Hajóbemutató: Speeder 40-es

Az őszi kenesei hajókiállításon sokaknak feltűnt egy negyven lábas egyedi építésű vitorlás. Vonalvezetése, fedélzeti dizájnja és belső kialakítása is „kilóg” a megszokott formákból. Mint minden újítás, úgy ez is feszegeti a megszokott határokat és ebből adódóan megosztja a közönséget. Személyes közvélemény-kutatásom alapján többségben vannak azok, akiknek tetszik a koncepció. Bemutatjuk a hazai hajógyártás legújabb gyöngyszemét.

Az őszi kenesei hajókiállításon sokaknak feltűnt egy negyven lábas egyedi építésű vitorlás. Vonalvezetése, fedélzeti dizájnja és belső kialakítása is „kilóg” a megszokott formákból. Mint minden újítás, úgy ez is feszegeti a megszokott határokat és ebből adódóan megosztja a közönséget. Személyes közvélemény-kutatásom alapján többségben vannak azok, akiknek tetszik a koncepció. Bemutatjuk a hazai hajógyártás legújabb gyöngyszemét.

Szöveg: Dénes D. István Kép: Dénes D. István, Liszi Renáta

Nem tudható, hogy a Speeder 40-es típusjelű vitorlásnak mi lesz a sorsa, marad egyetlen példány, vagy éppen többek is kedvet kapnak ahhoz, hogy személyre szabott, különleges formavilágú hajót építsenek.

Tarcsafalvi Sándor, a hajó dizájnere és kivitelezője öt esztendőt tett bele a vitorlás létrehozásába. Annak idején némi piackutatást folytatva arra a meggyőződésre jutott, hogy a Balatonon is növekedni fog az átlagos hajóméret. Tény, hogy az utóbbi években több hazai gyártó is a nagyobb vitorlások gyártásában látott lehetőséget, ezért is születhetett meg a Nautic 370, vagy a Schéfer 38-as. Tarcsafalvi emelte a tétet: ő 40 lábas hajót szeretett volna. Olyan vitorlást, amelyiknek amellett, hogy jó a sebességpotenciálja, megfelelő kereteket ad a családi vitorlázás számára is.  Azaz: racer-cruiser-t kellene építeni, amelyből persze a nemzetközi piacon rengeteg van, bemárkázott hajók tömegét kínálják idehaza is a kereskedők. Ha egy hazai gyártó szeretne kitűnni ezek közül, akkor formanyelvében és szolgáltatásaiban is egyedit kell létrehoznia – ennek összes veszélyével együtt.

Sok száz órát töltött el a tervező a koncepció kialakításával, rajzolt, húzta a vonalakat. Egy idő után eljutott oda, hogy meg tudta mutatni a terveket a színész-vitorlázó Szerednyei Bélának és a Raffica csapatot vezető Király Zsoltnak. Barátai sokat segítettek a végleges változat kialakításában, amelynél az volt a cél, hogy a hajó bármely részletében nézve, bármely látószögből vizsgálva egyedi, attraktív látványt nyújtson. Nem feledve persze azt sem, hogy vitorlázó képességek nem csorbulhatnak, azaz a hajónak gyorsnak kell lennie a balatoni szélviszonyok közepette. Készült egy méretarányos makett, amelyen elvégezték a hidrodinamikai vizsgálatokat és ez már mutatta a koncepció életre valóságát.

Amikor az építés elkezdődött csak saját forrásra támaszkodhatott, de Tarcsafalvit később jó szerencséje összehozta Strakovics Istvánnal, aki megrendelte az első Speeder 40-est – nem kis kockázatot vállalva ezzel. A végeredmény szerencsére jó lett, megrendelő és gyártó manapság büszkén tekint a hajóra. A tulajdonos minden tervezői ötletre nyitott volt, mert eleve olyan full extrás hajót szeretett volna amilyet eddig nem birtokolt.

„A hajótestet csőrács-szerkezetű szendvics anyaggal készítettük ezzel sikerült nagyobb szilárdságot adnunk a szerkezetnek – miközben majd egy tonnát sikerült faragnunk a hajó összsúlyából – hangsúlyozza Tarcsafalvi.  Az árboc karbon, mint ahogy a kormánykerék is. Maximálisan figyelembe vettük a versenyszempontokat, ennek megfelelő minőségűek a szerelvények, ám e mellett a komfort fokozat is magas szintű. Néhány példa: elektromos emelésű asztal kívül- belül, elektromos fürdőplatform, kibillenthető orrsugár kormány is található a hajóban sok egyéb más luxus megoldás mellett.”

Van érdeklődés a hajó iránt, a gyártó-tervező reményei szerint lesz folytatás.

Műszaki adatok:

Hossz: 12,00 m
Szélesség 3.86 m
merülés: 1.97 m
Súly:t 6.75 t
Bulba súlya:2 t
vízvonal: 11.469 m
Vitorlafelület:  82 m²

Kövess minket a Facebookon is.