Az egyik ilyen a Dániában alapított, és több európai országban (Svédország, Anglia, Portugália) már működő Women On Water közösség, melynek nemrégiben megalakult a magyar tagozata. A WOW Hungary egyik alapítója, Rápolthy Edit elmondja, mi a célja ennek az új szervezetnek.
Neves női vitorlázókról a Vitorlázás Magazin legújabb számában többet is olvashatnak, mint az olimpiai aspiráns Virág Flóráról, vagy a földkerülő Koczka Teréziáról és még sok, a sportágban elkötelezett hölgyről szól több cikkünk.
Tavaly decemberben tette közé a nemzetközi vitorlás szövetség, a World Sailing a nők helyzetéről a vitorlás sportban készített stratégiai tanulmányát. A tanulmány elkészítését megelőzte egy 75 országot (köztük Magyarországot is) felölelő kutatás, melynek során 4500, 11 és 83 év közötti nőt és férfit, kis és nagyhajós, valamint offshore versenyzőt, tisztségviselőt és sportszakembert kérdeztek meg a témában. A kutatás eredményei első olvasásra elég sokkolóak voltak. A női vitorlázók közül a 11-18 évesek 61%-a, a 19-25 évesek 64%-a, míg a 26-30 évesek 74%-a tapasztalt valamiféle diszkriminációt, jellemzően a fizikai erőhöz, taktikai vagy hajóvezetési tudáshoz kapcsolódóan. Ez szoros összefüggésben van azzal is, hogy a fiatal lányok jellemzően 17-18, valamint 23-24 éves koruk körül felhagynak a vitorlázással.
A nemzetközi szövetség felmérése – noha nem volt célja, hogy a férfi vitorlázókat nőkre cserélje, vagy a nemeket egymáshoz hasonlítgassa – élesen rávilágított arra, hogy ahhoz, hogy a vitorlássport fejlődjön és más sportágakkal szembeni vonzerejét növelje, kulcskérdés a nők hatékonyabb bevonása a sportág életébe. A tanulmány számos ajánlást és lehetőséget fogalmaz meg a szabályzatoktól és jó gyakorlatoktól kezdve a részvételi arány növelésén át a női szakemberek sportirányításban betöltött számának emeléséig. Ezekben az ajánlásokban nincs semmi különleges, csak vissza kell térni oda, amit a sport jelent: igazságosnak lenni, és egyforma lehetőséget adni mindenki számára nemtől függetlenül.
Bár a kutatás magyar vonatkozásait nem ismerjük pontosan, gyakorló női vitorlázóként azt gondolom, itthon egy fokkal jobb a helyzet. A Magyar Vitorlás Szövetség adatai szerint az elmúlt négy évben a női versenyengedélyes sportolók aránya 12-ről 14%-ra nőtt, 2019-ben 3981 versenyengedélyes sportolóból 550 volt nő. Ezen belül a 18 év alatti korosztály aránya a duplájára, 2%-ról 4 %-ra emelkedett, miközben a felnőtt korosztály aránya 10% körül stagnál. A vitorlázás népszerűségének növekedése a fiatal lányok körében szoros összefüggésben áll az MVSz Go Boating! és Vitorlás Suli programjaival, melyeknek köszönhetően egyre többen választják sportágul a vitorlázást a nyári vitorlás táborokat követően. Ezt igazolják az ifjúsági statisztikák is: az utánpótlás ranglista versenyzők körében 2015 és 2019 között 23-ról 28%-ra nőtt a lány versenyzők aránya.
Rendkívül fontosnak tartom, hogy megtaláljuk az útját annak, hogy azok a fiatal lányok, akik kipróbálták a vitorlázást, folytassák a sportot, és ifjú korban minél többet tanuljanak, majd az így felnövő tapasztalt és rutinos lányok közül minél többen be tudjanak kapcsolódni az ifjúsági versenyzést követően a nagyhajós versenyzésbe is, azaz ne hagyják abba a vitorlázást 17-18 évesen. Csakúgy prioritás, hogy a felnőtt korban a sportba becsatlakozók is minél több lehetőséget kapjanak tanulni, gyakorlatot szerezni. Ennek módjai – a nemzetközi szövetség ajánlásai szerint is – egyrészt, hogy lehetőségeket teremtünk számukra a nagyhajós csapatoknál, a csapatok irányába népszerűsítjük a vegyes csapatok előnyeit, megmutatjuk a jó példákat. Hiszek benne, hogy ez egyre több és több csapat ajtaját nyithatja majd meg a lányok és a lányok tudása előtt. Másrészt fontos, hogy a meglévő események kiegészítésével és új versenyekkel további lehetőségeket teremtsünk a női vitorlázók számára, hogy képességeiket bizonyíthassák. Ugyanakkor feladatunk az is, hogy megmutassuk a vitorlázás, mint szabadidős tevékenység szépségeit, kihívásait és vagányságát, egyben bátorítsuk a lányokat és nőket arra, hogy akár csak hobbi szinten, de vágjanak bele ebbe a sportba, próbálják ki, tanulják és gyakorolják.
A nemzetközi példák mind útteremtésről szólnak. Nézzük meg a Volvo Ocean Race példáját: a TEAM SCA erőt merítve az első, csak női résztvevőkből álló Whitbread csapat, a MAIDEN példájából, nekivágott a föld körüli versenynek. Sikeres teljesítményük és az út, amit bejártak, felértékelte, rivaldafénybe helyezte a női offshore vitorlázókat. A következő versenyen már minden hajón szorgalmazták a női csapattagot, és mostanra a nagy offshore versenyek közül már a közben nevet váltott The Ocean Race-en a legmagasabb női versenyzők aránya.
Számunkra a legfontosabb tehát a lehetőségek megteremtése, nem pedig a harcos feminizmus, a kirekesztés vagy akár az erőltetett pozitív diszkrimináció. Azt szeretnénk, hogy ne szoruljon ki senki. És bár a férfiak és a nők különböznek, a lehetőségek nemtől függetlenül mindenki számára elérhetőek legyenek egyenlő feltételekkel.
Ladányi János videóklipje a hazai női versenyzőkről, amit a WOW megalakulására készített:
👩💙⛵️ #InternationalWomensDay Ezzel a kis filmmel köszöntjük a Nemzetközi Nőnap alkalmából a vitorlázó lányokat és nőket, bíztatunk és bátorítunk mindenkit, hogy valósítsa meg a vitorlázás terén kitűzött saját céljait! Hajrá csajok! #WomenOnWater #WomenOnWaterhungary 🙏🙏Köszönjük a filmet Ladányi Jánosnak, és köszönjük a felvételeket a Magyar Vitorlás Szövetségnek, a Balatonfüredi Yacht Clubnak, valamint a Hungarian J24 Class Magyar J24 Osztályszövetségnek!
Közzétette: Women On Water Hungary – 2020. március 8., vasárnap