Az Extreme Sailing Series idei legszorosabb, legizgalmasabb futamainak lehettek szemtanúi azok, akik ellátogattak Hamburgba. Az amerikai Morgan Larson által vezetett ománi csapat, illetve a görög származású Arnaud Psarofaghis dirigálta svájci egység, az Alinghi között dőlt el a győzelem sorsa – egy hajszállal!
Az egykori Hansa-város partjainál, az Elba torkolatában rendezték meg a 2016-os Extreme Sailing Series negyedik fordulóját. A németek nem fogták vissza magukat sem a szervezés, sem a megvalósítás terén: a Bundeswehr légi bemutatója mellett ötezer fő befogadására alkalmas mobil lelátót (stadiont) építettek fel a hamburgi kikötőben, csak a világ leglátványosabb vitorlás versenysorozata, illetve az ESS iránt érdeklődő közönség kedvéért. A bajnoki cím nagy esélyesei közül az Oman Air (amerikai kormányossal és főként amerikai legénységgel) és az Alinghi késhegyre menő csatában döntötte el a győzelem sorsát.
Pedig nem kezdődött jól a verseny az Oman Air legénysége számára: a négynapos viadal első napján, alig lengedező szélben megtörték a hajó orrát! „Fogalmam sincs, mi történt. El akartuk foglalni a rajthelyünket, úgy tűnt, szép íven be is tudunk fordulni a helyünkre – de a GC32-es egyszerűen nem fordult el és egy áramlat nekisodort a szomszéd hajónak” – tárta szét karjait a sokat látott Morgan Larson csapatkapitány. Az omániak ennek ellenére megnyerték a két nyitófutamot, megelőzve bajnoki riválisait, a holtversenyben második Alinghit és Red Bull Sailing Teamet, valamint az SAP és a China One legénységét, amelyek szintén holtversenyben zártak a negyedik helyen.
„El akartuk foglalni a rajthelyünket, de a GC32-es egyszerűen nem fordult el és egy áramlat nekisodort a szomszéd hajónak”
A második napra kisütött a nap és felerősödött a szél – igaz, ezzel együtt a víz is sodrósabbá vált az Elba torkolatában. Mindez az Alinghi mellett a dán SAP csapatnak kedvezett leginkább. Arnaud Psarofaghis – aki le sem tagadhatná görög felmenőit – és Jes Gram-Hansen legénysége mind a hét futamot dobogós helyen zárta, így az Alinghi és az SAP Team egyaránt 68-68 pontot gyűjtött a hosszú, fárasztó nap során. Rajtuk kívül a szintén messziről jött kormányossal, az Amerikai Virgin-szigetekről származó Taylor Canfielddel kiálló kínai csapat alakított maradandót. A China One a nap folyamán két büntetőpontot is kapott (hozzáértek a fordító bójához), egyszer pedig utolsóként végzet, viszont szereztek két futamgyőzelmet és két harmadik helyet, ezzel éppen hogy elmaradtak az Alinghi és az SAP mögött, a negyedik helyen. „Két új sráccal a legénységben elég nehéz megbirkózni az akadályokkal ilyen trükkös vízen. De nagyon gyorsan tanulnak a srácok, holnap már élesek leszünk, akár a penge!” – fogadkozott Canfield.
Az omániak mindeközben már nem a futamgyőzelmekre, hanem a biztos dobogókra hajtottak, Larson már a végső győzelmet tartotta szem előtt. Ugyanezt a taktikát követték a harmadik versenynapon is, amire közel 15 ezren voltak kíváncsiak a ragyogó nyári napsütésben, a hamburgi kikötő mellett kialakított lelátókról. A könnyű építésű katamaránok szinte lebegtek a víz fölött a versenyre csábító, 20-25 csomós szélben. Az Alinghi eggyel magasabb fokozatba kapcsolt, mint a többiek: a hét futamból négyet a svájciak nyertek! A verseny ponttáblázatában hét egységre közelítették meg az Oman Airt, amelynek legénysége azonban nagyon összehangoltan, céltudatosan dolgozott. A negyedik (záró) napon már csak arra figyeltek, hogy a második-harmadik helyekre befussanak, így hiába hasított az élen az Alinghi, hiába kaptak dupla pontokat a győzelmekért, végül a Larson, Greenhalgh, Smyth, Wierzbowski, al-Mashari összetételű amerikai-ománi egység diadalmaskodott Hamburgban. Egyetlen ponttal a svájciak előtt!
„Az Alinghi eggyel magasabb fokozatba kapcsolt, mint a többiek: a hét futamból négyet a svájciak nyertek!”
„Nagy megkönnyebbülés számomra, hogy sikerrel vagyunk túl ezen a megerőltető, nehéz versenyen” – mondta a győztes csapat kapitánya, Morgan Larson a célban. „A hamburgi pálya, a torkolat örvénylő vize kemény fizikai és szellemi próbatétel elé állított minden egységet. Szerencsére megerősödve kerültünk ki ebből az óriási pszichológiai csatából, de nem szabad kiengednünk: Szentpéterváron az Alinghi, a Red Bull és az SAP csapata még erősebb lesz.”
Extreme Sailing Series 2016/04. Hamburg – Végeredmény:
1. Oman Air (OMA) 188 pont
2. Alinghi (SUI) 187 pont
3. Red Bull Sailing Team (AUT) 166 pont
= SAP Extreme Sailing Team (DEN) 166 pont
5. CHINA One (CHN) 157 pont
6. Sail Portugal/Visit Madeira (POR) 149 pont
7. Land Rover BAR Academy (GBR) 121 pont
Az Extreme Sailing Series állása 4 forduló után:
1. Oman Air (OMA) 47 pont
2. Red Bull Sailing Team (AUT) 42 pont
3. Alinghi (SUI) 41 pont
4. SAP Extreme Sailing Team (DEN) 34 pont
5. Land Rover BAR Academy (GBR) 31 pont
6. CHINA One (CHN) 29 pont
7. Sail Portugal – Visit Madeira (POR) 27 pont
VERSENYNAPTÁR 2016
05. Szeptember 1-4. Szentpétervár (RUS)
06. Szeptember 22-25. Madeira (POR)
07. Október 6-9. Lisszabon (POR)
08. December 8-11. Brisbane (AUS)
Szöveg: Simon István