ANNO

Hatalmas csapás érte a brit flottát 303 évvel ezelőtt: nagyjából kétezer ember és négy sorhajó veszett oda. A tragédia hathatós lépésekre késztette az angol parlamentet, ennek köszönhetően később ezrek menekültek meg.
Kevés olyan hajótervező van, aki a legnagyobbak közé tudott emelkedni – méghozzá úgy, hogy tevékenységét nem egy szűk területre koncentrálta. George Lennox Watson ezen kivételes emberek egyike, aki nemcsak vitorláshajók, hanem gőzüzeműek és motoros jachtok terén is maradandót alkotott. És egyik hajója mindmáig vígan szeli a Balaton hullámait…
Ausztrál régészek megtalálták annak a brit hajónak a roncsait, amellyel James Cook kapitány felfedezte Ausztráliát. A kutatók megállapításaikat arra alapozták, hogy egyeztették a maradványok szerkezeti részleteit és alakját az eredeti tervrajzokkal.
Azt mondják, minden kezdet nehéz. Nos, a balatoni hajózásra ez minden szempontból igaz volt, mégis közel két évszázada élvezhetjük a tavon suhanó hajókat a személy- és teherforgalomban egyaránt. Visszatekintés a 175 éves balatoni hajózás történetére.
Az idei Kékszalag-felvezető lapszámunkban nagy fába vágtuk a fejszét: rendhagyó módon a hajók oldaláról közelítve elevenítjük fel a nagy verseny történetét: sorra végigvettük, mikor milyen hajókkal nyerték meg Európa legrégebbi tókerülőjét. A több cikkből álló sorozat egyfajta különleges hajótabló, és nem mellesleg a technika fejlődésének ívét is szemléletesen mutatja be. Sorozatunk hetedik, befejező részében a katamarán-korszak hajói következnek.
Az idei Kékszalag-felvezető lapszámunkban nagy fába vágtuk a fejszét: rendhagyó módon a hajók oldaláról közelítve elevenítjük fel a nagy verseny történetét: sorra végigvettük, mikor milyen hajókkal nyerték meg Európa legrégebbi tókerülőjét. A több cikkből álló sorozat egyfajta különleges hajótabló, és nem mellesleg a technika fejlődésének ívét is szemléletesen mutatja be. Sorozatunk hatodik részében immár a nem is olyan régmúlt hajóival foglalkozunk – ebben a részben kezdődik a Liberák és a Lisa valamint Litkey Farkas diadalútja...
Az idei Kékszalag-felvezető lapszámunkban nagy fába vágtuk a fejszét: rendhagyó módon a hajók oldaláról közelítve elevenítjük fel a nagy verseny történetét: sorra végigvettük, mikor milyen hajókkal nyerték meg Európa legrégebbi tókerülőjét. A több cikkből álló sorozat egyfajta különleges hajótabló, és nem mellesleg a technika fejlődésének ívét is szemléletesen mutatja be. Sorozatunk ötödik részében az Assók, a klasszikus Liberák és a 11 M One Deisgn hajók következnek.
Az idei Kékszalag-felvezető lapszámunkban nagy fába vágtuk a fejszét: rendhagyó módon a hajók oldaláról közelítve elevenítjük fel a nagy verseny történetét: sorra végigvettük, mikor milyen hajókkal nyerték meg Európa legrégebbi tókerülőjét. A több cikkből álló sorozat egyfajta különleges hajótabló, és nem mellesleg a technika fejlődésének ívét is szemléletesen mutatja be. Sorozatunk negyedik részében a nyolcvanas évek elején megjelent Akrosokat mutatjuk be, amelyek a maguk idején majdnem olyan újdonságnak számítottak, mint a majdani Assók... De róluk majd később.
Lassan 90 (egészen pontosan 87) éves múltjával a Kékszalag nem csak a legrégebbi hazai vitorlásverseny, hanem Európában is a legrégebbiek egyikének számít. Bár az első versenyen még csak 21 hajó állt rajthoz, manapság már a félezer hajós mezőny is megszokottnak számít. A hajókat ugyan még mindig a szél hajtja, de maga a vitorlázás nagyon megváltozott az idők során. Egy valami azonban nem: maga a verseny, amely 87 éve ugyanakkor és ugyanakkora távon zajlik. Cikkünkben visszatekintünk a hőskorba.