HAJÓBEMUTATÓ: Jeanneau Sun Odessey 350

Az idei düsseldorfi hajókiállításon a Jeanneau olyan túravitorlással lepte meg a közönséget, amiből bizonyára fogunk jó néhányat látni magyar vizeken is. A Jeanneau Sun Odyssey 350-es mérete és kivitele tavi használatra is ideális, kényelmi megoldásai, egyszerű használhatósága pedig sokak számára optimális választássá fogják tenni.

Sikert sikerre halmozni – még egy olyan neves hajógyártónak sem könnyű feladat ez, mint a Jeanneau. Hiszen a 2013-ban piacra dobott Sun Odyssey 349-ből az elmúlt tíz évben közel ezer darabot adtak el, ami figyelemre méltó teljesítmény a tíz méteres kategóriában. Közben persze a vetélytársaik sem aludtak, a verseny szorosabb lett, és ahhoz, hogy a 349 eredményességét tartani tudja az új 350-es, valami olyannal kellett előállni, ami egyedi, ami különleges, amit csak a lassan hét évtizede vitorlásokat építő Jeanneau tud.

A kabin szófái elég hosszúak ahhoz, hogy két felnőtt is tudja alvóhelynek használni azokat

Volt honnan meríteni

Ötletért szerencsére nem kellett messzire menniük, hiszen nagyobb hajóik – Sun Odyssey 380, 410, 440, 490 – fedélzete már „walkaround”, azaz körbejárható kokpitos kialakítású, viszont eddig azt állították, hogy azoknál kisebb hajókon már nehéz lenne ezt a megoldást megvalósítani. Hogy ez csak a konkurencia altatására szolgáló taktika, vagy tényleges meggyőződésük volt, az valószínűleg soha nem fog kiderülni, de tény, hogy az új 350-es kormányállásai mellé is összehozták a jellegzetes, rámpaszerűen emelkedő fedélzetet, ami azt eredményezi, hogy sehol nincs lépcső, a járófelület a hajó hátuljától a közepéig ferdén emelkedik. Így aztán a kormányállásban tartózkodó hajósok, vagy a fürdőplatformról felkapaszkodó fürdőzők gyorsan és biztonságosan előre tudnak sietni a 350-es orrába, anélkül hogy akadályoznák őket a kokpitban tartózkodó utasok. Előnye még a walkaround fedélzetnek, hogy a kormány előtti csörlőket kívülről, állva is lehet kezelni, nem kell a kokpitpadra feltérdelni, és felállítani az esetleg ott ülő utast.

 

Az orrkabin ágya nem járható körbe, és lábbal előre lehet benne aludni

Kompakt kis konyha, de mindent tud, ami a fedélzeten utazók jóllakatásához szükséges

Elhagyták az achtert

További kényelmes megoldás, hogy számos másik Jeanneau-modellhez hasonlóan ezen nincs achterstag, annak elhagyása pedig akár lehetővé teszi nagyobb, squaretopos grósz használatát (extra), amivel még gyorsabb lehet az elődjéhez képest amúgy is megnövelt vitorlafelületű 350-es. A hiányzó achter ráadásul megint csak megkönnyíti a közlekedést a hajó sarkában, kényelmesen felegyenesedve lehet járni ott, ahol más hajókban bujkálni kell az állókötélzet alatt.

A szalonasztal lapjának két külső harmada használaton kívül lehajtható, így könnyebb a közlekedés

Rudazat és vitorlázat

A hajó terve a Lombard Yacht Design és a Piaton Yacht Design munkája, és ahogy az eddigiekből is kiderült, a klasszikus Jeanneau értékekre, a könnyű használhatóságra, a jó menetteljesítményekre és a nyugodt, kényelmes vitorlázhatóságra helyezi a hangsúlyt.

A Sun Odyssey 350 teste elődjéhez képest 15 centivel szélesebb, és az utóbbi időkben uralkodó trendnek megfelelően – főleg az első részben – jóval öblösebb, ami lényegesen tágasabb belső kialakítást tesz lehetővé. Oldalt – szintén az új idők jeleként – erőteljes él fut végig a vízvonal felett, a hajó orra enyhén negatív dőlésű. Az elődhöz képest kissé hátrébb helyezték az árbócot, így az extra önváltó fokot nagyobbra tudták méretezni. Ez megint két légy egy csapásra: egyszerű kezelhetőség, sportosabb vitorlateljesítmény. Alapfelszereltségként 110 százalékos génuával készül a hajó, ez a gyenge szeles hazai viszonyok közt szintén előny.

Az integrált orrsudár viszonylag hosszú, több mint egy méteres, ezen helyezkedik el a code 0 és genakker alsó rögzítési pontja. A horgony is ez alatt rejtőzik, előretolt, de némiképp védett pozícióban.

A 15 centis szélességnövekedés jót tett a hátsó kabin méretének is. A kis polcon még a reggeli kávé is elfér

Két kormánylapát, két motor

A márka eddigi koncepcióját követve a hajót két, a test sarkába épített kormánylapát irányítja, hajtani viszont kétféle motor hajthatja. Az egyik egy hagyományos 29 lóerős Yanmar dízel, viszont belvízi használatra 6 kW teljesítményű Torqeedo Pod elektromos hajtással is rendelhető a Sun Odyssey 350, ami bizony nagy előny a magyar tavakon, ahol gyakorlatilag nagyon korlátozottan használható csak belsőégésű motor. A Jeanneau egyelőre nem beszél a villanyhajtás hatótávolságról, de a Torqeedo szerint 3-4 csomós sebességgel több órát is tud haladni a hajó elektromos üzemmódban.

A Sun Odyssey 350 fejlesztésekor fontos cél volt, hogy sokféle vízen lehessen használni a vitorlást. Tavi körülmények között az 1,49 m merülésű, oldalszárnyas, bulbás rövid kíl az ideális. Tengeren viszont az 1,98 méter merülésű, L formájú, bulbás hosszú kíl a nyerő, és készül még egy egyre inkább keresett, felhúzható kíles változat is, ennek merülése 1,24 és 2,54 méter között változtatható.

 

Kényelmes beltér

A világos, sok ablakos szalonba csak három lépcső vezet le, és amit ott megpillantunk, az a tíz méteres kategóriában hagyományosnak számító elrendezés. A belmagasság legalább 1,85 méter, a konyha jobbra, a WC balra lett beépítve, előrébb pedig két szófa fogja közre a középen elhelyezett lehajtható lapú asztalt. A hajó orrában kétszemélyes, dupla szárnyas ajtóval elszeparálható tulajdonosi orrkabint találunk, hátul jobb oldalt pedig egy kétágyas kabin várja a vendégeket. A variálhatóság helyszíne a hajó bal hátulja: Itt dupla ágyas kabin vagy raktér közül választhat a megrendelő, viszont ha a rakteret választja, akkor teljes értékű zuhanyozót is beépítenek elé, ami megint csak ritka ebben a méretkategóriában.

A hátsó raktárhelység nem csak a zuhanyozóból, hanem fentről, a kokpitból is elérhető

A háromkabinos változat nyolc felnőttnek nyújt teljes értékű alvóhelyet, mivel a szalon szófái elegendő hosszúak ahhoz, hogy ott is tudjon két ember aludni.

A mosdó környékén is világos bútorlapokat, és hangulatos indirekt megvilágítást használtak

A Sun Odyssey 350-en akkor sem lesz unalmas az élet, ha nincs szél. Az opcionális villanymotorral kényelmesen – és legálisan – be lehet majd vele hajózni a Balaton közepére, ahol tágas hátsó úszóplatformjával, kényelmes kokpitjával és a körbejárható fedélzetével pompás helyszínt biztosít egy barátokkal vagy családdal eltöltött fürdőzős naphoz.

Előzetes hírek szerint Németországban 158 000 eurótól indul majd az új Jeanneau Sun Odyssey 350 ára, amint lesz magyar ár beszámolunk róla, és persze alig várjuk, hogy hazai vizeken kipróbálhassuk majd.

Műszaki adatok

Teljes hossz orrsudárral: 10,94 m
Testhossz: 9,99 m
Vízvonalhossz: 9,38 m
Szélesség: 3,59 m
Merülés: 1,98/1,49/2,54 m
Üzemanyagtartály: 130 l
Tömeg: 5656 kg
Víztartály: 206/336 l
Motor teljesítmény: 29 LE
Villanymotor teljesítmény: 6kW
Standard vitorlafelület: 55 m2
CE kategória: A6 / B8 / C10 / D10

Szöveg: Balázs Viktor, Kép: Jeannneau

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink