Elúszóban a Perini Navi esélyei

A második aukció is sikertelenül zárult, senki sem tett ajánlatott a világ egyik legszebb hajóit gyártó Perini Navi megvásárlására, így az év elején csődöt jelentő olasz cég túlélése immár felettébb kétségesnek tűnik. Holott a korábban jónevű gyártó nemrég még olyan sikerkorszakot élt meg, amelyről a legtöbb riválisának vezetői legfeljebb álmodni mernek. Felidézzük a Perini legújabbkori történetét és felvillantjuk néhány gyönyörű alkotásukat.

Egy nagy gyártóval kevesebb vonultatta fel hajócsodáit a szeptember végi Monaco Yacht Show-n az idén: az év elején csődöt jelentő Perini Navi csak a hírek szintjén volt jelen a jeles eseményen. Éppen a seregszemle idején került sor ugyanis az egykor sokkal szebb napokat látott olasz cég második aukciójára, amely annak ellenére is eredménytelenül zárult, hogy jelentősen csökkentették az induló árat.

A Perini Navi sorsa meglehetősen érdekes, hiszen azon kevés gyártók egyikének bizonyult, amely nem profitált a luxushajók iránti keresletet alaposan felélénkítő járványhelyzetből. Ennek elsősorban az az oka, hogy az olasz cég rettenetes időzítéssel, pont a járvány kitörése előtt, még 2019-ben halmozott fel 80 millió dolláros veszteséget. Emiatt kénytelenek voltak hitelfelvétellel próbálkozni a tavalyi év elején, de tavasszal a covid miatt az egész világgazdaság féket húzott, a bankok pedig abban a helyzetben roppant kockázatosnak ítélték egy luxushajó-gyártó nagyobb volumenű finanszírozását.

Akkor még senki sem sejtette, hogy a járvány egyik mellékhatása éppenséggel pont az lesz, hogy világszinten felfut a luxuscikkek iránti kereslet, amit a legtehetősebb réteg azon vágya generált, hogy a bizonytalan helyzetben kiélvezzék az anyagi javaikat, hátha nem lesz számukra holnap. Ezt bizonyítja, hogy a tavalyi második negyedévétől jelentősen megnőtt a legdrágább kocsik, órák, ékszerek iránti kereslet. Az igazi szárnyalást pedig a hajóipar produkálta, aminek minden szakértő abban látja az okát, hogy a fent említett világvége-hangulat közepette a csodahajók nem csupán vonzó luxuscikknek tűntek, hanem még arra is lehetőséget kínáltak, hogy tulajdonosaik új játékszereik fedélzetén zárkózzanak el a világtól, vonuljanak önkéntes karanténba. Mire azonban ez a trend éreztette volna pozitív hatását a hajóiparban, addigra a Perini Navi már túl volt a működésképtelenség határán és csődöt jelentett.

A teljes cikk a Vitorlázás Magazin október 30-án megjelenő, 2021/6-os számában olvasható!

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.