A jövőképünkben felerősödött az egyszemélyes hajók szerepe, a vírus miatti korlátozásokban is, mint rekreációs sport bármikor ki lehet futni a jelenleg még olimpiai osztály finn dinghy-vel a tavainkra. Ez a szép, praktikus és igen kemény fizikai vitorlázást diktáló hajó 1952-ben debütált a Helsinki Olimpián, bár eredeti formáját megtartotta, sok változáson ment keresztül az évek során. A tokiói az utolsó olimpiája a finnek, de számos példát lehet hozni, ahol egy-egy kieső hajóosztály kedveltsége miatt megtartotta a tömegbázisát – így nem érdemes temetni. Ahogy Litkey Farkas, szintén egykori finnes bajnokunk mondta: “Egyszer mindenki megérik a finnezéshez.” – ezzel ebben a hajóban optimális 90-100 kg körüli testsúlyra utalva.
A finn-dinghy-ben itthon az utánpótlás is dinamikusan jelen van, U19-ben Németh Domonkos a legjobb ötben végzett 2019-ben és idén elképzelhető, hogy sok közös balatoni edzésre is módja lesz a világbajnok Berecz Zsomborral, a jelenlegi legerősebb iskolapéldával és húzórakétával. Bár középtávú jövőképe lehet nem ebben a hajóosztályban fog kiteljesedni, de a vírus világméretű gazdasági hatásai még át- vagy visszarendeződést is hozhatnak az olimpiai számokban.
Németh Domonkos
Az idősebb korosztály tehát kitartó és nagyon szereti ezt a hajót, ezt erősen indokolja, hogy a finn-dinghy a nehézsúlyúak műfaja. De lássuk a jövő generációját, van például itthon egy ufónk, a 2002-ben született Németh Domonkos. A februári születésű 18 éves junior már az elemi iskolában kitűnt emberfeletti képességeivel és méreteivel. Korát megtudva nehéz elhinni, hogy nem egy másik galaxis küldötte a góliát méretű harcosunkat. 15 évesen már a százkilósok hajóosztályában a finn-dinghy-ben indult OB-n, amíg belefért a kisebb osztályokba végigjárta az összes tanuló fokozatot. Hat évesen kezdte Optimistben a versenyzést, itt négy évet töltött el, de kinőtte az apró hajót, mint a rák a páncélját, így tíz évesen már Laserben folytatta.
A Laser-nek Európa Kupát rendeztek a Balatonon 2016-ban, itt a kora miatt nem indulhatott volna, de a rendező beengedte a hazai pályára és meg is nyerte a kontinensviadalt U17-ben. Viszont az érmét nem vehette át még 14 évesen… 2017-ben az Opel Finn Gold Cup-ot rendezte Balatonföldváron a Spartacus. Doma lehetőséget kapott, hogy egy új egyesületi hajóval az olimpiára készülő világelsők között versenyezzen, ekkor már a nehézsúlyú osztályban ideális testmérete volt a 15 éves kölöknek.
2018-ban a Finn Silver Cup-on U19-ben a 4. helyet hozta, paraszthajszállal lecsúszva a nemzetközi dobogóról, ugyanebben az évben bronz került a nyakába a hazai bajnokságon a 16 éves vitorlázónak. 2019-ben a Silver Cup U19 korosztályos 5. helyét varrta be egy küzdelmes versenyen és ebben az évben a Magyar Bajnokságon Berecz Zsombor mellett állva akasztották nyakába az ezüstérmet.
Doma jövőre érettségizik, idén tehát felnőttkorba lépett, a testmagassága ehhez 198 cm, és 98 kg szín izom mozgatja a jövő egyik kiemelkedő vitorlázó tehetségét. A hirtelen kiugró testméreteivel jó baráti közege és társasága miatt jól tudott megbirkózni, pszichésen az óriások gravitatív bölcsességét örökölte és elképesztően motivált a sportágban, annak ellenére, hogy a neki alkatilag jól fekvő hajóosztályt az orra elől húzták ki az olimpiai játékokról.
A 2021-es érettségi után a vitorlázás és mellette a tanulás lesznek a céljai. Gazdasági főiskolára készül és kacsintgat a rekreációs testnevelés felé – szeretne többet megtudni az emberi test működéséről, terhelhetőségéről. Egyelőre a Corvinus Egyetemet és a BME gazdasági szakát célozta meg és bízik egy sikeres felvételiben.
Domi felszerelései a legutóbb tervezett edzőtábor miatt Palma de Mallorca-n ragadtak, a vírus korlátozások végéig ezekhez nem is fog hozzáférni. Ha a Balatonon megkezdhetik a felkészülést, az egyik családttagól kölcsön kapott hajóval igyekszi majd Berecz Zsomborhoz is csatlakozni. Zsombi annyira szigorú és zárt programot visz, hogy erre csak esély van, konkrét lehetőség nincs egyelőre. Ami erősen bíztató tény a hazai finnesek körében, hogy az ifjúsági korosztályban 6-9 új induló is várható idén – így jöttek ki a hajóosztályból átülések és az finn-dinghy-ben megnövekedett versenyzési kedvet szinte biztos, hogy a világklasszis Berecz személye is erősen generálja.
A 2021-re halasztott tokiói olimpia miatt aktív marad az osztály, ezért amint lehet keresi az indulási lehetőségeket a nemzetközi versenyeken. Az érettségi és a továbbtanulás bele fog szólni a programjába, de minden szempontból teljesíteni szeretne – érzi magában az erőt ehhez és megragadja a lehetőségeket. A Vb és a Junior Vb mindenképp a célba vett versenyek között van. Belső berkekben felmerült egy még idei francia ifjúsági viadal megrendezése. Franciaországban már komolyabb mozgolódások és előkészületek vannak a pandémia utáni újraindulás megszervezésére, a legnagyobb földkerülő versenyt a Vendeé Globe-ot is elrajtoltatják a tervek szerint.
Domonkos tudatosan építette fel a versenyeinek a finanszírozását, persze ebben igen jelentős segítséget kapott a családjától is, de két testvére mellett otthonról nem tudnak mindent biztosítani neki ezen a szinten. 2020-ban a Be Light versenyzője lesz, a részletek kidolgozásához egyelőre várják a pandémia következményeit és az alapján várhatóan meg tudnak állapodni a vitorlázásban több eseményt és csapatot is támogató világítási cégnek. Doma sikeres kampányt futattott le az elmúlt két hónapban a www.sportfounder.com oldalon. A közösségi kalapozásban 40 támogatója akadt kisebb-nagyobb összegekkel és ebből az erősen meghúzott nadrágszíjú programjának a harmadát finanszírozni tudja. Nagy érzés arról írni is, hogy ilyen összefogások léteznek és működnek ma itthon, Doma hangjából is az őszinte hála hallatszott ki a telefonos beszélgetés alatt.
A Magyar Vitorlás Szövetség sorozatban mutatja be a hajóosztályok jelenlegi helyzetét. Elsőnek a vírus miatt plussz évvel gazdálkodó olimpiai finn dinghy osztály titkára, Sipos Péter összegzi a 2019-es szezont.
„Berecz Zsombor kiemelkedő nemzetközi eredményeivel már két éve remekül motiválja az osztályt, neki innen is gratulálunk” – érzékeltette az egyik legnépesebb magyarországi hajóosztály, az olimpiai finn dinghy mezőny alaphangulatát Sipos Péter osztálytitkár. A titkár a tavalyi évet kifejezetten a finnesek számára minden szempontjából eredményesnek tartja, az Alsóőrsön a BYC 1912 rendezésében futott magyar bajnokságon az utóbbi évek rekordszámú indulója, 63 egység állt rajthoz. A mezőnyben minden korosztály képviselői ott voltak, a junioroktól egészen a Legendákig. „Több junior korú versenyző is tagja a mezőnynek, kicsit vékony a senior korosztályúak csapata, de aztán a Masters, GM., GGM korosztályok gazdagon jelen vannak és Legendáink is aktívak.”
Nagyon aktívak a hazai finnesek a világversenyeken is, minden korosztály világbajnokságán van magyar induló, nem is akármilyen eredményekkel. A tavalyi junior vébén Németh Domonkos az u19 világbajnokságon az 5., Berecz Zsombor a Gold Cupon a 3., a felnőtt EB-n a 2., az 1988-as szöuli olimpikon Székely Antal pedig a Masters EB-n a GGM kategóriában a 2. (összetettben a 13.) helyen végzett.
Az osztály hazai versenyrendszere az önállóan rendezett országos bajnokságon alapszik, aminek helyszínét 1990 óta a bajnokságon tartott osztályértekezleten döntik el a finnesek. Ebben az évben a tervek szerint Révfülöpön rendezik a finn dinghy bajnokságot. Ranglista versenyeiket a felkért egyesületek rendezik, a mezőny általános megelégedésre – ezeken a regattákon rendszeresen legalább 25-35 magyar finnes áll rajthoz, és több esetben is érkeztek külföldi ellenfelek.
Talán a legszínesebb versenynaptár a finneseké, szinte az összes magyarországi tavon megmérkőznek, él az Öt Tó sorozat is, amelynek eredménye meghatározott balatoni, velencei-tavi, fertői, hejőkeresztúri és orfűi versenyekből áll össze. „A nyugati-medencében az elmúlt évek során több – keszthelyi, györöki, lellei, szemesi, révfülöpi – bajnokságunk is volt” – mutatja Sipos Péter, hogy a finnesek nem ragadnak le pár bejáratott helyszínnél. „Szívesen megyünk bárhova, csak a helyiek jelenléte lenne ehhez szükséges, a keszthelyi versenyzés például sajnos elsorvadt.”
Hasonlóan változatos a magyar finnezés területi elhelyezkedése is, a balatoni klubok és kikötők között a THE a legfontosabb balatoni finnes bázissá fejlődött, a juniorok megerősítésében meghatározó, Földvár a világversenyeink megrendezésében jeleskedik. A többi balatoni klubban is kezdenek finnes magok összeállni. Agárd pedig a fővároshoz való közelsége okán meghatározó, itt „közel 40 finn áll versenyzésre készen a Sirály és az ARSC körül, de a THE-YKA udvarán is sokasodnak az árbócok, ezt a tendenciát szeretnénk tartani, fokozni”.
Az olimpia halasztásának dacára Berecz Zsombor továbbra is az osztály legfőbb húzóereje, a juniorok legfőbb motiválója. „Mi még nem temetjük az osztályt, az idősebb és a vitorlázásba visszatérő, nem sebességmániás, taktikus menetekre, rendes, nagy mezőnyre vágyó vitorlázók számára ideális.”
Szöveg: Gémesi Jóka / Vitorlázás Magazin és Molnár Csaba / Magyar Vitorlás Szövetség
Fotó: Szűcs Ábel, Robert Deaves,