1940-1942: Tramontana női kormányossal
A Tramontana 8R vitorlás a Kékszalag történetének legsikeresebb hajója, hétszer nyerte meg a tókerülőt 1940 és 1989 között. Nem cirkáló típus, hanem a tengerről a Balatonra került eredetileg gaffos grósszal szerelt kuttervitorlázatú 8R yacht, amellyel ifjabb korában még Horthy Miklós is versenyzett az Adrián.
A 8R hajóknak egy tervezői képletnek kell megfelelniük, vagyis az ilyen vitorlások megalkotása sokoldalú tervezői szabadsággal jár. A Trami 12,95 méter hosszú, 2,23 méter széles és 180 centit merül. A gerincen álló közel húszméteres árbócán 121 négyzetméteres alapvitorlázatot hord. Puritán, versenyzésre épített hajó, lapos fedélzettel, kabintető nélkül.
Az 1927-ben a Balatonfüredi Yachtépítő Rt. üzemében Benacsek Jenő vezetésével végrehajtott átalakítások speciális kisszeles menővé tették. Amikor a gaffos vitorlázatát modern marconi rendszerűre cserélték, az árbóca sokkal hosszabb lett, a bumja rövidebb. Így a megnövekedett vitorlázat súlypontja jóval előrébb került, amitől a Trami a pöffökben (szélfrissülésekkor) nem a szél felé kanyarodik, mint a hagyományos egytestű vitorlások általában. Ellenkezőleg, furcsán légirig lett, magyarul szél alá törne ki, így hát fordítva kell reagálni a kormánnyal. Ráadásul ehhez a magas vitorlázathoz már könnyű lett a tőkesúlya. Mindettől erős szélben nehezebben vezethető és hamar kell reffelni, vagyis vitorlafelületet csökkenteni. Ám kis szélben ez nem hátrány, sőt! Olyan versenyeken, ahol sokat kellett gyenge szélben menni, akkoriban szinte verhetetlen volt.
1940-ben a Tramival a Kékszalag első és eddig egyetlen abszolút győztes női kormányosa lett Kultsár Istvánné Gordon Evelyn. A gyengeszeles menetet Révfülöp után ugyan viharos szél színezte egy ideig, de addigra a Tramontana és Kovács Béla Kincsem III-ja már meglépett a mezőnytől.
Dr. Tuss Miklós hiába építtette meg a Balatonfüredi Hajógyárban a világ legnevesebb America’s Cup tervezője Olin J. Stephens által rajzolt Talizmán 6R-t – vagyis az adott korban a Balatonra elérhető talán legmodernebb hajót –, a szél az 1942-es Kékszalagon gyengén fújt. A 22-es Binnenjollékat, és ezzel Kovács Bélát már távol tartotta a korlátozás. A Tramit Gordon Evelyn könnyedén kormányozta a Talizmán elé, megduplázva győzelmei számát.
A hajó később még ötször győzött a Kékszalagon, de már egy más korban, más, nagyon más körülmények között. Utoljára Gömöry Pál vitte diadalra 1989-ben. 2009-ben Bruckner József és fiai műhelyükben gyönyörűen felújították.
Szöveg: Ruják István