HAJÓBEMUTATÓ: GREENLINE 39 EDrive

Alig pár éve, hogy felbukkantak az elektromos hajók a Balatonon, máris megjelentek a kifejezetten a magyar tengerre fejlesztett típusok. A Greenline 39 EDrive pozitív benyomást tett ránk Koperben, a hajó első menetpróbáján.

Szöveg: Simon István Kép: Török Brigi/BrigiPix

Hát, ezt is megértük! Alig pár éve, hogy megpillanthattuk az első e-jachtokat a Balatonon, az elektromos hajtás népszerűségének villámgyors növekedése oda vezetett, hogy a Greenline bemutatta 39-es sorozatának EDrive változatát, amelyet kifejezetten a magyar szabályozásnak megfelelően fejlesztettek ki. A gyártó két évvel ezelőtt mutatta be új 39-es sorozatát, a légnépszerűbb hibrid változatból (amely 220 lóerős Volvo Penta, illetve 370 lóerős Yanmar dízelmotorral választható, ezeket kötötték össze a Siemens 10 kilowattórás elektromotorjával) azóta közel 250 példányt talált gazdára a világon. A tisztán elektromos hajtású változat – amely a Greenline 39 EDrive nevet kapta, és amelynek világpremierjét tavaly szeptemberben a kenesei Balaton Boat Show-n tartotta a gyártó – másfél évvel később készült el, és januártól már idehaza is elérhető. Miután a jachtok Szlovéniában, Japec és Jernej Jakopin világhírű hajóépítő műhelyében (J&J) készülnek, kézenfekvő volt, hogy a gyártó a Koperi-öbölbe szervezte az elektromos cruiser exkluzív sajtóbemutatóját.

Akksik a BMW-től

Modern forma, áramvonalas kialakítású hajótest, tágas, fényes kokpit – a 39-es első pillantásra roppant vonzó teremtés. Mégis, mi érdekli legjobban a vitorlamentes vízi kikapcsolódásra vágyó balatoni hajóst? Hát persze, hogy a hajtómű! Ezt a hajót egy 50 kW-os Torqeedo elektromos motorral, illetve két, egyenként 40 kilowattóra teljesítményű lítium-ionos akkucsomaggal szerelték fel – utóbbi a BMW i3 elektromos kisautóból lehet ismerős.

Az akkumulátorok töltéséről menet közben a tetőn elhelyezett, összesen mintegy 7 négyzetméter felületű napelemek gondoskodnak. A hat napelem 7,2 kilowatt energiát termel egy óra alatt, ami elegendő a Greenline 39 klímaberendezésének és egyéb kényelmi felszereléseinek (ezekre később visszatérünk) az üzemeltetéséhez. Ebben a kategóriában ez az első hajó, amely alapfelszerelésként kínálja a kétirányú, hűtésre és fűtésre egyaránt alkalmas klímát, lehetővé téve a téli, kora tavaszi vagy őszi hajókázást is. A hajó víztartályai a parti vízhálózathoz csatlakoztatva könnyen feltölthetőek, hasonlóan a 220 volttal működő elektromos rendszerhez.

Tágas, világos, otthonos

A teraszként is felfogható hátsó fedélzetet 4 négyzetméterrel toldották meg, ami érezhetően megnöveli a térhatást. A kokpit hátsó fala távirányítóval nyitható és csukható, felnyitása után – a hatalmas üvegablakoknak és az elektromosan mozgatható napfénytetőnek is köszönhetően – kellemesen tágas, világos fedélzet tárul elénk. Külön figyelmet szenteltek a tervezők a dekken történő akadálymentes közlekedésnek. Ezt a koncepciót nevezi a Greelnline „One Level Living”-nek (jelentése nagyjából: egyszintes élettér), melynek lényege, hogy lépcsők, küszöbök és egyéb szintemelkedés nélkül juthatunk el az orrkabinból a „nappalin” keresztül a hátsó teraszra.

A „One Level Living” kialakítás másik előnye, hogy ez által alacsonyabbra került a hajó vízvonala (egyben a súlypontja is), ami a hajótest hidrodinamikai kialakításával párosulva könnyű manőverezést tesz lehetővé. Két szintváltozást azért mégis találhatunk: az egyik egy apró falétra, amely a vezetőülésbe való fellépést segíti, a másik pedig a hajó gyomrába, a hálókabinokhoz, illetve a fürdőszobába vezető lépcsők. A „kapitányi székből” egy kisebb üvegajtón keresztül is kijuthatunk a külső fedélzetre – ilyenkor azért nem árt vigyázni, a nyúlánkabbak ugyanis beüthetik a fejüket a tetőmerevítő peremébe.

Mi rejlik a dekk alatt?

A háromféle fából, illetve színárnyalatból (tíkfa, sötét és világos tölgy) választható borítású bútorzat között helyet kapott egy meglehetően nagy, 224 literes konyhai hűtő (fagyasztóval), amelynek energiaellátásáról a már említett napelemek, illetve két 12 voltos Victron átalakító gondoskodik. Külön generátorra tehát nincs szükség, ahogyan fix bútorzatra sem: a sarokülőkön és az állítható lapmagasságú asztalon kívül más bútordarab nem akadályozza a szabad mozgást a fedélzeten. Ötletes megoldás a konyhai munkalapba süllyesztett, távirányítással kiemelhető LCD tévé (ebből az orrkabinban is találhatunk egyet), a beépített mikrohullámú, illetve indukciós sütő, amelyek az otthonosság érzetét keltik.


A precíz kidolgozású orrkabinban visszaköszön a J&J 35 éves tervezői tapasztalata. Még decemberben is rengeteg fényt és elegendő helyet találtunk két átlagos növésű felnőtt számára, a V alakban elhelyezett ágyak pedig összetolhatók franciaágyá. Az oldalsó kabinban már szűkösebb a hely, ezt inkább a gyerekeknek ajánljuk. Tetszett viszont, hogy a fürdőkabinban a mosdótál és WC mellett üvegajtóval elválasztott állózuhanyzó található, ahol felfrissülhet az ember egy kiadós balatoni (nap)fürdőzés után.

Komfort a fedélzeten

„Több száz felhasználói visszajelzés alapján világosan láttuk, hogy ha az emberek hajózni mennek, leginkább a dekken szeretik tölteni az idejüket” – mondta Luca Meffle, a Greenline kereskedelmi igazgatója. „Éppen ezért úgy alakítottuk ki a hajó fedélzetét, hogy senkinek se kelljen lemenni kávét főzni, de még egy sörért sem: a konyha, a kávéfőző, a hűtő, vagyis minden kényelmi felszerelés a felső fedélzeten kapott helyet.” Az efféle közvélemény-kutatások aranyat érhetnek. Erről az otthonos fedélzetről ugyanis tényleg senki sem akar majd „leugrani egy sörért” – de egyáltalán leszállni sem róla.

Szerintünk

Hogy nekünk mi tetszett legjobban a Greenline 39 EDrive-ban? Az, hogy a nagy teljesítményű, mégis csendes elektromotor és a napelemes energia-utánpótlás már nem a jövő, hanem nagyon is a jelen zenéje. Ezen kívül pedig a tágas, világos, egybefüggő felső fedélzet, amely még a gyér decemberi napsütés mellett is megidézte a forró nyári délutánok hangulatát.

A Vitorlázás Magazin november 4-én megjelenő, 2019/6-os számában részletes cikket olvashatnak a hajó balatoni menetpróbájáról!

GREENLINE 39 E-DRIVE – MŰSZAKI ADATOK

Hajtómű: Torqeedo elektromotor (50 kWh) + 2 x 40 kWh Li-ion akkumulátor
Töltés: HV AC 3,3 kW / 220 V
Erőátvitel: Torqueedo E-Drive, 7 colos színes kijelzővel
Kialakítás: 2 kabin+fürdőszoba+dekk
Teljes hossz: 11,99 m
Szélesség: 3,75 m
Merülés: 90 cm
Víztartály: 400 L
Hatótávolság: 25 mérföld

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink