Amikor vitorlás vakációról beszélünk, az embernek óhatatlanul a nyár, a pancsolások, a hosszú nappalok, a meleg jut eszébe. Pedig a tengeri hajózás több ennél, felfedezésre csábít áprilisban is, amikor keveseknek jut eszébe ez a fajta kikapcsolódás – és épp ez lehet a szerencsénk!
Az előszezon varázsa
Tizenhárom-tizenöt Celsius fokos a tenger, ami finoman szólva sem az a csábító kategória, de más „rosszat” nem lehet elmondani a tavaszi Adriáról. Igen, néhány étterem és bolt még zárt ajtóval fogad, de még mindig elég sok nyit ki ahhoz, hogy ne maradjunk választási lehetőségek nélkül. A charter bázisokon szombatonként nyugodtan zajlik a hajóátvétel, nem idegesek az irodisták, őszinte a mosolyuk. És mivel kevesebb az ügyfél, egy-egy vendégre több idejük marad.
Akkor változik meg igazán a kép, amikor elhagyjuk a bázist, és megindulunk a szigetek felé. Kint a vízen kevesen jönnek szembe, a marina közelébe érve pedig nincs öldöklő verseny a helyekért, még választhatunk is kedvünk szerint. Szokatlan arcát mutatja ilyenkor Dalmácia: az ACI Palmižanában egy fél mólót sem töltenek meg a vendégek, még akár Hvar öblében is van szabad bója, még messzebb a szárazföldtől „saját” öblünk lehet éjszakára. Pénteken pedig nincs másfél órás várakozás Marina Hramina vagy a Marina Dalmacija benzinkútjai előtt.
„Kint a vízen kevesen jönnek szembe, a marina közelébe érve pedig nincs öldöklő verseny a helyekért”
Speciális hajós programok
A tavasz főleg a regatták és manővertréningek időszaka, amikor a főszezoninál sokkal kedvezőbb áron bérelhetők ki a vitorlás hajók. Ehhez képest minimális költségnövekedést jelent egy komolyabb üzemanyag-számla, amit a gyakorlás okoz: ilyenkor személyenként fél napok is elmennek a kikötői manőverekre, bójára állásra, horgonyzásra – ezekhez pedig végig motort használ a társaság. Mivel a marinákban csekély a forgalom, nem zavarja meg a tanulókat a tréning közben senki – és ők sem zavarnak senkit, felesleges idegesség nélkül lehet újra meg újra nekifutni a feladatok teljesítésének. Az oktató felügyelete mellett mindenki bővítheti tudását, „tét nélkül” gyakorolhatja azokat a manővereket, amelyekben kevésbé jártas.
Iskolaidő a kokpitban
A tavasz az elméleti képzések terén is intenzív időszak. A megszerezni kívánt képesítés szintjétől függően egy naptól egy hétig terjedő időszakot vesz el az ember életéből, hogy sikeres vizsgát követően „horvát B” vagy akár Yachtmaster jogosítvánnyal legyen gazdagabb. Előbbi esetében a tanfolyam ráadásul rendszerint Magyarországon zajlik, csak a vizsga miatt kell kiutazni, együtt a többi résztvevővel, tehát ésszerű költségek mellett. Ma már egyébként ott tartunk, hogy a nemzetközi C jogosítványhoz szükséges tanfolyam hallgatható magyar nyelven, Splitben.
Tavaszi tréningek az Adrián
- Komplex tréning: egy hetes tanfolyam, egytestű hajóval. Nap közben manőverek gyakorlása, délutánonként az elméleti anyag átbeszélése és konzultáció zajlik. Cél, hogy a résztvevők az utolsó napon sikeres B vizsgát tegyenek, illetve felvértezzük őket az alapvető hajózási ismeretekkel, magabiztosan irányítsák a vitorlást.
- 3 napos egytestű tréning: főleg azoknak, akik már rendelkeznek valamilyen jogosítvánnyal, de szívesen gyakorolnának. Elindulás, horgonyzás, part mellé állás különféle verziókban.
- 3+3 napos katamarán tréning (Lagoon 450): helyszíne Marina Kaštela. A hét első felében az alap manővereket lehet gyakorolni, a második felében útvonalterv alapján vitorlázhatunk, akár horgonyon vagy bóján éjszakázhatunk. Megfelelő jogosítvánnyal nem rendelkezőknek is ajánlható, hogy belekóstolhassanak, milyen érzés egy ekkora jachttal mozogni.
- Adria-átkelés: március 23-30. (Hanse 505): indulási kikötő Marina Kaštela. Tapasztalat- és mérföldgyűjtési lehetőség, lépés a nyílt vízi hajózás felé. Éjszakai átvitorlázás Horvátországból Olaszországba, ki- és bejelentkezéssel, szolgálatváltásokkal, AIS-el.
Tanfolyamok és engedélyek
Horvát B jogosítvány
Ennek birtokában vezethető vitorlás és motoros hajó, bruttó 30 regiszter tonna méretig 15 kW teljesítmény felett, maximum 12 fős személyzetig, parti tengereken (12 tengeri mérföld). Magába foglal VHF rádiós engedélyt is. Horvátországon kívül kölcsönösségi alapon elfogadják Szlovéniában, Montenegróban, Görögországban.
A vizsgán alapvető navigációs és hajózási kérdésekre kell megfelelni. A kapcsolódó tanfolyam rendszerint egynapos, az oktatás Magyarországon zajlik, a vizsga Horvátországban (angolul). A tanfolyam díja 60 000 forint, a vizsgáé 900 Kuna.
Nemzetközi C jogosítvány
Területi korlátozás nélküli jogosítványnak mondható (de egy atlanti átkeléshez önmagában még kevés). A képzés sok helyen angolul zajlik. A Tengeri Kalandok cég szervezésében pedig akkreditált oktató segítségével magyarul sajátítható el a tananyag. A helyszín Split, a tanfolyam részét képezi a szimulátoros gyakorlás is, az utolsó napon vizsgával. 6-7 napot vesz igénybe, a tanfolyam díja 790 euró, ez az oktatáson felül az orvosi vizsgálat, a vizsga, valamint a szállás és a parkolás díját is tartalmazza.
Ilyenkor olcsóbb a charter
Az alábbi táblázatban konkrét példákon keresztül mutatjuk meg, mit jelent a „főszezoninál sokkal kedvezőbb ár”. Figyelem: ezek a szezon elején közzétett listaárak, a különböző akciók (például előfoglalási kedvezmény, Last Minute foglalás) során további mérséklődés tapasztalható.
Heti bérleti díjak 3 kikötőben, 4 hajóra, 3 időszakban
április 20. – május 15. | június 1-15. | július 20. – augusztus 17. | |
Elan 340 (2007), 4+2 fekhely, Biograd na Moru | 1290 | 1540 | 1780 |
Oceanis 38.1 (2018), 6+1+1 fekhely, Marina Dalmacija, Sukošan | 1500 | 2540 | 2950 |
Hanse 455 (2018), 8+2 fekhely, Marina Kaštela | 2400 | 3500 | 4690 |
Lagoon 450 (2016), 4+2+1+1 fekhely, Marina Kaštela | 3450 | 6750 | 9200 |