Wia CC prototípus: Vízi pajti

Oké, az elektromos hajó nem ördögtől való. Sőt, kifejezetten mókás játék – ez volt a benyomásunk a Wia legújabb, még csak prototípus fázisban lévő új modelljét próbálgatva.

Szöveg: Lénárt Attila, Kép: Novák Mária

Elég volt tíz perc a hazai elektromoshajó-piacot uraló Wia legújabb modelljének kormánya mögött, hogy megértsem, miért szeretik egyre többen az ilyen bárkákat. Semmi vacakolás a kötelekkel, nem kell szélbe állni, felhúzni a vitorlát, sasolni, merről fúj… Elég elkötni a kikötőköteleket, aztán egy gombnyomás – és nem történik semmi. Pedig az egyszerű és áttekinthető műszerfal megelevenedett – csak éppen semmi más jele sincs, hogy jár már a 10 kW-os elektromos motor. (A gyártó tervei szerint 4, 7,5 10 és 20 kW-os verzióban is elérhető lesz majd az újdonság.) Tökéletes csendben siklunk ki a kikötőből, az autókormánnyal olyan könnyű manőverezni, mintha egy Smarttal hajtanánk ki egy buszgarázsból.

Első ránézésre a Wia kishajója nem tett mély benyomást, hiszen inkább nagyra nőtt csónaknak, mint sem hajónak tűnt. A közepén van egy vászonnal fedett kis kapitányi híd, körülötte pedig a magas oldalfalakkal határolt semmi. Hátul két babzsák-heverő, az orrban egy elektromos csörlő. Semmi flanc, semmi extra. Méretes vitorlások vizslatásához szokott szem nem sok felfedeznivalót lát a még csak prototípus stádiumban lévő, egyelőre a „CC” kódnevet viselő hajón. Az utasok azonban annál jobban élvezték, hogy zavartalanul lehet fel-le sétálni a fedélzeten, egyszerűen a padlóra lehet hajítani a táskákat, és el lehet nyúlni a babzsákokon. A hátul nyitott fartükör arra csábít, hogy nekifutásból ugorjunk a vízbe – csak sajnos túl hideg volt hozzá. Ha nem többnapos túrára készülünk, hanem csak a családot szeretnénk kivinni a vízre pár órára, vagy zavartalanul szeretnénk horgászni, akkor tökéletes választás lehet ez a hajó.

Vezetni nagyobb élmény volt, mint gondoltam. A kormány melletti „gázkart” (vagyis ellenállás-szabályzót) megnyomva olyat gyorsul a hajó, hogy jobb, ha kapaszkodunk. A rajzfilm-figura után Cliffordnak nevezett kis hajó óvatos gázadással akár 8 órán át is simán elmegy, de ha kihasználjuk a tekintélyes, 12 km/h-ás sebességet, akkor sokkal rövidebb hatótávolsággal kell számolnunk. Szerencsére a műszerfalon elhelyezett „fogyasztásmérőnek” köszönhetően nem túl nehéz kontrolálni, mennyit használunk el éppen a 20 kW/h-ás akkumulátor-csomag tartalékaiból, fél szemmel nem árt mindig ezt a kis visszajelzőt nézni.

A Wia leendő belépő-modellje a forgalmazó szerint jövőre érhet be a sorozatgyártásra, és komoly áttörést vár tőle a gyártó, hiszen alapváltozatához semmiféle engedély nem kell majd, és nagyon versenyképes áron szeretnék piacra dobni. Egészen biztosan nagy siker lesz – és nem véletlenül.
(A részletes cikk a Vitorlázás Magazin 2019/6-os számában olvasható!)

„Ha nem többnapos túrára készülünk, hanem csak a családot szeretnénk kivinni a vízre pár órára, vagy zavartalanul szeretnénk horgászni, akkor tökéletes választás lehet ez a hajó”

Technikai adatok:
Hossz: 6.99 m
Vízvonalhossz: 6,40 m
Szélesség: 2,45 m
Saját tömeg: 2,17
Merülés: 57 cm
Befogadóképesség: 7-8 fő
Maximális sebesség: 12-15 km/h
Motorteljesítmény: 4/7,5/10/20 kW
Akkumulátorcsomag: 20-30 kWh

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink