Kikötőhely befektetésként?

A mostani kikötőnyitási hullám közepette sorra nyílnak a szebbnél szebb új létesítmények, amelyek különböző konstrukciókkal csábítják a bérlőket. Bár árverseny nem igazán indult be, azért találni olyan ajánlatokat, amelyek komoly anyagi előnyöket, éves szinten akár 1-1,4 millió forintos árelőnyt kínálnak.

Előző lapszámunkban részletesen bemutattuk a már elkészült vagy hamarosan megnyitó kikötőket és megvizsgáltuk, milyen hatása van a keresletiből kínálativá váló piacnak az árakra. Mint kiderült: nem indult be verseny e téren az új létesítmények között. Vannak azonban kivételek.

A déli part egyetlen új kikötője, a Földvár Beach Marina nemcsak remek geolokációt és remek panorámát kínál a leendő bérlőknek, hanem egy érdekes új konstrukciót is. Náluk ugyanis lehetséges akár 10 évre is megváltani előre a díjat. Hasonló tervek máshol is voltak, de jellemzően 3-5 éves előrefizetést tettek csak lehetővé az üzemeltetők, a tízéves jogviszony létesítésének lehetősége új – és elsőre nem várt előnyöket kínál. A jelenlegi magas/középmagas inflációs kockázatok mellett ugyanis a mai árakon előre rögzített hosszútávú bérleti szerződés komoly megtakarítást jelenthet az évek során. Ki is számoltuk, mennyire és magunk is meglepődtünk az eredményen: simán tízmillió forintot is lehet spórolni azzal, ha a szerződéskötéskor mélyen nyúlunk a zsebünkbe.

Példaszámításunkhoz egy kisebb, de átlagosnak tekinthető, 4 x 11 méteres hajóhellyel kalkuláltunk. Ennek éves díja 2,29 millió forint (bruttó) a Földvár Beach Marinában évente. Erre jön még egy egyszeri szerződéskötési díj, valamint az éves fenntartás költsége, amelyet azonban 10 éves konstrukció kötése esetén elengednek. Az egyszeri fizetendő összeg (bruttó) 20,61 millió forint, ami azért lássuk be, nem kevés. Ha ugyanezt az összeget befektetjük és a következő 10 év során „csak” 5 százalékos hozamot sikerül elérnünk vele, akkor 5,723 millió forintot „fialhat” ez az összeg. (Persze, csak ha nem jön egy újabb pénzügyi válság…) Ugyanakkor a kikötőhelyek bérleti díja várhatóan legalább ennyivel, de inkább kicsit többel emelkedhet a következő években. Ha „csak” 7 százalékos év/év növekedéssel kalkulálunk (ennél SOKKAL többel emelkedtek az árak az utóbbi 5 évben, vagyis ez jelenleg egy meglehetősen realista várakozás), akkor 32,139 millió forintos teljes költség jön ki.

Vagyis: befektetési hozamok nélkül majdnem 12 millió forintos, azokkal együtt is 6,5 millió forintos megtakarítást érhetünk el ha 10 évre előre szerződünk. Ráadásul egy összegben írhatjuk le a 20,29 millió forintos bruttó összeg bennfoglalt áfáját, ami azért egy sikeres pénzügyi év végén egy cég számára nem mindegy.

Ráadásul további előnyként még azt is melléteszik, hogy a következő két kategória nagyobb hajóhelyeit is ugyanennyiért adják a10 éves kostrukció esetén, ha tehát a 4 méternél szélesebb, de 5 méternél még keskenyebb hajónk van, akkor további 2-4, összesen akár 14 milliós megtakarítás is elérhető így.

Tehát – mint a bevezetőben írtuk – klasszikus értelemben vett árverseny nincs ugyan a kikötők között, de olyan lehetőség azért akad, amellyel évente 1-1,4 millió forintot is megtakaríthatunk a díjon.

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink