Szöveg: Vitorlázás Magazin, Fotó: SXC, Royal Huisman, Lürssen Shipyard
Aki a sportértékkel is rendelkező hajókat szereti, ne is olvassa tovább cikkünket! A világ öt legdrágább hajója között ugyanis nincs olyan, amellyel érdemi eséllyel lehetne indulni mondjuk a Sydney-Hobarton. Ezek a hajók kizárólag a siker-pénz-csillogás varázsháromszögének jegyében fogantak és a leggazdagabbak egóját növelik. Sok-sok méternyi úszó luxussal.
- Meteor – 46 millió dollár
A Meteor a dán Royal Huisman hajógyárban épült 2007-ben. Még el sem készült, máris komoly meglepetéssel szolgált: a tervezett 50 millió dolláros büdzséből jó négymillió megmaradt, mivel a hajó végső bekerülési költsége tíz százalékkal kevesebb lett az előre kalkuláltnál! A kétárbócos óriás fedélzetének teljesértékű felépítményében zárt és védett nappalit alakítottak ki, amelynek mellső része kapitányi híd is egyben. A majdnem nyolcméteres legnagyobb szélességű hajótest nem csak három hálószobát, hanem egy mahagóni bútorzatú könyvtárat is rejt, amelyben még kandalló is található! A Meteor csúcssebessége majdnem olyan tekintélyt parancsoló, mint a hajó pompás megjelenése, hiszen akár 14,6 csomóval is képes száguldani.
- Mirabella V – 50 millió dollár
A Mirabella eredetileg az Avis autókölcsönző tulajdonosa, Joseph Vittoria megbízásából készült – aki nem meglepő módon charterként (is) üzemeltette ötvenmillió dolláros büszkeségét. A 2003-ban épített hajó három éve új tulajdonosnál van (akinek személye nem ismert), azóta már nem kölcsönözhető többé. A hajó stílusa és jellege sokkal inkább a motoros jachtokat idézi, mint sem a vitorlásokat. Legalábbis erre utal a fedélzet alatt megbúvó garázs, amelyben az építtető autókölcsönző-guru saját autóját vihette magával a világ bármely kikötőjébe, és amelyben számos kajak és jetski is helyet kapott. Hely márpedig van rajta bőven, hiszen a Mirabella V méreteit jól jellemzi az, hogy a fedélzete alatt akár egy emeltes busz is simán elférne! Persze, az utasok is kényelmes és tágas kabinokban utazhatnak, 12 vendég számára van hely a kapitány fényűző lakosztályán kívül a hajón.
- Athena – 95 millió dollár
Jó nagy az árkülönbség a lista 4-5 és harmadik helyezettje között, hiszen az Athena éppen annyit kóstál, mint az előbbi két hajó együttvéve! Annak ellenére, hogy ezt is egy pompát kedvelő milliomos (James H. Clarck internet-milliárdos) részére tervezték, talán ez az egész lista leginkább „hajószerű” egysége. Klasszikus vonalai a 19. századi klippereket és luxusjachtokat idézi, de az olyan különleges felszerelései, mint a moziterem és a fedélzeti jacuzzi azért határozottan jelzik, hogy az Athena is a mai kor szülötte. A 2004-ben vízre bocsátott háromárbocos akár menetrendszerinti járat is lehetne, akkora a férőhely-kapacitása: 28 utast szállíthat pazar körülmények között. A dán Royal Huismannál készült Athena vízrebocsátása idején a világ legnagyobb vitorlás hajójaként tartották számon – egészen a listánk két következő egységének megépítéséig. Jelenleg charter-hajóként üzemel, félmillió dollárért bárki elviheti egy hétre.
- Maltese Falcon – 150 millió dollár
Meglehetősen kilóg a többi luxusjacht közül az extravagáns megjelenésű Máltai Sólyom. Az olasz Perini Navi Yacht által épített 150 millió dolláros játékszer rendkívül találó nevet kapott. Hiszen aki olvasta Dashiell Hammett klasszikus krimijét, az tudja, hogy a cselekmény középpontjában álló Málta Sólyom a misztikum és az elérhetetlenség metaforájaként is értelmezhető: olyan tárgy, amelynek egyedisége és története adja a pénzben ki sem fejezhető értékét. Nos, az ultramodern építési elveket türköző 290 lábas szuperjacht jelentős történeti értékkel nem rendelkezik ugyan, de vitathatatlanul abszolút egyedi.
A teljesen automatizált vezérlésű három árbocot feszített vitorlázattal látták el, amelyek természetesen emberi beavatkozás nélkül engedhetők ki vagy reffelhetők, így a hajó négyfős legénységének nem sok dolga akad a kötelekkel és a vásznakkal. (A hajót akár egyetlen ember is könnyedén vezetheti néhány gombnyomással, a full automatizált vezérlési rendszernek köszönhetően.) A teljesen kompjuterizált DynaRig rendszer Wilheim Prössl német mérnök hatvanas években végzett munkáján alapul, aki kereskedelmi hajókra tervezett hasonlókat. A teljes árbocrendszer és a rudazat szénszálas kompozitból készült, és hároméves fejlesztési munka és rengeteg tesztelés után került fel a hajóra. Különleges műszaki megoldásainak köszönhetően a Máltai Sólyom kilenc díjat is nyert, köztük két Showboats International Awardot a leginnovatívabb és a technikailag legfejlettebb jacht kategóriában.
A Máltai Sólyom a kapitányi lakosztályon kívül további hat méretes kabinnal rendelkezik (12 utas részére), van rajta könyvtár (a szalonban), szauna és konditerem. Sőt: elfér rajta egy kis hatótávolságú tengeralattjáró is, ami jól jön, ha a tulajdonos már csak egy kis víz alatti kiruccanással tudja elkápráztatni vendégeit.
A hajót eredetileg Tom Prekins rendelésére építették, de tulajdonosa 2008-ban megvált tőle. Azóta charter-hajóként üzemel, leghíresebb bérlői között szerepel Tom Hanks, Hugh Jackman és a Google társ-alapítója, Larry Page is.
- Eos – 150 millió
A lista élén található Eos nagyjából ugyanannyiért épült, mint a második helyre sorolt Máltai Sólyom, kiemelt helyét az indokolja, hogy jelen pillanatban ez a világ leghosszabb luxus vitorlása. Ez azonban csak a hajó bowspritjével együtt igaz, hiszen a Máltai Sólyom fedélzete négy méterrel, vízvonala pedig 6,1 méterrel hosszabb. Viszont az Eos fél méterrel szélesebb… A 92 méteres hajó méretét talán azzal lehet a legszemléletesebben leírni, hogy jó 10-12 méterrel hosszabb, mint a legnagyobb 19. századi kereskedelmi klipperek, ami azért sejteti, hogy micsoda luxus veheti körül az utasait – hiszen az Eos rakomány helyett kizárólag fényűző kabinok pompás berendezéseit és drága vízi játékszereket szállít.
A 2006-ban vízre bocsátott hajó német tervezők és építők (Lürssen Yard) munkáját dicséri. A 61 méter magas árbocokra Bermuda-vitorlázatot húztak fel. A Bill Langan által tervezett hajó a mozi- és média-milliárdos Barry Diller rendelésére épült, de a 2008-as Cannes-i filmfesztiválon (ahol Madonnát látták vendégül a fedélzeten) és egy 2009-es ausztráliai utazáson kívül nem sokat használták. 2012-ben Norvégia partjainál tűz keletkezett a fedélzeten, amelyet csak hét órás munkával sikerült teljesen megfékezni. Személyi sérülés nem történt ugyan, de a kár jelentős volt, majdnem egy évig állt szárazdokkban a hajó.