, a bronz érmet. A Pomucz Tamás-Argay Béla páros 1989-ben balatonfüredi rendezésen nyerte el az európabajnoki címet (ezen a versenyen a Litkey Botond-Köles Gábor kettős az 5. helyen végzett), ezzel az eredménnyel egy újabb lökést adtak az akkori utánpótlásnak és az akkor egyik olimpia osztály hazai fejlődésének.